Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tror inte att Benchmade kommer att gråta stora tårar för att du inte köpte från dem.
All diskussion om Benchmade Griptilian ledde nämligen till att en sådan nu är på väg över Östersjön till Sverige, närmare bestämt hem till mig...:)
Jag försökte "övertyga" dig att inte köpa en Benchmade... den enda jag lyckades åstadkomma var att få mig själv att köpa en... He He ;)
P.S. Såklart slank det med en puukko i beställningen också...:)

/Lux

Tänk vad lätt hänt det är!! :) :)

Undrar om jag också behöver ett sådant där brevattackerarredskap du visade?

/ J
 
Veckans quiz:
Vem har designat kniven?
(den här kniven har garanterat inte ens Paul i sin samling...;))
P.S. Om någon har en sån hemma som ligger och "skräpar" och vill sälja den för en billig slant så är jag en aspirant...

/Lux
Haha. Nej, den har jag inte i min samling. Har faktiskt inte ens sett den tidigare.

Med tanke på det förhållandevis smala bladet så bör det vara en finne? Tapio Wirkkala?

~Paul~
 
Haha. Nej, den har jag inte i min samling. Har faktiskt inte ens sett den tidigare.

Med tanke på det förhållandevis smala bladet så bör det vara en finne? Tapio Wirkkala?

~Paul~

Jag kan förstå din association men tyvärr fel.
Ledtråd: Med den här kniven hade Carl Larsson för avsikt att mörda August Strindberg...

/Lux
 
Jag kan förstå din association men tyvärr fel.
Ledtråd: Med den här kniven hade Carl Larsson för avsikt att mörda August Strindberg...

/Lux
Tyvärr finns inga andra referenser till kniven än att den var dyr.

Jag antar att det trots allt är en lite snofsigare morakniv? Eftersom det var Zorn som förärade C Larsson med denna gåva så skulle det i princip kunna vara han som designat kniven :).

~Paul~
 
Tyvärr finns inga andra referenser till kniven än att den var dyr.

Jag antar att det trots allt är en lite snofsigare morakniv? Eftersom det var Zorn som förärade C Larsson med denna gåva så skulle det i princip kunna vara han som designat kniven :).

~Paul~

Korrekt, bra härlett, Paul! :)

De så kallade Zorn-knivarna ritades alltså av Anders Zorn men tillverkades av knivsmeder från Mora, så visst är det en Mora-kniv! :)

Zorn-knivarna är mycket rara, endast nio exemplar är kända.

Nedan är saxat från:
http://www.dt.se/nyheter/mora/1.6386820-vem-tillverkade-zornkniven-
"
Anders Halldén, som bor utanför Jönköping, har under många år samlat på äldre nordiska knivar. Han har en hemsida med uppgifter om 10 000 knivar.

– Min önskedröm har varit att få se en äkta Zornkniv. Anders Zorn var arkitekten och ritade utformningen till Zornknivarna, men han lät andra tillverka dem. Anders Zorn och respektive tillverkare hade mycket nära kontakt med varandra under tillkomsten av knivarna.

Anders Halldéns dröm att få se en Zornkniv dök upp i början av 2000-talet. En Zornkniv och en finsk kniv auktionerades ut på Auktionsverket i Stockholm. Den finska kniven var värd 2 000 kronor.

– Men om Zornkniven blev det budgivning och jag bjöd högst. Jag fick den för 98 000 kronor.

"
Anders hemsida (rekommenderas starkt):
http://www.cultur.nu/knivar/

/Lux
 
Korrekt, bra härlett, Paul! :)

De så kallade Zorn-knivarna ritades alltså av Anders Zorn men tillverkades av knivsmeder från Mora, så visst är det en Mora-kniv! :)

Zorn-knivarna är mycket rara, endast nio exemplar är kända.

Nedan är saxat från:
http://www.dt.se/nyheter/mora/1.6386820-vem-tillverkade-zornkniven-
"
Anders Halldén, som bor utanför Jönköping, har under många år samlat på äldre nordiska knivar. Han har en hemsida med uppgifter om 10 000 knivar.

– Min önskedröm har varit att få se en äkta Zornkniv. Anders Zorn var arkitekten och ritade utformningen till Zornknivarna, men han lät andra tillverka dem. Anders Zorn och respektive tillverkare hade mycket nära kontakt med varandra under tillkomsten av knivarna.

Anders Halldéns dröm att få se en Zornkniv dök upp i början av 2000-talet. En Zornkniv och en finsk kniv auktionerades ut på Auktionsverket i Stockholm. Den finska kniven var värd 2 000 kronor.

– Men om Zornkniven blev det budgivning och jag bjöd högst. Jag fick den för 98 000 kronor.

"
Anders hemsida (rekommenderas starkt):
http://www.cultur.nu/knivar/

/Lux
Där ser man.

98K kronor!?!

Det är mer än vissa samlingar är värda i sin helhet

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.