Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Finns det nått syfte? Jag menar inte att du måste hävda din rätt att samla på knivar utan jag undrar bara om det är så många som möjligt eller kvalité, estetik, rariteter eller nått annat som gäller?

Om jag letade genom mina gömmor skulle där säkert finnas ett tiotal eller fler och jag gillar verkligen knivar själv men jag känner nog att jag vill ha "kvalité" eller gedigna saker (som allt annat överdimensionerat jag har...) även om jag inte kan låta blir att köpa nått billigt skräp bara för att jag är sugen! Fast nu samlar jag iofs inte på nått speciellt än, vågar inte... :)
Alltså när jag började samla för länge sedan så hade jag ingen strategi alls. Jag köpte de knivar som mer kunniga människor rekommenderade. Jag tog intryck av det som Anders Dahlman och Peter Hjortberger nämnde i sina artiklar/broschyrer. Sitter fortfarande på en hög med Fällknivens gamla kataloger :).

En del samlar på ett visst märke, en del på logotyper, en del på sågtandade blad och andra på endast fällknivar eller fastbladare. Vissa köper i stort sett endast ett märke och en modell (läs Randall ;)) och andra köper endast en eller två modeller av en specifik svensk firma (läs EKA ;)).

Personligen har jag inga direkta regler. Jag köper det jag gillar. Därmed struntar jag i att fylla hela serier eller följa ett visst märke. Kvaliteten och prislappen kan variera, liksom utseendet, materialet och användningsområdet. Den här icke-strategin resulterar i att jag har en större spännvidd när det gäller mina val. Dock var jag ju med i Spydercos samlarklubb under 5 år i början av 2K-talet. Därav de många spydiesar. Faktum är att jag kan glädjas åt en Emil Olsson-kniv för några tior lika mycket som för en Randall för flera tusen kronor. Priset har således inte med saken att göra.

Helt klart är dock att om jag skulle börja samla idag så skulle jag ha en annan strategi. Förmodligen skulle jag satsa på ett märke med inte allt för många modeller. Märket borde dessutom vara svenskt så att både informationen kring dess modeller och själva letandet underlättas. Firman bör dock ha riktigt fina anor och gärna vara lite mytospunnen. Det finns några att välja på...

~Paul~
 
Trevlig samling Paul, kul att se den även om det bara är på bild.
Tyvärr så kan man av praktiska skäl inte visa en översiktsbild på hela samlingen. Ärligt talat så har jag själv heller inte sett mina knivar utspridda bredvid varandra. Jag räknade en gång på vilken yta jag skulle behöva för att sätta upp hela samlingen på en vägg. Det handlade om åtskilliga kvadratmeter ;). Så pass många att min ganska stora lägenhet inte skulle räcka till.

~Paul~
 
Några till bilder.
 

Bilagor

  • Vitrinskåpsbild, 2.jpg
    Vitrinskåpsbild, 2.jpg
    83.1 KB · Visningar: 479
  • Vitrinskåpsbild, 3.jpg
    Vitrinskåpsbild, 3.jpg
    87.8 KB · Visningar: 491
  • Vitrinskåpsbild, 4.jpg
    Vitrinskåpsbild, 4.jpg
    105.2 KB · Visningar: 503
  • Vitrinskåpsbild, 5.jpg
    Vitrinskåpsbild, 5.jpg
    59.4 KB · Visningar: 488
  • Vitrinskåpsbild, 6.jpg
    Vitrinskåpsbild, 6.jpg
    54 KB · Visningar: 502
  • Vitrinskåpsbild, 7.jpg
    Vitrinskåpsbild, 7.jpg
    39.3 KB · Visningar: 501
Och ytterligare några.
 

Bilagor

  • Vitrinskåpsbild, 8.jpg
    Vitrinskåpsbild, 8.jpg
    53.9 KB · Visningar: 494
  • Vitrinskåpsbild, 10.jpg
    Vitrinskåpsbild, 10.jpg
    60.8 KB · Visningar: 494
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 526
Min vän kvatermästaren samlade på överlevnadsknivar, han bad mig komma hem och plåta dem på den analoga tiden, hela vardagsrumsgolvet var belamrat. Stativ och böjd papp ställde jag vid köksbordet, han bryggde kaffe och bar runt på knivar, jag fotograferade, han hade styvt 1800.
Det tog en dag bara med exponeringarna. Han blev väldigt förvånad över materialpriset på den fotograferingen. Tyvärr skingrade släkten hans samling och jag har varesig negativ eller kopior.

Min svärfar hade en fin samling arabiska dolkar, köpt i England efter kriget, han åkte dit med mat och kom hem med antikviteter. Det finns i varje fall bilder i en Christikatalog över huvudedelen av den samlingen.

En av mina skolkamraters far hade en fin samling norka tolleknivar från sin ungdom. Tyvärr stals den samlingen. Inga bilder.

Paul din samling verkar lite yvig, men charmig. Hur ser det ut i knivbokhyllan?
 
Tackar!

Min samling är yvig eftersom jag inte har en speciell strategi i samlandet. Som sagt så plockar jag på mig knivar som jag av någon anledning finner attraktiva. Det är inte den bästa metoden om man är ute efter en viss värdeökning men absolut roligast ur alla andra aspekter.

Att fota så många knivar analogt kan inte ha varit så lätt! Som tur är så har det trots allt blivit lättare att fota. Inte desto mindre är det dock i stort sett omöjligt att få till det på ett estetiskt tilltalande sätt.

Bokhyllan är tyvärr upptagen. Den är dessutom för liten. Jag börjar få problem med förvaringen...

~Paul~
 
Såna här förvaringsproblem

kan vara delikata.

Kommer att tänka på en kollega som samlar på gamla cyklar.

En av hans arbetskamrater nämnde att 35 gamla racercyklar i källaren kan kategoriseras som sanitär ohyra.

Dina problem är nog små i sammanhanget Paul.

Thure
 
@dePaul – jag tycker mig skymta en Buck 110 med fånglina? Kan det stämma? Inte mycket material att borra hål i.
Nej, det är inte mycket plats där. Det går dock om man har en pelarborrmaskin och håller tungan rätt i mun. Den aktuella kniven är dock inte en 110-a utan en Puma Cub. Den har om än ännu mindre plats för fånglina än Buck-kniven.

~Paul~
 
kan vara delikata.

Kommer att tänka på en kollega som samlar på gamla cyklar.

En av hans arbetskamrater nämnde att 35 gamla racercyklar i källaren kan kategoriseras som sanitär ohyra.

Dina problem är nog små i sammanhanget Paul.

Thure
Haha, jag har också hört liknande kommentarer gällande mina knivar ;). En del av mina vänner och bekanta anser att jag är helt flippad i skallen och att mina knivar är enbart ekonomiskt resursslöseri.

En annan åsikt är att man inte kan använda mer än en kniv i taget och att undertecknad ändå inte riktigt vet vad han har därhemma. Det ligger förstås något i det.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.