Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Klar för kokning. Det är riktigt bra knivar både den böjda och den raka. Resten är tilll yxat och början på hålet gjordes med stämjärn
 

Bilagor

  • IMG_3027.jpg
    IMG_3027.jpg
    71.3 KB · Visningar: 1,131
Har själv köpt samma Lansky grundset och plastlådan är en katastrof formade till min med värmepistolen. Styrpinnarnas hållare skar jag upp lite med en nyvässad kniv! Sen sätter man pinnarna i rätt ordning, typ översta pinnen till översta sliphållaren i detta fall röda 120 grid osv.
I övrigt är jag supernöjd med slipförmågan och kör med olja men rengör brynena med lacknafta (petroleum baserad tändvätska går lika bra) går även att köra med lacknafta under slipningen och slopa oljan helt.
Gjorde en hållare av en Biltema tving och då blev det ännu enklare att få till sista skärpan, hur som man måste alltid bryna bort skägget på ett 2000-4000 grid bryne, fuktat med lacknafta.
Hållare med en påsvetsad axel diam 10mm toppen nedsvarvad till ca 9,65mm. Fungerar perfekt

Köpte även nya knivhållaren med gummi som håller kniven på plats klart bättre .

Jag måste då ändå rekommendera att du köper diamant-brynen trots allt! Om man måste kladda med olja eller fotogen så kommer man inte att slipa sina knivar så ofta, det blir sån't meck. Särkilt med köksknivar.

Jag har en Sharpmaker som jag köpte som nybörjare och är mkt nöjd med, inget problem att lära sig. Man kan ha den i köksskåpet och snabbt bryna upp en kniv om man märker att den är slö. Den är inte racklig utan är stabil direkt ur lådan. men: priset är ju ungefär det dubbla mot en billig Lansky, och om man behöver slipa en vinkel från grunden behöver man komplettera med ett (billigt) diamantbryna till så att man kan avverka mer stål.

I slutändan blir kanske priset ganska jämförbart när man kompletterat färdigt Lansky så man är nöjd. Så då handlar det mer om tycke och smak. Jag har inte klämt på en Lansky i verkligheten men är lite förvånad att den upplevs som racklig. Jag har fått bilden av en kvalitetsprodukt.

/Andreas
 
Jag tycker inte den är "racklig". Konstruktion är väldigt enkel, men inget fel i det. Och det är lite meckigt om man vill montera isär grejerna varje gång, vilket jag inte tänker göra. Eftersom lådan är skräp så kan man lika bra lägga brynena i en låda med styrpinnarna på.
 
Har aldrig ägt en spindel förut men fick en i ett julklappsbyte så det ska bli kul att testa. Eggen var dock i ganska dåligt skick och spetsen avbruten så det blev att ta fram WEPS:en.

869c5b8252f233f250e945f64fa8a658.jpg


Fredrik
 
Jag måste då ändå rekommendera att du köper diamant-brynen trots allt! Om man måste kladda med olja eller fotogen så kommer man inte att slipa sina knivar så ofta, det blir sån't meck. Särkilt med köksknivar.
/Andreas
Men det följer ju med olja även till diamantbrynena. Varför kan man inte bara skölja av i vatten eller diska dom?
Som jag förstått det så är oljan till för rengöring.
 
Jädrar den är användbar min fällkniven LTC. Har fått konkurans ibland om att vara i fickan men det dröjer bara någon eller högst ett par dar innan det är LTC som gäller igen. Har letat upp en gammal trotjänare I form av dragonfly. Den hade en riktigt obekväm pryl längst fram på skaftet för att styra pekfingret. Min calypso junior hade förresten en likadan. Borttagna på båda.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3047.jpg
    IMG_3047.jpg
    28.2 KB · Visningar: 719
Tre knivar som jag gillar med syntetiska skaft. Calypso junior har blad av VG 10. Fällkniven U2 har blad av SGPS. Bladet är laminerat. Dragonfly har blad av AUS8. Alla är så vitt jag förstår det från seki city, Japan. Eggen på Dragonfly är endast 45 mm lång. Dåligt utnyttjat men ändå en rätt charmig kniv. Vad jag förstår ger ju en ladybug I princip samma egg längd.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3049.jpg
    IMG_3049.jpg
    54.2 KB · Visningar: 749
Det som fick mig att pensionera ( tillsvidare iaf ) min U2 var bristen på möjlighet till enhandsöppning.

Kanske dags för en Spyderco igen:)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Jag skall inte vara snål så här i jultider. Här kommer de andra två spydercoknivarna som jag äger. Min Delica Är den av alla dessa knivar med plastskaft som jag oftast använder. Följer oftast med i arbetsbyxorna. Det är inget fel på stålkniven. Jag tror den är tillverkad i Kina men den är väldigt välgjord. Hal och tung för sin storlek gör att den aldrig används. Modellen heter kiwi..

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3050.jpg
    IMG_3050.jpg
    57.3 KB · Visningar: 708
Kanske är jag snuskig. Dock enhandsöppnar jag min U2 likväl som min fällkniven LTC. Det är därför man har en någorlunda ren skinnrem I bakändan. Man tar tag i bladet med ett pinchgrepp Sen biter man tag lite lätt med tänderna i skinnremmen och öppnar eller ännu lättare bara knip med läpparna.. Enhandsstängning funkar bra på de flesta knivar med lite träning. Kan hända betraktas detta som lite snuskigt om det exempelvis finns fiskavfall på kniven. Så det funkar inte i alla sammanhang. Fast är det en nödsituation så nog 17 går även det. Vår kropp är uppbyggt av en ohapplig massa snusk och lite bakterier trimmar bara till oss.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.