Sulmärken i golvet

Jag klantade mej när jag provade mina mya klättergummin hemma, jag lyckades med konststycket att dra en lång svart rand i trägolvet som inte går bort. Finns det någe tips på att få bort det?
 
Suddgummi, som sagt. Ibland kan man "sudda" bort de svarta märkena med handflatan, på så sätt slipper man dammsuga upp allt fnas från suddgummit.

Mina skidpjäxor gör likadant.
 
Provade me sudde men det gick inte. Tror att det har bränt fast i golvlacken eller så. Kemikalier är nog inte att tänka på för det löser nog upp både sula och lack...och suger ner i grangolvet. Risker man får ta när man klättrar, helt enkelt!
 
Prova med lite kemikalier, försiktigt så ser du om lacken tål det. Härdad lack tål ofta en hel del.

Börja med lacknafta, terpentin eller liknande, gå vidare på förtunning och acetån.

Det går antagligen att skrapa med en sickel eller morakniv, men kräver försiktighet. Lacken har ju en viss tjocklek, men det gäller att inte komma ned i den just nånting.
 
En gång för väldigt länge sedan gjorde jag ett 2-3 meter långt bromsspår i en studentkorridor med racercykel :) Detta var på en såndär vanlig plastmatta så det är inte jämförbart med ett lackat trägolv men... i min iver att få bort märket som satt som berget tog jag till vad som fans till hands vilket blev nagellacksremover (aceton) och en stekspade. Bromsmärket försvann förvisso men den permanenta skadan på golvet som jag orsakade var inte vackrare!

Så en liten varning för aceton och skrapor...

/Andreas
 
Men hur gjorde du? Burnout med klätterskorna?

Testa alla "farliga" metoder i nåt hörn först, där det inte märks så farligt om du skulle sabba golvet. Plan C är förstås att ta ett lätt slippapper/morakniv/sickel och sedan bättra på golvlacken efter ingreppet med ett tunt lager lack.
 
Bakpulver

Hårda ytor är bra att polerar rena. Har du Autosol kromputs hemma kan du testa med det.

Ett minst lika bra husmorstips är bakpulver. Torrt bakpulver är utmärkt att polera med om man t.ex fått rostfläckar (från stekpanna) på en vit arbetsbänk eller diskbänk. Det fungerar altså mekaniskt, inte kemiskt. Kan kräva lite gnidande, men starka fingrar är ju inte fel om du ska anväda skorna till annat än att dansa i vardagsrummet ;)

/Husmor
 
Blanda heptan (kemren bensin) med potatismjöl till en pasta och lägg på. Låt ligga tills heptanent dunstat bort och sopa upp resten.
 
Yess! Autosol funkade perfa! Och nej, jag dansade inte runt med dojjerna utan jag stampade på mej dom såattsäga...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.