Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA kommer ut med nya modeller. Knivarna är av den typ som andra tillverkare gör, inget nytt. Jag som hade hoppats att EKA skulle komma ut med en ergonomisk supertäljare med ett fodral i läder och dangler:). Nu står mitt hopp till vad det står i DT, att Mora of Sweden och Lars Fält har ett visst samarbete.

Länk(skrolla ner):http://www.eka-knivar.se/en/products

Tycker de ser fina ut! Roligt att jag för bara nån vecka sedan efterfrågade en Eka med enhandsöppning här i knivtråden... ;-)

Tror ni man törs gissa att bushien har deras rostfria Sandviksstål?
 
1. Roligt att jag för bara nån vecka sedan efterfrågade en Eka med enhandsöppning här i knivtråden... ;-)

2. Tror ni man törs gissa att bushien har deras rostfria Sandviksstål?
1. Ja, vilket sammanträffande! :)

2. Jag tror att den modellen kommer med både ett rfr-Sandvikblad och ett i kolstål i sinom tid.

~Paul~
 
Har de inte kvar den där W11 längre? Hade en sådan innan. Vet inte vad den var bra till egentligen.. Och så fick man göra en cermoni av att dra ut den från slidan, utan att skära sönder den..
 
EKA kommer ut med nya modeller. Knivarna är av den typ som andra tillverkare gör, inget nytt. Jag som hade hoppats att EKA skulle komma ut med en ergonomisk supertäljare med ett fodral i läder och dangler:). Nu står mitt hopp till vad det står i DT, att Mora of Sweden och Lars Fält har ett visst samarbete.

Länk(skrolla ner):http://www.eka-knivar.se/en/products

Ja och ja. Spännande om Fält och MoS kunde klämma fram något ihop. För min del så behöver de inte uppfinna hjulet igen, utan bara göra en Mora 2000 i uppdaterat skaftmaterial (det de har på Companion) och i deras 3.2mm 12C27 samt utan den där uttunnade biten längst fram på bladet. Homerun. Fodralet kunde de också gjort a la Companion.
 
Rätt intressanta tillskott på sitt sätt, även om de inte är några jättenyheter på knivfronten i stort.

Det verkar som att W12 kommer att ersätta W11. Så de går från en "kniv i läderslida" till en "kniv i kydexslida med eldstål och bryne".

Tanto-bladen verkar lite intressanta, även om jag inte riktigt vet vad jag ska ha det till, men det är snyggt :) Speciellt tillsammans med det orangea G10 :)

En annan intressant sak är ju att de har satt dit skruvar istället för nitarna för att kunna ta isär och rengöra kniven helt och fullt... Gäller då bara att man verkligen får ihop det ordentligt sen oxå ;)
__
Fredrik
 
Tanto-bladen verkar lite intressanta, även om jag inte riktigt vet vad jag ska ha det till, men det är snyggt :) Speciellt tillsammans med det orangea G10 :)

Jag funderade oxå på tantobladen? Är det nån (Paul ;)) som vet om det fyller nån speciell funktion?
Gillar oxå det orangea men tror jag struntar i tanto! ;-)
 
Tanto-utformningen ger en starkare spets. Bra om man gillar att sticka med spetsen. Nackdelarna överväger dock - om man inte är en ninja.
 
Tanto-utformningen ger en starkare spets. Bra om man gillar att sticka med spetsen. Nackdelarna överväger dock - om man inte är en ninja.

Haha, då måste jag alltså bestämma mig för om jag ska vara ninja eller inte ;)
När du säger att nackdelarna överväger, vilka är då det? Det uppenbara är väl att det blir sämre/svårare att skära och tälja med den då det blir en konstig övergång vid "hacket". Är det någonting annat, eller menar du att det är så stort minus att det räcker?
__
Fredrik
 
Haha, då måste jag alltså bestämma mig för om jag ska vara ninja eller inte ;)
När du säger att nackdelarna överväger, vilka är då det? Det uppenbara är väl att det blir sämre/svårare att skära och tälja med den då det blir en konstig övergång vid "hacket". Är det någonting annat, eller menar du att det är så stort minus att det räcker?
__
Fredrik

Nu har jag endast erfarenhet från en kniv med tantospets. Den är ju inte praktiskt vid något skärarbete - men säkert mycket bra att hugga och sticka med genom hårda mtrl. Inget jag gör ofta vid verktygsanvändning. ;) Det kanske går att finna nån fördel med den om man pushcuttar.
Jag fick min spetsövergång i nederkant lätt rundad när jag skulle bryna/slipa den - men det beror nog mest på SBS.
Min personliga fav. är sheepsfoot :) så alla är vi olika, tur det finns varianter.

Gillar förövrigt vad jag ser hos EKA Swede 9:an. Känns som en värdig efterföljare till min Swede 60 som närmar sig pension.
 
När det gäller tantospetsar så har de ju som redan har nämnts den fördelen att de är starka och bra på att penetrera. Men detta gäller självklart inte alla typer av tanto.

Det räcker nämligen inte med att spetsen är stark, den bör dessutom vara korrekt utformad. En del av dem har så pass trubbig vinkel och oslipad egg att de i princip är värdelösa på allt.

EKA Swede 9 är intressant också i mina ögon. Det enda som stör är som jag redan nämnt tidigare den mot spetsriktningen framskjutna tumknoppen. Trots det tror jag att det nog får bli en sådan. Det vill säga om bladet inte är skålslipat. Denna detalj är nämligen svår att kunna avgöra på de bilder som finns på EKA-s hemsida.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.