Ny sökfunktion

clindh

Forumvärd
Nu smyger vi ut en ny version av sökfunktionen på sajten, snabbare och förhoppningsvis bättre på att hitta just det du söker efter. Forumets egna sökfunktion är inte påverkad, det här gäller den generella sökningen via förstoringsglaset i menyn överst.

Testa gärna och tyck till!

Snabbt test och reagerar på en sak: svaren kommer huller om buller tidsmässigt. Ofta är man ju mer intresserad av färskare information. Men det kanske går att välja?
Sen tycker jag kanske den gamla sökfunktionen presenterade resultat lite bättre -mer informationstätt...

Kommer man fortfarande åt den vanliga "Avancerad sökning" från startsidan på något sätt? Jag ser den bara i forumvyn.

clindh

Forumvärd
Snabbt test och reagerar på en sak: svaren kommer huller om buller tidsmässigt.
Ja, de sorteras efter relevans - vilket blir bäst om man söker lite mer specifikt med flera ord.
Ett val där man även viktar in ålder, så senare inlagda artiklar får högre relevans och kommer högre vore nog bra ja, skall fundera på det.

Kommer man fortfarande åt den vanliga "Avancerad sökning" från startsidan på något sätt? Jag ser den bara i forumvyn.
Inte riktigt med på vad du efterfrågar, du menar avancerad sökning i forumet? Den har inte funnits på startsidan tidigare heller, inte senaste åren iallafll vad jag kan minnas.

Aha, då fattar jag. Det verkar högst vettigt.
Och toppen att avancerad sökning finns kvar -jag tycker den är bra också.

Ja, de sorteras efter relevans - vilket blir bäst om man söker lite mer specifikt med flera ord.
Ett val där man även viktar in ålder, så senare inlagda artiklar får högre relevans och kommer högre vore nog bra ja, skall fundera på det.
Ja, en tidsaspekt skulle vara bra. Har inte testat eran sökning men tycker ofta i man inte hittar det man vill på tex tidningar för att man mest får upp gamla artiklar (som ofta inte ens er speciellt relevanta). Ofta letar man också efter något som är relativt nytt.

Sån generellt gillar jag ikke diverse "smarta" lösning på for eksempel facebook eftersom de alltför ofta inte er speciellt smarta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips