Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA Swede 9 är intressant också i mina ögon. Det enda som stör är som jag redan nämnt tidigare den mot spetsriktningen framskjutna tumknoppen. Trots det tror jag att det nog får bli en sådan. Det vill säga om bladet inte är skålslipat. Denna detalj är nämligen svår att kunna avgöra på de bilder som finns på EKA-s hemsida.

~Paul~

Det står i beskrivningen att :
FEATURES: - Scandinavian ground blade for extreme sharp edge and durability
Det borde förhoppningsvis tyda på en icke-skålslipning. Eller :S
 
Det står att bladet har skandinavisk slipning i texten, du dreglar för mycket över bilderna Paul ;)

Ang W12 så känns det, precis som i alla andra fall, som en komplett gimmick, att man ska kunna skruva av skollorna...för rengöring dessutom. Vad är det för rengöring som kräver att man tar av dem? Springor och vrår någonstans eller?
Eller tål resten av kniven inte tvål och vatten? Upplys mig gärna om jag är ute och cyklar men det känns fullkomligt meningslöst. Dessutom innebär det "lösa delar" som man helst vill undvika...
 
Ah, OK. Tittade bara på bilderna. Skulle ha läst texten också :).

När det gäller möjligheten att skruva av skollorna så är inte det primära syftet rengöring från smuts. Vad det i stället handlar om är underhåll vars syfte är undvikande av ROST. Denna rost uppkommer ju pga värmeväxlingar - kondens mellan skollorna och tången.

Tänk att du en kall vinterdag greppar din kniv som legat på köksbordet, stoppar den i din plastslida och dig ut i naturen. Väl hemma igen så glömmer du att ta ut din fina kniv bara för att efter en vecka upptäcka att det bildats små rostfläckar på ditt blad (i bästa fall). Du kan förstås putsa bort dem med Autosol/Flitz men metallen intill handtaget och skollorna som sådana ägnar du inte en tanke åt ;). En skolla i trä kan suga åt sig åtskilliga mängder vatten ifall den inte är stabiliserad eller på något sätt behandlad.

Efter upprepade utflykter av den här arten så har du förstås försvagat kniven strukturella hållfasthet vilket i slutet kan innebära tång-brott.

De flesta tror att användandet av liners är bara en estetisk detalj. Så är det inte. De första liners tillverkades i syfte att transportera bort kondens från tången genom att först suga upp densamma för att sedan sakta låta den avdunsta. Av denna anledning är det av vikt att välja korrekt material. Nu för tiden är dock den estetiska aspekten så viktig att många kör på diverse plastprodukter eller andra typer av metaller vilka faktiskt kan göra saken värre än de simpla träskollorna.

Så faktum är att det är en bra idé att från EKA låta oss själva bestämma huruvida vi vill skruva av skollorna och torka bort överflödig kondens eller ej :).

~Paul~
 
Nej jag är långt ifrån övertygad. Om W12 hade haft g10 skollor fastlimmade med epoxi, så hade det inte varit sämre än att kunna skruva av skollorna.
Dessutom innebär det mer tid och arbete att skruva av skollor, rengöra, torka och skruva på dem, än att komplett torka av en kniv (med ickeavtagbara skollor). Så de individer som slarvar med att hålla efter sin kniv kommer ju knappast bli bättre av den här rätt komplicerade åtgärden. För oss övriga så är det ett ickeproblem.
Och vad gäller handtag av trä så är väl de flesta välbehandlade avseende fuktskydd. Dessutom, återigen, jag vill inte ha lösa delar på en fastbladare.
 
Det måste ju också tilläggas att det finns en uppenbart ökad risk att det kommer in fukt i kniven när man har lösa skollor....Problemet löser man snabbt med lim
 
Skollorna kommer att finnas i både trä och G10, eller som EKA skriver: "checkered oiled wooden handles alternative G10".

Eftersom syftet tydligen är att man skall kunna byta skollorna sinsemellan så betyder det att det uppstår en del spel intill tången eftersom dessa två material inte är exakt lika.

Att det bildas kondens när det handlar om lösa skollor är enligt min åsikt oundvikligt, precis som du misstänker. Du underskattar dessutom allmänt risken för fukt under skollorna. Jag har sett många skräckexempel på detta i ett antal trådar på BF. Det har då handlat både om stabiliserat och epoxiskyddat trä, liksom G10, aluminium och Micarta.

