Strålning från GPS kontra mobiltelefoner?

Hejsan!

Hur mycket strålning kommer det från en GPS i förhållande till en mobiltelefon exempelvis?

på mobiltelefoner har vi SAR värden som berättar hur mycket en telefon "strålar" i förhållande till en annan, men det måste ju vara liknande för gps-mottagare att det har en viss strålning, jag har dock inte sett någon info om detta?
 
_Qwerty_; sa:
Hejsan!

Hur mycket strålning kommer det från en GPS i förhållande till en mobiltelefon exempelvis?

på mobiltelefoner har vi SAR värden som berättar hur mycket en telefon "strålar" i förhållande till en annan, men det måste ju vara liknande för gps-mottagare att det har en viss strålning, jag har dock inte sett någon info om detta?

En GPS-mottagare sänder ingenting utan strålar ungefär lika mycket som en ficklampa. Det är envägskommunikation. Anledningen till att en mobiltelefon strålar är att den skciakr information till basstationerna, en gps-mottagare skickar ingen information till satelliterna.
 
Låt mig gissa, kanske en hundratusendel eller en miljondel. Lite mer om GPSmottagaren använder bluetooth. Översatt i praktiken kanske en mottagare strålar lika mycket som en mobiltelefon tio mil bort.

GPSmottagare innehåller ingen sändare, vet inte om moderna GPS-mottagare ens använder en oscillator för frekvensblandning.

I praktiken är utstrålning från GPSmottagare en ickefråga. Har dock sett några äldre rapporter där en mottagare stört en annan som befunnit sig straxt intill. Men då ska man veta att mottagarna är extremt känsiga.

Vill man veta är det bara att skicka sin mottagare till ett EMC-lab. Enligt de gamla normerna för EMC mättes bara strålning upp till 1000 MHz, men med nyare normer mäter man till 2000 MHz.

Jag kollade min iQue 3600 i ett EMC lab för några år sedan (gratis) kring GPS-frekvensen vid 1,5 GHz för att se om elektroniken i handdatorn störde mottagningen vilket skulle kunnat förklara den lite dåliga känsligheten.

Det fanns lite strålning men den var ytterst svag och inget direkt vid GPS-frekevensen.
 
I princip strålar en GPS-mottagare inte något alls, för det är ju en mottagare. Sändarna sitter i satelliter långt, långt bort, och den strålning som når mottagaren (och oss) är ytterst låg.

Jag skrev i princip, för i mottagaren finns det "hjälpfunktioner" som strålar något. Bl a innehåller en GPS-mogagare en liten dator som beräknar positionen med hjälp av insamlade data och visar resultaten på en skärm. Den strålar något, men enkel MP3-spelare strålar troligen ungefär lika mycket. Vidare finns det troligen kretslösningar i själva radiodelen som också kan stråla något, men det är också minimalt.

Sammantaget finns det inget (som jag känner till) som är någon som helst hälsorisk med en GPS-mottagare. Om man försöker svälja den otuggad kan man sätta den i halsen, och om man micklar med den medan man kör bil kan man köra av vägen eller krocka. De hälsofördelar som man får ut genom att man kommer ut mer i naturen överväger tusenfalt.

Skämt åsido. Det finns enligt vad vetenskapen känner till idag inget att oroa sig för.

AndersLj
 
Risken är väl socialmedicinsk, dvs går man i en grupp och är ensam med att ha en GPS kommer de andra att håna en för ens nördighet och så känner man sig nere för det. Och så kan man snubbla och slå sig när man går och tittar på skärmen.
 
ALj; sa:
I princip strålar en GPS-mottagare inte något alls, för det är ju en mottagare. AndersLj
Vid ett par tillfällen har jag använt GPS i flygplan, både gångerna blev jag ombedd att stänga av den. Motiveringen att det endast var mottagare räckte konstigt nog inte.
 
GV; sa:
ALj; sa:
I princip strålar en GPS-mottagare inte något alls, för det är ju en mottagare. AndersLj
Vid ett par tillfällen har jag använt GPS i flygplan, både gångerna blev jag ombedd att stänga av den. Motiveringen att det endast var mottagare räckte konstigt nog inte.

När man flyger med SAS får man ha GPSen påslagen, utom vid start och landning (när lampan för bältet är tänd).
Det kan mycket väl vara andra regler för andra flygbolag.

Per Brune
 
Om GPS i flygplan kan man läsa kilometervis i tidigare inlägg i detta forum, och miltals i andra forum.

Att det skulle vara farligare för säkerheten att använda en GPS än en modern dator i ett flygplan tror knappast någon som har tillräckliga tekniska kunskaper. En dator sänder ut enorma mängder störningar, och med de klockfrekvenser man använder idag hamnar dessa störningar långt upp i "farliga" frekvensområden.

Vanliga radiomottagare strålar för det mesta en hel del, eftersom man av tekniska/ekonomiska skäl valt ett arbetssätt som bygger på att man har en inbyggd oscillator som arbetar nära den mottagna frekvensen. Denna oscillator fungerar i praktiken som en sändare. Det är för övrigt den utsända signalen som licenskontrollanten "lyssnar" efter när han försöker ta reda på om det finns en radio bakom en stängd dörr. (Numera är radio gratis, med det var det inte för vid pass trettio år sedan).

En vanlig FM-mottagare skulle mycket väl kunna störa viss flygtrafik (om man fortfarande använder det frekvensband som ligger strax över FM-bandet). Men att en GPS-mottagare skulle störa verkar otroligt. Jonas har ju fått en GPS uppmätt, och den var helt ofarlig.

Att många flygbolag förbjuder GPS-mottagare är nog mest slentriantänkande. Man slipper ju också att sätta gränser.

Någon hade en teori om att flygbolaget inte vill att passagerarna ser exakt vilken väg kapten väljer. I ett land som USA skulle man kunna tänka sig att någon passagerare stämmer flygbolaget för att man inte tog rakaste vägen -- i förhoppning om att få några lättförtjänta miljarder i skadestånd, om Gud och juryn vill...

AndersLj
 
Däremot har bl a jag påpekat att externa gps-antenner för konsumentbruk innehåller linjära förstärkare. Dessa skulle kunna självsvänga i GPSfrekevensområdet och då sända ut signaler.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.