Stortoppen Sarek

Lite djupare info (kartan har jag läst) om hur nord sidan på Sarek massivet ser ut sommar tid (juli) önskas...

Kan man ta stor toppen (2089 m) utan att gå på glasciär (kammen från nord
sidan?)

Hej

Ja man kan følge kammen fra nord og derved undgå bræ. Men det er en meget luftig tur og kræver nok fuld klatreudstyr.

Jeg har ikke selv fulgt denne vej men jeg har fra stortoppen set nogen der forsøgte. Som jeg husker det er kammen flere steder under 0.5 m bred med steder hvor man skal klater 5-8 m lodret op og der er dødeligt stejlt til bægge sider.

PS. Jeg planlægger at forsøge stortoppen til vinter først på en tur fra nord og så på er tur fra Rappadalen :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tog mig upp på Sarektjåkkås nordsida i somras. Jag hade tänkt att gå upp på Nordtoppen, men det var en massa snö på toppen och såg osäkert ut. Då jag gick ensam och inte hade stegjärnen med mig, så vände jag precis innan toppen.

Haket över till Stortoppen såg rätt våghalsigt ut, kolla in:

http://edna.homelinux.net/gallery/main.php?g2_itemId=2415&g2_imageViewsIndex=1

Har du inte klätterfarenhet och utrustning för att säkra dig får jag avråda dig från att gå upp på Stortoppen.

Enligt karta borde man ju iaf kunna gå bredvid glaciären. Men sedan lutar det som sagt väldigt. Utrustning är beroende på årstid, snö, underlag. Min upplysning, aldrig gått där själv. L

Ja du kan nå Stortoppen från norr via kammen mellan nord- och stortoppen. Dock kräver detta lättare klättring med stor exponering, skulle skarpt rekommendera att säkra upp sig innan man tar denna väg. Dessutom måste du ta dig upp på buchten om du inte vill gå tillbaka samma väg, annars blir över glaciär på tillbakavägen.

Har lite bilder om du vill se hur det ser ut...

Tack för mycket bra info...

Svar på föregående inlägg: jag vore tacksam för bilder...

Tror inte att det kommer bli någon toppbestigning på detta berg i år för min del, någon som har något annat bra berg i Sarekmassivet som är lite tuffare och med bra vy (utan att man behöver släpa med sig klätter utrustning)?

//Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips