Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Förefaller vara ännu ett nummer i vitrin och skåphordarnas samlingar.
Förvisso har jag några lådor med bruksknivar i köket och verkstaden men det är verktyg inte vitrinskåpsprimadonnor.

Praktiska bruksknivar förefaller höra till historien. Modeknivar började förvisso komma redan under riddartiden. Medan bruksknivar fanns med oss länge.

Flera av dagens modeknivar är stora, tunga och dyra men inte speciellt praktiska. Ricasso, ohygieniska, fula mm.

Förvisso kan man vandra utan kniv, men knivlös är liksom byxlös oklädd.

Mina två stadsturer i veckan brukar innebära hämta paket bl a. Dessa är numera fyllda med frigolitbitar eller luftplastpåsar och oftast upptas 2/3 till 3/4 av volymen av dyligt, som jag inte vill bära hem i min lagom lilla ryggsäck.
Plastband, armerad tejp får skäras. Skulle inte fungera utan min lilla nagel. Emellanåt får den karva korvbit eller rökt bog, vass behöver den vara.

Längre slidkniv kan man behöva vintertid när som klabb skall skrapas av skidorna. Men än är det sensommar och den lilla fällisen duger väl.

Batonga ved behöver den göra som inte har torrt tände med sig och kan fixa en makeld.

go tur
 
En dunkel kvällsbild på lite WIP. En kniv som ska bli riktigt slicig. 3-3.5 mm RWL 34. Tången ska bli mer urborrad för balansens skull. Skaft blir antingen snakewood eller grön canvas micarta.
 

Bilagor

  • DSC_1836.jpg
    DSC_1836.jpg
    36.5 KB · Visningar: 506
En dunkel kvällsbild på lite WIP. En kniv som ska bli riktigt slicig. 3-3.5 mm RWL 34. Tången ska bli mer urborrad för balansens skull. Skaft blir antingen snakewood eller grön canvas micarta.

Nice! Skogskniv, typ? Håller på med något liknande, dock lite mindre dimensioner överlag. Jag ser verkligen fram emot att få de karbidborr jag beställde förra veckan så att borrningen blir lite mindre plågsam...
 
Ja just det, det var den profilen jag presentade hör som skogskniv. Ja den blir nog bra på det. Kan säkert spänta upp lite ved också och så. Men fokus på slicig allround till fiske, mat och jakt. Ska förresten försöka mig på maskinfinish på denna och slippa handslipning... Får se om man lyckas! Det måste vara plant och fint..
Ja klart det blir stor skillnad med karbidborr! För modar att du kör med pelarborrmaskin i skruvstycke? Låga varv och olja. Karbidborr kan skadas vid själva genombrottet i ämnet har jag läst. Vissa lägger ett plattjärn under. Jag borrade försiktigt igenom och vände sen på ämnet och borrade klart. Inga problem.
 
Senast ändrad:
Nu kan man ju se dom som halvfabrikat, dyra må va, men. Släng skollorna och gör egna. :)
Fast nu är det inte enbart skollorna som jag är tveksam/kritisk mot ;).

Också själva bladtjockleken i kombinationen med den korta slipfasen, samt avståndet mellan eggslutet och pekfingerplaceringen är för stor (EMÅ). Parerskyddet är dessutom överdrivet!

~Paul~

PS Bra jobbat MAW! Som vanligt är man impad!
 
Tack. Det blir det första bladet jag kommer härda själv också, så en "milstolpe" 😉

Angående X serien från Fällkniven så instämmer jag. Framförallt på A1 versionen är kniven galet ful från parerskyddets fingerplats fram till eggens början.
Angående slipfasen så är det väl någon slags kompromiss, och ok på det sättet tycker jag.
 
Tack. Det blir det första bladet jag kommer härda själv också, så en "milstolpe" 😉

Angående X serien från Fällkniven så instämmer jag. Framförallt på A1 versionen är kniven galet ful från parerskyddets fingerplats fram till eggens början.
Angående slipfasen så är det väl någon slags kompromiss, och ok på det sättet tycker jag.

Oooh, bild på härdningsutrustningen, please. Ser att du handlat en karbid-file guide också. Du verkar ha en förstående hustru 😄
 
Ja den där file guiden är alla tiders faktiskt.
Har förfinat slipfasen på min baby Santoku ikväll.
Även gjort klart en liten "fultestkniv" som åker in i ugnen först av allt. Den har lite skönhetsfel och får "offra" sig. Siktar på området 62-63 Hrc..
 

Bilagor

  • DSC_1845.jpg
    DSC_1845.jpg
    25.6 KB · Visningar: 354
  • DSC_1849.jpg
    DSC_1849.jpg
    25.5 KB · Visningar: 364

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...