Strandsatta på fjället

Vilse längs Akkajaure

Det är mycket i den här historien som inte håller ihop. Min egen teori är att kurirens reporter brett på lite väl mycket när han skulle måla upp historien. Min gissning är att paret förmodligen inte alls var lika aningslösa och vilse som det beskrivs. Hur vilse kan man egentligen bli om man har karta, vet var man startar, åker knappt 3 mil på en sjö och har Akka längs horisonten? Gränsledens startpunkt ligger ju dessutom, om jag förstått rätt, inte mer än en dryg kilometer ifrån punkten där de släpptes av (tyvärr onåbar på andra sidan Sårkåjokka). Båtskjutsen var kanske inte heller den girige, elake och korkade knöl han utpekas som, fast det är ju som sagt bara min egen spekulation. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I senaste nummret av Fjället ger Rebecca (dottern) sin historia av det hela. En mer nyanserad bild så att säga

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips