Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är min Casström Woodsman K720 med handtag i svartek.
 

Bilagor

  • 27423645116_ccd304b58d_z.jpg
    27423645116_ccd304b58d_z.jpg
    124.9 KB · Visningar: 1,826
Senast ändrad:
ni brukar skriva att mora garberg är moras första fulltånge kniv men det var väl laplander
Fast detta felaktiga påstående har jag hört endast två eller tre gånger. Jag tror heller inte att Lapplander-serien var den första med fulltångekonstruktion.

Det finns åtminstone tre andra modeller som är byggda på detta sätt, KJ Eriksson 901 (i bild) och 902, Erik Frosts älgkniv, samt diverse kollaborationsknivar, t ex Stigas jaktkniv. Också Normark hade, om jag minns korrekt någon modell med fulltånge, tillverkad av KJ/Frosts.

MinKJErikssonJaktkniv.jpg


MinFrostslgknivbild4.jpg


MinStigaknivbild5.jpg


~Paul~
 
Mymlan och Snusmumriken

Gillar att göra enkla bruksknivar. Oftast ett nedslipat morablad som bas.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,325
Kan någon av er lärda i ämnet hjälpa mig identifiera min bruksslidkniv? Den har varit med mig så länge att jag inte minns ursprunget ens - hänger alltid i bältet när jag lämnar civilisationen. [Förr hängde den under kavajen även till vardags (det var före universalverktygstiden) men det törs inte fan ha den nuförtiden - Farbror blå skulle väl få frispel om man fastnade i en fartkontoll e.dyl.]
Efter det att jag, på rekommendation hittad här - tackar!, köpt en Spyderco Sharpmaker har jag börjat få den otäckt vass, vilket jag gissar att den var en gång som ny...

Vad är det för kniv?
På bladet står det "Frosts MADE IN SWEDEN LAMINATED STEEL"
/Odd
 

Bilagor

  • PICT8489.jpg
    PICT8489.jpg
    34 KB · Visningar: 1,395
Kan någon av er lärda i ämnet hjälpa mig identifiera min bruksslidkniv? Den har varit med mig så länge att jag inte minns ursprunget ens - hänger alltid i bältet när jag lämnar civilisationen. [Förr hängde den under kavajen även till vardags (det var före universalverktygstiden) men det törs inte fan ha den nuförtiden - Farbror blå skulle väl få frispel om man fastnade i en fartkontoll e.dyl.]
Efter det att jag, på rekommendation hittad här - tackar!, köpt en Spyderco Sharpmaker har jag börjat få den otäckt vass, vilket jag gissar att den var en gång som ny...

Vad är det för kniv?
På bladet står det "Frosts MADE IN SWEDEN LAMINATED STEEL"
/Odd
En bild förvränger nästan alltid perspektivet men det handlar om 340-serien. Så för att närmare bestämma modellnumret så skulle det vara önskvärt att veta exakt hur långt bladet är.

I övrigt består kniven av ett laminerat AISI O1 kolstålsblad och jakarandagrepp. Beslagen är i nickelsilver.

~Paul~
 
125mm

Kom närdå, och försvann ur marknaden närdå? (Om det är känt...)

Den har varit en kär kamrat under många årtionden nu, bra grepp och bra balans i handen - och den som designade slidan visste vad som behövs, för den hakar nästan aldrig fast i omgivningens grenar och sly...

Tack för info!
/Odd
 
En bild förvränger nästan alltid perspektivet men det handlar om 340-serien. Så för att närmare bestämma modellnumret så skulle det vara önskvärt att veta exakt hur långt bladet är.

I övrigt består kniven av ett laminerat AISI O1 kolstålsblad och jakarandagrepp. Beslagen är i nickelsilver.

~Paul~

Hade en dylik i arla ungdom. Minns dock inte bladlängden...
Den fick följa med på en del vindskyddsövernattningar, paddling och liknande. Den rostade som tusan, på den tiden var man inte så noga med sådant! :)

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.