Stugor mellan Katterjokk – Abisko?

Hej på er!
Jag planerar sommarens vandring och hoppas någon av er har lite mer stenkoll på området runt Abisko.
Min drömvandring ser ut som följer: flyg till Narvik, tåg till Katterjokk, vandra till Låktatjåkka och därifrån ned till Abisko, ev någon utstickare till Lapporten.
Har ni koll på stugor längs vägen? Sträckan mellan Katterjokk och Låktajåkka ser t.ex ganska lång ut för en dagsetapp. Vet ni mer?
Tanken är alltså att sova i stugor för att minska bagaget, går det att vandra denna rutt utan tält?

avslutad210712

Gäst
Mig veterligt så är de enda stugorna

Katterjokk
Låktajåkka
Kårsavagge

Finns eller har funnits ett vandrarhem i Vassijaure om inte mitt minne sviker mig helt. Tror att det var STIL som drev det men kan tänkas ha blivit sålt.

Googla så kanske du får svar. Jag är tältvandrare och har lite dålig koll på stugor.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Den närmsta sträckan mellan Katterjokk och Låktajåkka är 16km vilket inte bör vara någon större utmaning.

Men när du ändå är i krokarna hade jag föreslagit en avstickare till Trollsjön, detta lägger till ca 8 km vilket möjligtvis gör det till en lite väl lång dagsetapp.

Wolfred: Tack! Vet du hurpass lättvandrad leden är?
Trollsjön har jag funderat på att göra en avstickare till, men isåfall ägna en heldag åt det.

Men varför Katterjokk till Låkta? Halva den dagen är ju i princip rallarvägen till Låtkatjåkka hållplats. Dvs utefter järnvägen i princip.
Ta bussen och starta vid Låktatjåkka hållplats istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips