Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Första gången jag köpt knivar med samlarhatten på.

2. Eftersom EKA inte finns kvar i sin ursprungliga form tänkte jag att det är kul att ha ett förråd med svensk industrihistoria som räcker livet ut. Jag minns kontroversen tidigare i tråden. Eftersom det inte längre står "Made in Sweden" någonstans på nutida EKA utgår jag ifrån att så är fallet.

3. Hur är Compact? Jag kan inte se hur den skulle vara bättre än 38?

4. Vilken är din favorit-EKA?
1. Det är nog inte sista gången dock ;).

2. Jag kan varken svara ja eller nej på din fundering eftersom jag avgett ett löfte. Sorry för det!!

3. Compacten har ett tunnare blad och eftersom bladet är lite bredare och rejält taperat så innebär det att det skär effektivare än 38-an. Dock är den senare robustare.

4. Oj, det är i princip omöjligt att svara på. Det finns ju så många EKA-modeller och massvis med olika användningsområden.

~Paul~.
 
Ja, jag har nog ingen ambition att samla alla. Jag har 5st EKA vilket egentligen är 3 utöver behov. Men kunde inte motstå. Första gången jag köpt knivar med samlarhatten på. Eftersom EKA inte finns kvar i sin ursprungliga form tänkte jag att det är kul att ha ett förråd med svensk industrihistoria som räcker livet ut. Jag minns kontroversen tidigare i tråden. Eftersom det inte längre står "Made in Sweden" någonstans på nutida EKA utgår jag ifrån att så är fallet. Hade tillverkningen skett här hade man skyltat med det. Som Mora gör.

Hur är Compact? Jag kan inte se hur den skulle vara bättre än 38? Vilken är din favorit-EKA?

Roligt med lite ovanliga varianter. Då tänker jag på din Nordic 92, Pauls serrated Swede 60 och min nyss förvärvade Swede 92 kolstål. Jag får nu försöka jaga en EKA Nordic 82 serrated kolstål som antagligen aldrig existerat, men man vet ju inte.

Min favorit EKA user är Swede 60 bubinga bortslipat lås och mindre eggvinkel (markant mindre än factory, men vet inte gradtal) och en orange Swede 38 kolstål.
Att titta på tycker jag bäst om Swede 7 Masur och Swede 82 Bubinga.

Kanske har du redan kollat här
http://www.flickr.com/photos/soundoptics/

Eller på ryssarnas:
http://rusknife.com/topic/6196-eka-eka-eka/ Bara första sidan räcker en bra bit i varianter.
 
Hej
Intressant tråd. Jag har varit "periodare" av den under flera år. Dags att ta bladet från munnen således...

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Följer alltid med:
EKA Swede 82.
Leatherman Charge AL.
Leatherman Micra.

Ofta också:
Mora Classic Original nr1 med kydex-slida gjord av Azwelke.
Opinel n8.
Victorinox Camper.

Ibland/ganska ofta:
JP Peltonen SissiPuukko M95

2. Vilken kniv använder du där ute?
Se fråga 1. Eventuellt byter till en Mora Classic Original nr2 och större Opinel.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Det beror på men oftast Victorinox.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Presenterade i sjunkande kvalitet: Anders Petter, Fiskars och Richardson.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svårt. Skulle dock tälja av min vänstra arm för en nytillverkad konsttäljkniv i kolstål eller Sandvik 12C27. Tillverkad av någon skandinavisk mästare.
Varför? För att konsttäljknivar är underbart vackra och funktionella fällkniv/slidkniv-hybrider som tyvärr har gått ur tiden.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
I datorväskan har jag en Opinel No 8

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora bushcraft eller va den heter..... efterträdaren till mora 2000

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Oftast en victorinox Huntsman

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Har ett sett Globalknivar jag kom över billigt för längesen. Lärt mig hantera dem även om jag skulle vilja ha nått lite tyngre. Men ibland åker moran eller opinelen fram om det skall rensas fisk. Är mer van med en liten kniv vid gutting! :p

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Just nu saknar jag en köttyxa. Blir att försöka hitta ett blad å skafta själv. (Min nya hobby ;P)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.