Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Absolut. Tänkte snarare på den övergripande geometrin/utseendet, dvs den smäckra bladformen, knoppen i skaftändan, greppets utformning, samt storleken på kniven.Likheten sitter väl främst (endast) i skaftformen, material och annat har ju stora skillnader.
Jag tror det handlar om pris och enkelhet.Varför ser bladet så annorlunda ut på din Mora 277 jämfört med den som är på de nuvarande 277rna De Paul?
Kan det ha varit den klassiska scoutkniven?
Den var nämligen min första kniv och jag har liknande nostalgiska minnen som de du beskriver ovan.
Jag plockade fram den förra året och blev nästan tårögd av känslostormen den framkallade... Jag gjorde allt man kan tänkas göra med en kniv med den... och lite till... det är en kniv som varit i knivhelvetet och kommit tillbaka. Varje jack i eggen hade en historia. Den var slöare än slö (kan inte minnas att jag någonsin vässade den) och jag fick ett infall att vässa den innan den åkte tillbaks i knivlådan. Under glädje och respektfull tystnad vässades den och återbördades till de levandes rike...![]()
/Lux
Snarare då mora 277.
![]()
![]()
~Paul~
Otroligt att de finns så mkt o diskutera om knivar..
Tackar!Om det är så att jag ansvarar för fredagarnas frågesport så är det helt klart du som står för lördagsgodiset...
Mums!
/Lux
Senaste souveniren, en Benchmade 551 Griptilian