Strandnära klättring för föräldrar?

Vill ha tips på strandnära klättring för föräldrar. Dvs. ställen där föräldrar kan turas om med barnpassning och klättra i närheten av de små liven. Krabi finns förstås, men undrar framför allt om ställen i Sverige och övriga Europa. Kalymnos och Sardinien månne? /Ola

Kleven (Smögen), kanske inte så mycket strand, men definitivt sol och bad.

Hönö - boulder

Vid sjöar:
Ågelsjön, Norrköping. Klättra Sjöklippan och säkra från en gummibåt...
Sjöända, mellan Linköping och Västervik.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Re: barnvänligt, njae?

tango; sa:
På Kullen finsn väl knappast någon klättring invid barnvänliga stränder. Ska vara ganska stora barn då, gärna snorkel-kunniga och -intresserade.

/Patrik
Det finns ju jättefina kullerstenstränder på flera ställen av kullen. Men jag håller med om att det kanske inte är något för de allra minsta barnen. Men man kan ju tom ibland hitta en egen vik, egen klippa och egen del av havet att njuta av, en svårslagen kombination i Sverige anser iaf jag.

Ågel

Håller med ett tidigare inlägg, Ågelsjön nära Norrköping är bra, både bad och klättermässigt. Även campingmöjligheterna är bra.

Thai

Railey, Thailand, har ju också strandnära klättring även om det som startar vid stranden tenderar att vara väldigt polerat. Däremot verkar det vara lätt att connecta med andra familjer och turas om med ansvar. Och stranden är ju helt ok.

Ågelsjön

Ågelsjön skulle jag också rekomendera så nu får du ta och åka dit...

Vill du bo på en "organiserad" camping så finns Sörsjöns Camping en bit därifrån men campingmöjligheterna är toppen vid sjön så jag skulle strunta i Sörsjön.

Ha re!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips