SUM eller Cinch

Tjena!

Klättrade med en SUM några veckor i Spanien förra hösten. Vi blev goda kompisar direkt, och den känns pälitligare än GriGRi med tunna rep. Bl.a. körde vi med 9,4 och 9,7 vilka man kanske inte i alla sammanhang bör stoppa i en GriGRi. Sumen är bäst på just dessa dimensioner. Tjocka rep blir lite bökiga. Själv kändes den tom. lite naturligare att använda än GriGRi. Skulle själv köpa en om jag jämför med GriGRi som alternativ, men har inte testat Cinch. Om jag minns rätt så är SUM den enda som lovas klara 9,1 singelrep. ..för den som har behov av sådant.

stef

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Cinchen är superbra. Mycket säker på tunna pre (körde den på mitt nya hala 9.5mm och dem nöp perfekt. Lite kinkigare att ta ned än med grigri, men det var förmodligen en vanesak. Mycket lätt att mata ut åt försteman och ingen risk att vare sig en karbin eller tummen "fastnar" som på sum resp grigri. Tyvärr har jag dock inte hittat cinchen i Sverige, den som vet en återförsäljare får gärna höra av sig!

PS Men hur f-n uttalas det? Chinsch???

Ledklättring?

Det gick det alltså bra att ledklättra med denna Cinch Anna?

Är det inte samma problem som med GriGri att vid ett fall så blir det ett för abrupt ryck i repet som kan medföra att kilar etc rycks ut???

Ledklättra på bult. Annars kan man ju kompensera rycket med att vara 25 kilo lättare än den man säkrar, eller lära sig hoppa med, men det rekommenderas väl inte i första taget. Jag kör med reverso och kil i kombination.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips