Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. är det värt att lägga till 30€ för att få cpm154 stål istället för d2?

2. Är cpm154 jämförbart med vg10?
1. Beror på vad du tänker använda kniven till ;). Stålvalet är m a o direkt korrelerat till arbetsuppgiften.

2. Ja och nej. Båda tillhör de s k rostfria ståltyperna men båda har sina säregenskaper. Den största skillnaden är dock att CPM154 är ett så kallat pulvermetallurgiskt stål framtaget i syfte att ge stålet en del önskade egenskaper, bl a slitstyrka och förmågan att hantera snäva eggvinklar. Dock är VG-10 inte så dåligt heller ;).

~Paul~
 
1. Beror på vad du tänker använda kniven till ;). Stålvalet är m a o direkt korrelerat till arbetsuppgiften.

2. Ja och nej. Båda tillhör de s k rostfria ståltyperna men båda har sina säregenskaper. Den största skillnaden är dock att CPM154 är ett så kallat pulvermetallurgiskt stål framtaget i syfte att ge stålet en del önskade egenskaper, bl a slitstyrka och förmågan att hantera snäva eggvinklar. Dock är VG-10 inte så dåligt heller ;).

~Paul~

Friluftskniv, matlagning, fixa tändved till brasa osv, kompletterar min frus FK WM1.
Finns det fördelar förutom priset att gå på D2 ? 40Euro låter som ett kap.
 
Friluftskniv, matlagning, fixa tändved till brasa osv, kompletterar min frus FK WM1.
Finns det fördelar förutom priset att gå på D2 ? 40Euro låter som ett kap.
Dessa uppgifter klarar båda ståltyperna av.

Du bör dock veta att det är inte lika enkelt att slipa fram en snäv egg på D2 som på CPM 154CM. Det finns ett talesätt gällande D2: "D2 tar en usel egg och håller den för evigt" ;).

~Paul~

.
 
Angående Manly knivarna, sugen på att beställa en Patriot, men är det värt att lägga till 30€ för att få cpm154 stål istället för d2?
Är cpm154 jämförbart med vg10?


Skickat från min E5823 via Tapatalk

För mig var valet enkelt då CPM154 är ett av mina favoritstål och D2 inte är det. CPM154 är förhållandevis lätt att jobba med och håller en bra egg. Patriot är en mycket fin kniv!
 
Då var det inte bara jag! Men som Anders skrev, känns som en hyfsat lätt åtgärd :).

Någon mer än jag som patinerat sin Mora än?

Provade patinering med äppelcidervinäger igår med en nyköpt tomteröd mora. Blev riktigt snyggt och jag körde 7 minuter. En aning flammigt vid skaftfästet typ svaga ljusblåa inslag som om man blånerat. Men helt klart fint resultat. Fick även bryna upp skärpan!
 
Personligen är jag inte förtjust i ansatser/ricassoer som du kanske känner till :).

Teorin bakom amerikanernas förtjusning i ricasso är att bladet blir enklare att slipa, dvs att man inte tangerar greppet, att konstruktionen blir stabilare/starkare, att inpassningen blir bättre och enklare samt att det ser estetiskt tilltalande ut.

En sak är säker, det blir avsevärt enklare att tillverka kniven genom att slänga på en ricasso i stället för att låta bladet med sin egg gå ända in i handtaget ;).

~Paul~

Halaj!

Tack för svar!
Argumenten är logiska, men låter som nåt som framhävs av en dålig knivmakare.

//T
 
Och min senaste kniv, en gåva från min mor för övrigt, trevlig fast den har en liiiten ricasso.

Njut av Karesuandoknivens "Oraka". Lite som en Mora Eldris fast snyggare.

Birthday%20Gift.JPG


/ J
 
Och min senaste kniv, en gåva från min mor för övrigt, trevlig fast den har en liiiten ricasso.

Njut av Karesuandoknivens "Oraka". Lite som en Mora Eldris fast snyggare.

Birthday%20Gift.JPG


/ J

På tal om Eldris så har jag precis packat upp den och Kansbol.
Kansbol är ju en lite upphottad 2000, så inte så mycket som överraskar. En tydlig förbättring är skaftet, som nu har lite mer volym. Passar mina händer bättre.
Eldris däremot var lite över förväntan så här vid första anblick. Lätt och ligger riktigt bra i handen. Bör klara de flesta normalt förekommande knivuppgifter. Känns prisvärd.
 
På tal om Eldris så har jag precis packat upp den och Kansbol.
Kansbol är ju en lite upphottad 2000, så inte så mycket som överraskar. En tydlig förbättring är skaftet, som nu har lite mer volym. Passar mina händer bättre.
Eldris däremot var lite över förväntan så här vid första anblick. Lätt och ligger riktigt bra i handen. Bör klara de flesta normalt förekommande knivuppgifter. Känns prisvärd.
Låter kanon. Några bilder skulle inte skada ;)

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.