suorva eller saltoluokta

  • Trådstartare tobx@hotmail.com (Tobias Eklund)
  • Start datum

tobx@hotmail.com (Tobias Eklund)

Gäst
Jag heter Tobias och jag och min flickvän ska iväg på en sarekvandring tredje veckan i augusti.
Jag har vandrat en gång tidigare i Sarek och har väl hyfsad fjällvana. Har dock ej utsatt mig för glaciärvandringar eller ngra extremt svåra vad.


Min planerade tur är som följer:


Ritsem-båt-änonjalme-padjelantaleden-kisurisstugan-routesvagge-smajlaträffen-?


Sedan vill jag vandra till Suorva.
Vilken väg är bäst?? Går man mellan sarvatjåkkas sydsida och pierikjaure och vidare över bron vid kukkesvakkjåkkå och sedan vidare till suorva??


Anledningen att jag tänkt gå denna vägen istället för pastavagge och vidare till Rinim-båt-sitojaurestugorna-saltoluokta är att jag har hört att pastavagge kan innebära svåra passager via snöfält och dyl.


Jag skulle uppskatta om ngn kunde hjälpa mig i mitt vägval.


mvh Tobbe
 

ulf.b.nilsson@telia.com (Ulf Nilsson)

Gäst
Finns flera alternativ

Det finns ett par olika varianter från Pielaslätten som jag testat, alla relativt enkla:


Den snabbaste vägen är via Pierikjaure, vidare till bron i Kukkesvagge, sen över Niento och närmaste vägen till Suorva. Lite svårframkomligt ett tag på slutet, annars inga problem.


Det är inga problem med snöfält i Pastavagge i augusti. Däremot finns det ett par vad som kräver uppmärksamhet vid högt vattenstånd. Brukar dock inte gå över knäna. Från Sitojaure till Salto är det sen ren transportsträcka.


En tredje variant som inte är så dum är att från Niento gå Käppupasset och sen vidare till Pietsaures öst-ända. Vada jokken där den rinner ut i sjön, ganska djupt men går bra ändå (ingen ström). Det kanske finns ett bättre vadställe längre upp efter jokken. Efter Pietsaure följer man stigen som syns på kartan till Salto.


/ Ulf
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Se även inlägg 405 med kommentarer!

Hej!


Finns kanske anledning att kolla Kukkesvaggebrons tillstånd en gång till.


//Hälsningar Bert
 
Komplettering

Hej


Tre bra förslag på färdväg delgavs av Ulf.
Vill pusha lite extra för Saltoloukta. En jättemysig station, med gott käk och atmosfär utöver det vanliga. Perfekt att avsluta en vandring där med dusch, bastu och en riktigt god middag (boka gärna i förväg).


Lite kompletterande info:


Vadet vid Pietsaures östra strand gör sig, som sagt, bäst en liten bit upp, det är rejält djupt precis vid mynningen. Har ni tur är bron utlagd över mynningen, men räkna inte med det.


Om ni går via Pastavagge och kommer fram vid Rinim. Be att bli skjutsad med båten bara en liten bit till en gammal offerplats (södra stranden) vill jag minnas. Därifrån kan ni gå upp över fjället, till Måskotjåkko där det är lagom att slå läger. Därefter har ni en lätt dagsmarsch, håll lite till vänster (väster), till Salto via "Förfallna kåtan" (ok vad). På detta sätt kan ni vara längre uppe till fjälls och slipper den lite tråkiga sträckan Sitojaure-Salto på Kungsleden.


God tur/Hans
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Fin tur

Jag gick den vägen i mitten på juli och det var inga problem.
Det tog 5 dagar från Ritsem till Suorva. Det finns fina vältrampade renstigar att följa från Kukkesvaggebron Det som var lite jobbigt var i slutet när man kommer ner mot dammen. Det är viktigt att man hittar stigen innan man går in i björkskogen.


Mvh.
Daniel H
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tack Daniel

tack daniel så mkt för informationen.


Nu börjar det rycka i vandrarstaven och det skall bli kul att komma upp till sarek.


mvh
Tobbe
 

parbergstrom@telia.com (Pär)

Gäst
rökt sik

Jag har gått båda vägarna. Jag rekommenderar att du går till Salto via peitjaure. Av två anledningar för det första finns det att sameviste vid sjön där du kan fika efter att ha vadat det lilla utloppet från sjön. För det andra är Salto en av de trevligaste fjäll stationerna jag har varit på. Bra personal och mkt bra mat.
 

claes.nygardh@swipnet.se (Claes H Nygårdh)

Gäst
Heja Saltoluokta

Håller fullständigt med föregående talare! Salto är en Fantastiskt trevlig station!
Jag har själv gått leden ut från Sarek via Petsaure, en ganska lättgången väg. Jag har också gått ut via Pastavagge. Den vägen är inte så svår som man kan tro. Jag gick den på min första fjällvandring. Det stora hindret är en glaciärtunga som man måste passera vid vattendelaren överst i passet. Har man stegjärn är det inte något problem alls.
Ta en titt på mina resebeskrivningar på Nygårdhs irrfärder i fjällen, http://get.to/fjallen , Pastavagge finns med på vandringen 1989 och Petsaure finns med 1990.
Ha en trevlig Vandring i det vackra SAREK!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.