Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jäklar vad var det jag sa, jag bli hårlös. Kal och nu inför vinterkylan. skulle haft tag på röding eller tjäder för att få bort den värsta skärpan

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_2944.jpg
    IMG_2944.jpg
    37.1 KB · Visningar: 699
  • IMG_2945.jpg
    IMG_2945.jpg
    31.6 KB · Visningar: 700
En sten har fallit från mitt hjärta. från och till har jag letat min Opinel nummer sex. Den har varit borta ett par månader. Jag har kollat arbetsbyxor, shorts, gömmen uppi fjället. helt borta. Så gick omkring och funderade lite granna på sommaren tänkte på att jag varit på Island och vips kom jag på att den låg i resväskan i Lillfacket på utsidan. yes den är tillbaks och jag har fortfarande aldrig tappat bort en kniv som jag inte lyckats hitta om jag fått lägga lite tid på det. Nu bär det ut till min Tormek 7. slaktknivarna och swingblade samt en Mora 2000 ska få lite omsorg. imorgon styckar jag ett smaldjur. på tisdag bär det av till fjälls. Det blir ingen Buchkraft men förmodligen lite matlagning utomhus.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_2950.jpg
    IMG_2950.jpg
    20.9 KB · Visningar: 656
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En sten har fallit från mitt hjärta. från och till har jag letat min Opinel nummer sex. Den har varit borta ett par månader. Jag har kollat arbetsbyxor, shorts, gömmen uppi fjället. helt borta. Så gick omkring och funderade lite granna på sommaren tänkte på att jag varit på Island och vips kom jag på att den låg i resväskan i Lillfacket på utsidan. yes den är tillbaks och jag har fortfarande aldrig tappat bort en kniv som jag inte lyckats hitta om jag fått lägga lite tid på det. Nu bär det ut till min Tormek 7. slaktknivarna och swingblade samt en Mora 2000 ska få lite omsorg. imorgon styckar jag ett smaldjur. på tisdag bär det av till fjälls. Det blir ingen Buchkraft men förmodligen lite matlagning utomhus.

Bosse
Grattis! En trevlig knivduo.

~Paul~
 
Opinel

En sten har fallit från mitt hjärta. från och till har jag letat min Opinel nummer sex. Den har varit borta ett par månader. Jag har kollat arbetsbyxor, shorts, gömmen uppi fjället. helt borta. Så gick omkring och funderade lite granna på sommaren tänkte på att jag varit på Island och vips kom jag på att den låg i resväskan i Lillfacket på utsidan. yes den är tillbaks och jag har fortfarande aldrig tappat bort en kniv som jag inte lyckats hitta om jag fått lägga lite tid på det. Nu bär det ut till min Tormek 7. slaktknivarna och swingblade samt en Mora 2000 ska få lite omsorg. imorgon styckar jag ett smaldjur. på tisdag bär det av till fjälls. Det blir ingen Buchkraft men förmodligen lite matlagning utomhus.
Bosse

Fina knivar. Har länge funderat på att skaffa en Opinel och när jag nu ser din, Bosse, inser jag, att jag måste göra slag i saken. Undrar bara vilken storlek som passar en stor hand. Vad tror du Paul? Du skriver ibland att du har stora händer.
.
 
Fina knivar. Har länge funderat på att skaffa en Opinel och när jag nu ser din, Bosse, inser jag, att jag måste göra slag i saken. Undrar bara vilken storlek som passar en stor hand. Vad tror du Paul? Du skriver ibland att du har stora händer.
.
Helt klart bör du inte som alla andra köpa nr 8. Den är på tok för liten om dina labbar är storleksmässigt i närheten av mina.

Nummer 9 bör vara "right on the Money" :).

~Paul~
 
Tycker att Opinel har bra blad. Form och stål är suveräna för edc. Men låset suger så in i bombens. Kärvar och är halt. Mycket opraktiskt. Förstår inte varför folk gillar dem.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tycker att Opinel har bra blad. Form och stål är suveräna för edc. Men låset suger så in i bombens. Kärvar och är halt. Mycket opraktiskt. Förstår inte varför folk gillar dem.

Jag kan bara tala för mig själv.

I mina ögon ligger Opisarnas storhet i en kombination av moderat pris, utmärkt bladprofil/bladgeometri, hyfsat bladstål, samt enkelheten i underhållet. Att dessa knivar inte har den bästa bladlåsningen är förstås en nackdel. Dock uppväger fördelarna denna nackdel. Är man medveten om knivarnas svaghet så bör det aldrig ske några olyckor eller andra missöden.

En möjlighet är ju att ge kniven ett bättre skydd/glid, samt utseende genom att eventuellt "fritera" skaftet i olja. Detta har vi ju behandlat tidigare i den här tråden. Därefter kan man behandla pivotområdet med lämpliga medel för att få ut det mesta ur de materialen som finns.

~Paul~
 
Måste fråga er experter. Har en opinel ostronkniv som är utmärkt, men då man sköljer av den under rinnande varmvatten för rengöring så sväller träet (tror jag) för nästa gång kärvar den som attan att fälla ut och så har den fortsatt sedan första disken. Har smort med lite matolja men ingen förbättring.
Vad att göra?
 
Måste fråga er experter. Har en opinel ostronkniv som är utmärkt, men då man sköljer av den under rinnande varmvatten för rengöring så sväller träet (tror jag) för nästa gång kärvar den som attan att fälla ut och så har den fortsatt sedan första disken. Har smort med lite matolja men ingen förbättring.
Vad att göra?
Allt obehandlat trä suger åt sig vatten. Det är bara så det är.

Det finns några vägar att vandra för att eventuellt slippa undan problemet. Den ena varianten har jag redan nämnt, dvs att "fritera" träet och därefter låta torka ordentligt, samt behandla med diverse kemikalier eller lack. I det läget behöver man förmodligen behandla pivotområdet separat och därför måste kniven tas isär.

Det finns andra metoder men inga är helt bombsäkra. De vanligaste är att behandla skaftet med diverse linoljor, terpentin, Militec 1, Rennaisance-wax, Balistol och liknande men dessa metoder är inte lika effektiva som den som jag redan nämnt.

~Paul~
 
Tackar för tipset hur man tar isär opinel. Gick enkelt. Sen tog jag en bred mejsel och öppnade lite på den inre hylsan och monterade ihop. Går som en dröm nu.
Lite lurigt att dom redan på fabrik stukat sprinten en aning och mitt dorn var lite för grovt, gissar att ett på nominellt 2,5mm (ca 2,4mm) gör jobbet bäst.
 
Tackar för tipset hur man tar isär opinel. Gick enkelt. Sen tog jag en bred mejsel och öppnade lite på den inre hylsan och monterade ihop. Går som en dröm nu.
Lite lurigt att dom redan på fabrik stukat sprinten en aning och mitt dorn var lite för grovt, gissar att ett på nominellt 2,5mm (ca 2,4mm) gör jobbet bäst.
Grattis! Ja, man får trixa lite ibland. Själv använder jag en modifierad spik :).

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.