Stort tremanstält

Kan någon tipsa om någon modell av tremanstält som är extra stort? Förutom tre personer skall det rymmas två stora hundar i innertältet. Ett fyrmanstält känns onödigt stort, det gäller ju att hitta en yta som tältet ryms på också, men ett tre-och-en-halv-manstält skulle nog vara lagom.
 
Kan någon tipsa om någon modell av tremanstält som är extra stort? Förutom tre personer skall det rymmas två stora hundar i innertältet. Ett fyrmanstält känns onödigt stort, det gäller ju att hitta en yta som tältet ryms på också, men ett tre-och-en-halv-manstält skulle nog vara lagom.

Ett STORT tält för 3 personer är ju ett 4 manna-tält.
Det enda alternativet om du nu skall ha ett 3 mannatält är om det har en stor absid, ex Keron GT. Men då kan inte hundarna sova i innertältet.
//Peter
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Vad skall det användas till? Skall man tälta på gräsmattan utanför sommartid vid torrt väder, så behöver man inte samma tält som på kalfjället vintertid!
 
Tältet skall användas för fjällvandring, därav behovet av att det inte är för tungt och för stort, och hundarna måste nog bo i innertältet.
 
Hmmmmm....

3 pers + 2 stora hundar i innetältet ..........samt att du vill ha 3-manna !
Känns som om det blir trångt. Vet inte vilket trick vi måste ta till här, ni ska ju sova också !!
Du får nog testa ett fyra-manna...........glöm inte att tala om vilket tält som blir ditt val ! Är jättenyfiken !!
 
Är ni tre personer som ska vandra så kan man dela upp tältet, någon tar pinnar och tältspik, någon annan tältduken. Sedan behöver man ju inte tre kök t ex så det kan ju den tredje personen bära...
Funderar man på en sådan fördelning är nog ett 4 pers tält omöjligt.
 
Stort tält med stor absid, där iallafall grejorna kan vara, domrymmer ju inte behöver inte så stor plats. Iallafall inte jämn och fin plats, om det är guppligt i absidutrymmet kvittar ju, bara ni ligger bra.

3 personer o 2 hundar kräver nog ett fyramanna hur ogärna du än vill ha ett sådant, och ett med rejäl absid, glöm att ha ryggor inne i tältet oxå.
Vi är 3 plus medelstor hund i ett trepersoners kupoltält, o det funkar hjälpligt, men då är alla prylar i absiderna och alla är inte så fullvuxna som jag. Det är dessutom två ingångar, annars skulle det aldrig gå.
Välj oxå tält med hyfsat räta innerväggar, sluttande som i t ex Nallo funkar inte så bra. Det inkräktar på tillgänglig golvyta.
 
Är ni tre personer som ska vandra så kan man dela upp tältet, någon tar pinnar och tältspik, någon annan tältduken. Sedan behöver man ju inte tre kök t ex så det kan ju den tredje personen bära...
Funderar man på en sådan fördelning är nog ett 4 pers tält omöjligt.

Läste det igen lite för sent för att editera sista raden skulle vara:
Funderar man på en sådan fördelning är nog ett 4 pers tält inte omöjligt.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.