Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Konvex slipfas är en bra allround dito. Avsevärt bättre än skålslipad. Jag är lite splittrad inför avgörandet vilken slipfas jag gillar bäst mellan konvex och full flat. Båda två har ju sina för- och nackdelar. Helt klart är den flata lättare att lägga ned i riktigt snäva vinklar i samband med t ex täljning.

Den konvexa är däremot starkare förutsatt att bladtjockleken och bredden är den samma. Den klyver bättre och saker och ting tenderar inte fastna på bladet pga vattnets ytspänning. T ex gurka, tomat osv. Av denna anledning är därför väldigt många moderna köksknivar aningen konvexa.

~Paul~
 
Din kniv är jättefin! En viss avundsjuka sprider sig i mitt sinne :).

Ja, jag gillar också jakaranada/palisander och dess afrikanska och mexikanska kusiner bubinga och cocobolo. Framför allt cocobolo är jäkligt snyggt när det behandlats på ett korrekt sätt. Inte så tokigt på Janka-skalan heller ;).

~Paul~

PS Fantastiska bilder Kimmo! Tackar‼

Missade denna,men som tack kommer bilder på slidan.
Den kommer från Big Bullnose kniven,men jag har bytt.
Original Nortwoods slidan passade bättre till NL 4 efter modifiering.

Söljan är ett KSF tillbehör och den tvinnade lädersnodden är en utmärkt transportsäkring.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5134.JPG
    IMGP5134.JPG
    153.6 KB · Visningar: 797
  • IMGP5135.JPG
    IMGP5135.JPG
    158.5 KB · Visningar: 866
  • IMGP5137.JPG
    IMGP5137.JPG
    159 KB · Visningar: 787
Jag måste få fråga innan jag förstör alla knivar :)
Jag har en del väldigt slöa knivar. Jag har Spydercos SM och stavarna som ingår räcker inte för att få riktigt slöa knivar vassa. Jag såg att det går att köpa diamantstavar men de kostar lika mycket som hela slipsystemet kostade. Tänker inte lägga ut 700 spänn, den saken är klar. Jag tänkte däremot gå till clas ohlsson och köpa två st diamantbrynen som kostar 29kr /st och tejpa de fast på keramikstavarna på SM. Jag tänkte kolla om det är OK att göra så eftersom jag antar att jag behåller vinkeln som ju är viktigt, samtidigt kan man ta bort mycket stål på de slöa knivarna och sedan avsluta med mellan och finstavar???

är denna snålmetoden ok?

tacksam för svar
 
Missade denna,men som tack kommer bilder på slidan.
Den kommer från Big Bullnose kniven,men jag har bytt.
Original Nortwoods slidan passade bättre till NL 4 efter modifiering.

Söljan är ett KSF tillbehör och den tvinnade lädersnodden är en utmärkt transportsäkring.


Mikael
En vacker kombo!

~Paul~
 
Sedär... Igår damp det ned en liten Swede 7 i brevlådan :) Ett första intryck är att den är väldigt gedigen den med. Den har fin masur och mekanismen går väldigt lätt och fint. Min Swede 92 är klart mycket tyngre, både i att öppna och att låsa upp.

PhotoGrid_1366800474623_zpsc19773aa.png


Jag ska se till att införskaffa lite parrafinolja till helgen tänkte jag, så det blir några före och efter-bilder oxå. Och så har jag nu chansen att testa och jämföra bladprofilerna oxå. Ska bli rätt skoj.
 
Sedär... Igår damp det ned en liten Swede 7 i brevlådan :)
...
Jag ska se till att införskaffa lite parrafinolja till helgen tänkte jag, så det blir några före och efter-bilder oxå. Och så har jag nu chansen att testa och jämföra bladprofilerna oxå. Ska bli rätt skoj.

Posta gärna bilder och findings på http://www.britishblades.com/ också:

http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?163725-EKA-Swede-7-first-impressions!
eller
http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?162891-EKA-Swede-10-vs-EKA-Swede-92
 
Sedär... Igår damp det ned en liten Swede 7 i brevlådan :) Ett första intryck är att den är väldigt gedigen den med. Den har fin masur och mekanismen går väldigt lätt och fint. Min Swede 92 är klart mycket tyngre, både i att öppna och att låsa upp.

PhotoGrid_1366800474623_zpsc19773aa.png


Jag ska se till att införskaffa lite parrafinolja till helgen tänkte jag, så det blir några före och efter-bilder oxå. Och så har jag nu chansen att testa och jämföra bladprofilerna oxå. Ska bli rätt skoj.

Fint :D den bästa masurn jag sett på Swedisar.

Seved
 
re

Snyggt masur är det på dessa,:)
Vet många gånger förr när man beställde en kniv från en katalog med bild o allt o fick sedan hem en kniv som såg helt livlös ut i björken. Många gånger haft oturen med att bilden varit bra mycket snyggare på det man beställt :-(
Du har iallafall fint masur på dina :) Ett tips, vil du att scalorna ska få lite mörkare toning tar du bara en liten burk med 70 procent kokt linolja och 30 procent balsamterpentin o blandar ihop. Sen stryher du blandningen på scalorna o låter torka ett dygn. Efter polera o då får en fin mörkare toning och en hård yta på skalorna då oljan med balsamterpentinet härdar i trät o blir fint.

Nu till annat:) Får hem förhoppningsvis 2 Randall triathlet den här veckan som jag ska sätta dit snygga skalor på. Det blir kul:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.