suorva eller saltoluokta

• Trådstartare tobx@hotmail.com (Tobias Eklund)
  • Start datum

tobx@hotmail.com (Tobias Eklund)

Gäst
Jag heter Tobias och jag och min flickvän ska iväg på en sarekvandring tredje veckan i augusti.
Jag har vandrat en gång tidigare i Sarek och har väl hyfsad fjällvana. Har dock ej utsatt mig för glaciärvandringar eller ngra extremt svåra vad.

Min planerade tur är som följer:

Ritsem-båt-änonjalme-padjelantaleden-kisurisstugan-routesvagge-smajlaträffen-?

Sedan vill jag vandra till Suorva.
Vilken väg är bäst?? Går man mellan sarvatjåkkas sydsida och pierikjaure och vidare över bron vid kukkesvakkjåkkå och sedan vidare till suorva??

Anledningen att jag tänkt gå denna vägen istället för pastavagge och vidare till Rinim-båt-sitojaurestugorna-saltoluokta är att jag har hört att pastavagge kan innebära svåra passager via snöfält och dyl.

Jag skulle uppskatta om ngn kunde hjälpa mig i mitt vägval.

mvh Tobbe

ulf.b.nilsson@telia.com (Ulf Nilsson)

Gäst
Finns flera alternativ

Det finns ett par olika varianter från Pielaslätten som jag testat, alla relativt enkla:

Den snabbaste vägen är via Pierikjaure, vidare till bron i Kukkesvagge, sen över Niento och närmaste vägen till Suorva. Lite svårframkomligt ett tag på slutet, annars inga problem.

Det är inga problem med snöfält i Pastavagge i augusti. Däremot finns det ett par vad som kräver uppmärksamhet vid högt vattenstånd. Brukar dock inte gå över knäna. Från Sitojaure till Salto är det sen ren transportsträcka.

En tredje variant som inte är så dum är att från Niento gå Käppupasset och sen vidare till Pietsaures öst-ända. Vada jokken där den rinner ut i sjön, ganska djupt men går bra ändå (ingen ström). Det kanske finns ett bättre vadställe längre upp efter jokken. Efter Pietsaure följer man stigen som syns på kartan till Salto.

/ Ulf

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Se även inlägg 405 med kommentarer!

Hej!

Finns kanske anledning att kolla Kukkesvaggebrons tillstånd en gång till.

//Hälsningar Bert

Komplettering

Hej

Tre bra förslag på färdväg delgavs av Ulf.
Vill pusha lite extra för Saltoloukta. En jättemysig station, med gott käk och atmosfär utöver det vanliga. Perfekt att avsluta en vandring där med dusch, bastu och en riktigt god middag (boka gärna i förväg).

Lite kompletterande info:

Vadet vid Pietsaures östra strand gör sig, som sagt, bäst en liten bit upp, det är rejält djupt precis vid mynningen. Har ni tur är bron utlagd över mynningen, men räkna inte med det.

Om ni går via Pastavagge och kommer fram vid Rinim. Be att bli skjutsad med båten bara en liten bit till en gammal offerplats (södra stranden) vill jag minnas. Därifrån kan ni gå upp över fjället, till Måskotjåkko där det är lagom att slå läger. Därefter har ni en lätt dagsmarsch, håll lite till vänster (väster), till Salto via "Förfallna kåtan" (ok vad). På detta sätt kan ni vara längre uppe till fjälls och slipper den lite tråkiga sträckan Sitojaure-Salto på Kungsleden.

God tur/Hans

Anonym från gamla forumet

Gäst
Fin tur

Jag gick den vägen i mitten på juli och det var inga problem.
Det tog 5 dagar från Ritsem till Suorva. Det finns fina vältrampade renstigar att följa från Kukkesvaggebron Det som var lite jobbigt var i slutet när man kommer ner mot dammen. Det är viktigt att man hittar stigen innan man går in i björkskogen.

Mvh.
Daniel H

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tack Daniel

tack daniel så mkt för informationen.

Nu börjar det rycka i vandrarstaven och det skall bli kul att komma upp till sarek.

mvh
Tobbe

parbergstrom@telia.com (Pär)

Gäst
rökt sik

Jag har gått båda vägarna. Jag rekommenderar att du går till Salto via peitjaure. Av två anledningar för det första finns det att sameviste vid sjön där du kan fika efter att ha vadat det lilla utloppet från sjön. För det andra är Salto en av de trevligaste fjäll stationerna jag har varit på. Bra personal och mkt bra mat.

claes.nygardh@swipnet.se (Claes H Nygårdh)

Gäst
Heja Saltoluokta

Håller fullständigt med föregående talare! Salto är en Fantastiskt trevlig station!
Jag har själv gått leden ut från Sarek via Petsaure, en ganska lättgången väg. Jag har också gått ut via Pastavagge. Den vägen är inte så svår som man kan tro. Jag gick den på min första fjällvandring. Det stora hindret är en glaciärtunga som man måste passera vid vattendelaren överst i passet. Har man stegjärn är det inte något problem alls.
Ta en titt på mina resebeskrivningar på Nygårdhs irrfärder i fjällen, http://get.to/fjallen , Pastavagge finns med på vandringen 1989 och Petsaure finns med 1990.
Ha en trevlig Vandring i det vackra SAREK!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips