Stort knivintresse - välj din favoritkniv

C-M jag tror du missförstår mig. Det finns faktiskt knivsamlare som aldrig brukar sina knivar. Genom min salig svärfar kom jag i kontakt med flera dylika. Men samtliga hade hårda ord om hur bra deras knivar var till olika bruk. Var hade de läst eller hört dessa?

I alla redskapsbruk finns en yttre skala av myter och sägner. De som brukar, kan lyckas med det mesta. De som teoretiserar brukar ha höga tröskar.
Min 50 öring efter många år bruk av många olika redskap, bland annat knivar.

go tur
 
Fick dessa två hemlevererade idag, på tiden att jag ersatte min tidigare Mora med ny (a):
940d206ef696aa93f9a1de7aaa7fd6ed.jpg

fa3c5eaca404c3868a35c7c9586e8ef1.jpg


Den som tilltalar mig mest är Classic 2/0, blir nog en Classic 1 el. 2 som sällskap till den.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
På tal om Eldris så har jag precis packat upp den och Kansbol.
Kansbol är ju en lite upphottad 2000, så inte så mycket som överraskar. En tydlig förbättring är skaftet, som nu har lite mer volym. Passar mina händer bättre.
Eldris däremot var lite över förväntan så här vid första anblick. Lätt och ligger riktigt bra i handen. Bör klara de flesta normalt förekommande knivuppgifter. Känns prisvärd.

Har du provat Eldris i verkligheten än? Nu kanske man kan köpa en utan "neck knife kit" så kan ju priset bli mer rimligt. Mina knivar brukar ändå få åka i fickan eller ryggsäcken.

/Andreas
 
1. Spyderco. Tenacious
2: cold steel srk gjord i carbon v. Under jakt fällkniven wm1
3:ingen speciell
4. Sabatier lion
5: har ingen speciell drömkniv. Har nog för dålig koll på vad som finns.
 
Har du provat Eldris i verkligheten än? Nu kanske man kan köpa en utan "neck knife kit" så kan ju priset bli mer rimligt. Mina knivar brukar ändå få åka i fickan eller ryggsäcken.

/Andreas

Nej det har jag inte ännu. Jag köpte utan det där kitet. Men tycker nog att det verkar vara en rätt bra accessoar. Ska göra en egen variant på lite extra låsning efterhand kanske.
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

En enkel förskärare.
En Butterflykniv
En 15 cm sågtandad, perfekt till att skiva färska grönsaker till fina köttskivor, givetvis enkelslipad.
En stor egentillverkad Parang-Bowiehuggare, den gör det jag vill och ger också ett moraliskt stöd i dessa otrygga tider....
 
En enkel förskärare.
En Butterflykniv
En 15 cm sågtandad, perfekt till att skiva färska grönsaker till fina köttskivor, givetvis enkelslipad.
En stor egentillverkad Parang-Bowiehuggare, den gör det jag vill och ger också ett moraliskt stöd i dessa otrygga tider....
Tack till både dig Peter1959 och lipstick för att ha svarat på mina "antika" frågor ;).

Tråden har med tiden ändrat riktning och handlar idag om knivar i allmänhet :).

~Paul~
 
På tal om Eldris så har jag precis packat upp den och Kansbol.
Kansbol är ju en lite upphottad 2000, så inte så mycket som överraskar. En tydlig förbättring är skaftet, som nu har lite mer volym. Passar mina händer bättre.
Eldris däremot var lite över förväntan så här vid första anblick. Lätt och ligger riktigt bra i handen. Bör klara de flesta normalt förekommande knivuppgifter. Känns prisvärd.

En Eldris blir det vad det lider. :) Troligen en röd då den på något sätt då skulle anknyta till mitt livs första egna kniv som förstås var en röd Mora no 1. Jag har också fått för mig att den är kompetent.

/ J
 
Länge sedan jag postade ngt. Har kommit in några nya knivar sen "sist" Den senaste är en Kalahari Camp ll som ska med ut i helgen på "sleep over". Var dock inte speciellt förtjust i slidan i pancake model. Gillar dangler så jag provade att göra en själv. Blev över förväntan även om man såklart gjorde en del nybörjarmisstag.

db089e2297bea839c65489a9836c6a71.jpg


ef85aff9a74d28a03d081542952954c6.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.