Att epoxylimma G10 skollor kan på pappret låta som en ideallösning men i praktiken har jag aldrig sett en fulltäckande sådan fog. Dessutom är det långt ifrån alltid man limmar G10 på det viset. Vi kan fråga Seved hur han gör när han apterar sina skollor. Han kör ju rätt ofta på G10. En sak kan jag säga. På mina custom-Seved så är skollorna inte jämnt limmade.

~Paul~

PS Fick lägga till ett ord som ramlade ur sammanhanget
 

Det här är intressant.
Jag har fått totalt motsägande uppgifter om huruvida EKA tillverkar i Sverige eller inte från olika källor. Jag mailade EKA i årskiftet och frågade. Tyvärr väntar jag fortfarande på svar...:(
Det bästa vore om någon från EKA som läser den här tråden kunde ge oss ett svar direkt i tråden så att det slipper bli så mycket spekulationer.

/Lux
 
Gillar förövrigt vad jag ser hos EKA Swede 9:an. Känns som en värdig efterföljare till min Swede 60 som närmar sig pension.

Själv är jag ambivalent. Jag gillar vad jag ser men kan inte släppa att knoppen är fel placerad. Bättre hade varit ett hål. Helst ovalt då jag tycker att runda hål bygger för mycket bredd. Gillar inte heller clippet då jag tycker att det förstör greppergonomin. Det gäller för övrigt alla knivar med clip och inte specifikt Swede 9. Clippet går ju dock att ta bort enkelt. Värre är det som sagt med knoppen...
Tråkigt också att det inte är traditionella EKA-skruvar då de alltid har varit lite av ett signum för EKA.
I övrigt är det en väldigt fin kniv...synd bara att den inte känns riktigt som en färdig produkt...:(
/Lux
 
1. Jag har fått totalt motsägande uppgifter om huruvida EKA tillverkar i Sverige eller inte från olika källor.

2. Jag mailade EKA i årskiftet och frågade. Tyvärr väntar jag fortfarande på svar... Det bästa vore om någon från EKA som läser den här tråden kunde ge oss ett svar direkt i tråden så att det slipper bli så mycket spekulationer.
------------------------------------------------------
3. Jag gillar vad jag ser men kan inte släppa att knoppen är fel placerad.

4. Gillar inte heller clippet då jag tycker att det förstör greppergonomin. Det gäller för övrigt alla knivar med clip och inte specifikt Swede 9.

5. Tråkigt också att det inte är traditionella EKA-skruvar då de alltid har varit lite av ett signum för EKA.

6. synd bara att den inte känns riktigt som en färdig produkt...:(
1. Jag vet svaret på den frågan men tyvärr så får jag inte yppa det. Har avlagt ett löfte. Sorry.

2. EKA har förmodligen sina skäl till varför de inte vill släppa ut dessa uppgifter till allmänheten. Personligen har jag ingen aning varför.

3. Absolut. Fattar inte att man kan göra ett sådant simpelt misstag.

4. Är heller inte förtjust i clips.

5. På den här punkten håller jag inte med dig. De gamla mässingsskruvarna är ju totalt värdelösa, framför allt för oss samlare. De är nämligen på tok för mjuka och blir deformerade i samband med den minsta lilla justering. Det spelar sedan ingen roll om man använder plastskruvmejslar! Min förhoppning är att de nya skruvarna inte är tillverkade i lättmetall utan i rostfritt!

6. Huvudet på spiken. Man skulle kanske vänta på Gen. 2? ;)

~Paul~
 
1. Jag vet svaret på den frågan men tyvärr så får jag inte yppa det. Har avlagt ett löfte. Sorry.

2. EKA har förmodligen sina skäl till varför de inte vill släppa ut dessa uppgifter till allmänheten. Personligen har jag ingen aning varför.

3. Absolut. Fattar inte att man kan göra ett sådant simpelt misstag.

4. Är heller inte förtjust i clips.

5. På den här punkten håller jag inte med dig. De gamla mässingsskruvarna är ju totalt värdelösa, framför allt för oss samlare. De är nämligen på tok för mjuka och blir deformerade i samband med den minsta lilla justering. Det spelar sedan ingen roll om man använder plastskruvmejslar! Min förhoppning är att de nya skruvarna inte är tillverkade i lättmetall utan i rostfritt!

6. Huvudet på spiken. Man skulle kanske vänta på Gen. 2? ;)

~Paul~

Ett gäng tämligen poänglösa och oinspirerade knivar. Brist på självförtroende med konstiga blad och/eller andra detaljer som inte tillför något för den som ska använda knivarna till att skära med.
En efterföljare till Swede 60 utan trams skulle varit intressantare. Men alla har ju sina preferenser, annars hade den här tråden inte fortsatt i all år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.