Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fabrikseggen fick lite mikroflisor och behöver tas ner lite. Och visst hade man önskat ett lite grövre blad när man gav sig på bäcken och bröstkorg.

Fortfarande galet snygg, trots lite mikroflisor. Tur att du har lite grövre (antar jag) blad på ingång då, så att du kan fixa lite alternativ :)
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1) "Dionysos" från L’Atelier des Couteaux eller min Laguiole

2) Moraknivar

3) Opinel no 8 i kolstål

4) Akifusa PM 24cm kockkniv och en Hattori HD-5 Santoku

5) Har ingen men är lite sugen på en Benchmade 940 bara för att.
 
1) "Dionysos" från L’Atelier des Couteaux eller min Laguiole

2) Moraknivar

3) Opinel no 8 i kolstål

4) Akifusa PM 24cm kockkniv och en Hattori HD-5 Santoku

5) Har ingen men är lite sugen på en Benchmade 940 bara för att.
Du har läst på en hel del! Bra val om jag får säga det själv :). Gäller alla kategorier!

~Paul~

PS Tack för svaret och välkommen!
 
Otter Ankermesser

Fick en fin födelsedagspresent av min äldsta och bästa vän. Kommer brukas men varsamt.
 

Bilagor

  • IMG_20180819_115428.jpg
    IMG_20180819_115428.jpg
    61.4 KB · Visningar: 852
  • IMG_20180819_115447.jpg
    IMG_20180819_115447.jpg
    59.8 KB · Visningar: 869
  • IMG_20180819_115516.jpg
    IMG_20180819_115516.jpg
    100.8 KB · Visningar: 859
Hej utsidan och alla knivintresserade. Var ett tag sedan sist.

Jag behöver en ny fällkniv. Hade sönder bladet på min spyderco tenacious (tror jag det var den hette). En bit stor som en pekfingernagel lossnade från eggen då jag försökte bända loss en grej, ja det är såklart fel sätt att använda eggen. Men man tager vad man haver och jag klandrar inte kniven eller dess tillverkare.

Men skulle önska lite tips på något i ungefär samma storlek, inte för taktiskt utseende, inte för frilufsigt heller. Gärna något mer arbetsmässigt utseende kanske man kan säga.

Spyderco Military 2.
EKA Swede 9.
 
Spyderco Military 2.
EKA Swede 9.

Löste sig. Köpte först en ontario rat 1, men kändes lite stor och jag vet inte, men jag blev inte bästis med den. Så landade i en Benchmade Griptilian istället. Väldigt nöjd! kändes rätt direkt. aningen mindre, smidigare ut/in-fällning, lättare, snyggare. Asbra känns den faktiskt.
 
Jag har tittat på denna kniv flera gånger hos Casström men aldrig kommit till skott. En mycket vacker fällkniv!

http://www.casstrom.se/knivar/fallknivar/otter-messer-fallknivar/ankermesser-large-1.html

Jag har köpt flera av samma fabrikat. De är lite ojämna i tillverkningskvalité. Så om du har chansen bör du köpa på plats. Alla jag fått har varit fullt användbara och tighta. Men det kan skilja på bladvinkel etc.
Otter verkar tillverkas för hand. Mycket trevliga o prisvärda.

/John
 
Kydextips

Behöver tips/råd från någon med kydexvana. Ska göra en slida till en dykarkniv (kershaw amphibian), blir väl ungefär som på bilden, jag tänkte ha på ovansidan av vänster underarm. Undrar ett par saker;
1) går det att smälta bara ett ark, ovandelen, på ett ovärmt ark, fastnar kniven tillräckligt ”hårt” då?
2) går det att först göra slidan som vanligt, och sedan värma bara ”vingarna” i ett andra steg för att få säg 15 graders vinkel på bägge sidor runt armen? Vad bör man tänka på i den processen?
3) har någon bra tips på hur jag kan få dit en fästningsanordning (gärna öppningsbart) längst med undersidan, för att kunna fästa en elastisk bred rem att ha runt armen? Har någon lös idé om att på något sätt skruva dit någon variant av brett molle-lok, men känns svårt att lita på skruvar i 2mm kydex...
 

Bilagor

  • 5FF76BF6-4340-4298-AB31-7FDFBD5BBFD1.jpg
    5FF76BF6-4340-4298-AB31-7FDFBD5BBFD1.jpg
    43.1 KB · Visningar: 502

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.