Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Saxsliptillsats

Edge Pros saxsliptillbehör har jag och är gediget, själva slipen är ju av plast och är lite si och så. Tillbehöret fungerat till stämjärn och spackelspadar eller vad man har som är trubbigt.
 

Bilagor

  • Saxslip.jpg
    Saxslip.jpg
    37 KB · Visningar: 1,107
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja, plast är tråkigt. Det är ju bland annat det som talar för Edgepal Chef - handgjort i metall, 100%. Möjligen kapitulerar jag för priset till slut och kryper till korset.
 
Man behöver inte alltid det bästa!

Jag är utbildad Kock och har arbetar på " Fina Krogen", där har jag stött på många Kockar som liksom jag använder Victorinox. Jag har aldrig hört något behov av "Superstål", vad jag förstår så är stålet i Victorinox ganska mediokert. Bifogar en bild på stålet som Brisa i Finland påstår att det är.
 

Bilagor

  • IMG_4989_Snapseed-ll.jpg
    IMG_4989_Snapseed-ll.jpg
    134.8 KB · Visningar: 946
  • Brisa.jpg
    Brisa.jpg
    45.7 KB · Visningar: 966
Man behöver inte det bästa ! Del ll.

Den här kniven har jag köpt i en Svensk butik för 225:- inklusive slida.
Den är så billig så jag köpte 4 st så jag kan ge bort till vänner och bekanta som present. Längden är 250 mm bladet är 120 mm x 5 mm och stålet är 440A som är Stentvättat.
 

Bilagor

  • IMG_6444-fast-process_Snapseed.jpg
    IMG_6444-fast-process_Snapseed.jpg
    85.8 KB · Visningar: 955
  • 440A.jpg
    440A.jpg
    65.3 KB · Visningar: 966
Jag är utbildad Kock och har arbetar på " Fina Krogen", där har jag stött på många Kockar som liksom jag använder Victorinox. Jag har aldrig hört något behov av "Superstål", vad jag förstår så är stålet i Victorinox ganska mediokert. Bifogar en bild på stålet som Brisa i Finland påstår att det är.
Har samma bakgrund men utan officiell utbildning.

Det jag sett genom åren fram till ca mitten av 90-talet är:

De gamla i skrået föredrog tyngre knivar med en utpräglad häl, gärna i kolstål (läs Sabatier), Henckel/Förschner osv.

Senare blev det poppis med Victorinox och i viss mån Bahco/Bergo Tools, samt på slutet av 80-talet också Global.

Så småningom började folk tröttna på Global och gick över till Exxent och Bonvivant, för att därefter återvända till Global igen. Stålgreppade knivar var de som gällde.

Idag är användandet mer spritt och kockarna börjar trots allt bli mer intresserade av material i sina knivar. En och annan handbyggd kniv kan man således skönja :).

~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kuriosa.

De tre översta är tänkta att skiva Landgångsbröd med ur Långfranska.
Fungerar även till Auberginer.

Den undre är ett universalverktyg.
 

Bilagor

  • IMG_4990_Snapseed.jpg
    IMG_4990_Snapseed.jpg
    65.8 KB · Visningar: 961
Metallslöjden.

Den här kniven gjorde jag i slöjden i Grundskolan för ca 60 år sedan, den är ett kärt minne.
// Gustav
 

Bilagor

  • IMG_5086_Snapseed.jpg
    IMG_5086_Snapseed.jpg
    88.3 KB · Visningar: 832
Den här kniven har jag köpt i en Svensk butik för 225:- inklusive slida.
Den är så billig så jag köpte 4 st så jag kan ge bort till vänner och bekanta som present. Längden är 250 mm bladet är 120 mm x 5 mm och stålet är 440A som är Stentvättat.

Den kniven verkar riktigt intressant. Vilken svensk butik? Och vilket fabrikat?

/Birger
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.