Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har precis fått färdig den. Den är gjord i Vanadis stål 5 mm tjock. 35 mm bred blad lägnd 160 mm Hela 265 mm.
Skaft i snakewood. Den blev 64 HRC hård alltså knall hård. Så den blir inte kul o skärpa ;D



Seved
 
Har precis fått färdig den. Den är gjord i Vanadis stål 5 mm tjock. 35 mm bred blad lägnd 160 mm Hela 265 mm.
Skaft i snakewood. Den blev 64 HRC hård alltså knall hård. Så den blir inte kul o skärpa ;D



Seved

Testade den lite idag. Högg endel, dels små grenar o sen en 2 cm gren. Så tog jag en 2 tum 5 regel o klöv den med hjälp av ett vedträ, som jag slog med på bladet. Det märktes inte på skärpan. Jag kan fortfarande raka mej med den. Inget stort test, men jag ska fortsätta imorron. Kanske kan bli en gädda imorron

Seved
 
Härligt med stort knivintresse!
Just nu håller jag på att testa Karesuandoknivens Överlevnadskniv och hittills är jag mycket nöjd:
http://www.knivestoolsandart.se/2013/05/karesuandokniven-overlevnadskniv.html

Finns det någon här på tråden som har någon input om denna kniv?
Detta är min första kniv med både bryne och tändstål i slidan.

Vänligen
En trevlig och estetiskt tilltalande kniv men våldsamt dyr med tanke på att man nästan får en handbyggd dito för bara några hundralappar mer. Materialen är helt OK dock inget extravagant. 12C27 finner man ju i de flesta rostfria moraknivar och dessa kostar inte många ören.

Mororna saknar dessutom den lilla ricasso som trots allt finns på Karesuandokniven. Slidan är dock finare än den man får till den vanliga morakniven.

Allt som allt en fin kniv med bra finish och adekvata material men lite för dyr.

~Paul~
 
Testade den lite idag. Högg endel, dels små grenar o sen en 2 cm gren. Så tog jag en 2 tum 5 regel o klöv den med hjälp av ett vedträ, som jag slog med på bladet. Det märktes inte på skärpan. Jag kan fortfarande raka mej med den. Inget stort test, men jag ska fortsätta imorron. Kanske kan bli en gädda imorron

Seved
Vi hoppas förstås på en rapport gällande både kniven och fisket :).

~Paul~
 
Testade den lite idag. Högg endel, dels små grenar o sen en 2 cm gren. Så tog jag en 2 tum 5 regel o klöv den med hjälp av ett vedträ, som jag slog med på bladet. Det märktes inte på skärpan. Jag kan fortfarande raka mej med den. Inget stort test, men jag ska fortsätta imorron. Kanske kan bli en gädda imorron

Seved

Ser fin ut!
Ser fram emot rapporten om fisket.

Var ute hela dan igår och det blev många gäddor.
Den största runt 5kg, men jag fiskar hulliinglöst och då tappar jag många fiskar.
Skadorna blir dock mindre på de jag släpper tillbaka.
Fiske kompisen landade också en fin femma och det är hans fisk på bild #1.
F2.an var med förstås!

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5208.JPG
    IMGP5208.JPG
    133.1 KB · Visningar: 781
  • IMGP5209.JPG
    IMGP5209.JPG
    145.3 KB · Visningar: 774
  • IMGP5210.JPG
    IMGP5210.JPG
    130 KB · Visningar: 716
Senast ändrad:
Ser ut som en härlig tur Mikael, måste vara roligt bara att få använda den där F2:an :)

Appropå FK så kom det en i lådan idag.

brkt007.jpg


brkt022a.jpg


Fredrik
 
Ser ut som en härlig tur Mikael, måste vara roligt bara att få använda den där F2:an :)

Appropå FK så kom det en i lådan idag.

Fredrik

Ja Fredrik, F2.an är fin att använda och den användes igår till allt från linkapning, dela på en grillad kyckling och till fisken förstås.

Ska du ha F1:an till samlingen eller blir det en user?


Mikael
 
Har inte riktigt bestämmt mig än, F1 är ju inte min favorit FK så risken/chansen att den hamnar i samlingen är nog stor. Har ngn sen tidigare men svårt att låta bli när man blir erbjuden en från Test serien, gjordes väl bara i 110ex.

Fredrik
 
Såg precis att Moras helsvarta (handtag) Companion börjat dyka upp hos återförsäljare. Trevligt. Vad tror ni, kommer de även att ge ut Heavy Duty-varianterna i andra färger och kanske till och med i rostfritt? De har ju sin oranga Survival i 3.2mm rostfritt, så förhoppningarna känns något så där goda..Har försökt fråga MoS men inte fått några svar.

En rostfri Heavy Duty med helsvart handtag hade varit numero uno på min lista.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.