Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En detalj som stör mig litegrann är en miss i finishen i det karakteristiska Spydercohålet.
Är ingen big deal egentligen. Är det någon här på forumet fått ett blad med samma lilla miss? Svårt med macrofoto med mobilen men det är en lite borrskägg (eller vad man ska kalla det) kvar...

Det där kommer från laserskärningen.
 
Nu börjar det dra ihop sig med mitt Eka Swede 92 bygge, skollorna är stabbat Box elder som är ännu bara sandpapprat till 1500,polering och annan behandling återstår samt ev infällning av en silver detalj,ej säkert ännu. Måste säga detta gav verkligen mersmak,men mera jobb än jag kunde tro,åtskilliga gånger av och på med skollorna för att få bra linjer. Sen förstås ett rejält läderfodral återstår att sy. Ursäkta för dåliga köksbords bilder.
Läckert!

~Paul~
 
Nu börjar det dra ihop sig med mitt Eka Swede 92 bygge, skollorna är stabbat Box elder som är ännu bara sandpapprat till 1500,polering och annan behandling återstår samt ev infällning av en silver detalj,ej säkert ännu. Måste säga detta gav verkligen mersmak,men mera jobb än jag kunde tro,åtskilliga gånger av och på med skollorna för att få bra linjer. Sen förstås ett rejält läderfodral återstår att sy. Ursäkta för dåliga köksbords bilder.

Oj så trevligt!
Där har Du fått till det mycket snyggt!

Mikael
 
Slänger in en produktionskniv. Det är en Buck 424 "Bucklite" från 1994 med ett blad i 420HC rostfritt stål (värmebehandlat och kontrollerat av Paul Bos-team) och svart plastgrepp.

Kniven är förhållandevis eftertraktad som samlarobjekt. Det har funnits fyra utgåvor, varav min är nr 2. Första utgåvan kom någon gång på 80-talet och de sista två 2008 och 2011 från ett enda kanadensiskt företag som lyckades att övertala Buck-fabriken att tillverka sprint runs vid två tillfällen.

Den här Bucken är mycket lätt. Väger endast 35 g! Bladet är svagt skålslipat och 70 mm långt och knappa 2 mm tjockt. Det finns en mindre variant som heter 425 "Minibuck" och som är ännu mindre och lättare.

Kniven ankom i bra skick och till och med rätt vass vilket är ovanligt i samband med knivar av den här kalibern. Hade man orkat att strigla eggen lite så är jag tämligen säker på att den kommer raka armhåren utan att nudda huden.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Buck 424, 3.jpg
    Min Buck 424, 3.jpg
    16.5 KB · Visningar: 502
  • Min Buck 424, 2.jpg
    Min Buck 424, 2.jpg
    14.5 KB · Visningar: 488
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 557
Paul, hur många knivar har du ungefär? Har du någon bild på samling eller liknande? Du har ju en enorm kunskap om knivar, märken, ståltyper osv.
 
Paul, hur många knivar har du ungefär? Har du någon bild på samling eller liknande? Du har ju en enorm kunskap om knivar, märken, ståltyper osv.
Tackar så mycket!

Jag har drygt 550 knivar i min samling men kanske det dubbla sammanlagt.

http://www.freewebs.com/depaul56/collection.htm

Det är svårt att ta en enda bild på alla knivar. Några snapshots:

IMG_0105.jpg


IMG_0107.jpg


IMG_0101.jpg


IMG_0098.jpg


IMG_0100.jpg


Extremt svårt att ta en enda översiktsbild som sagt var. Ledsen för den usla kvalitén.

~Paul~
 
Du har ett gediget gäng Paul! :)

Finns det nått syfte? Jag menar inte att du måste hävda din rätt att samla på knivar utan jag undrar bara om det är så många som möjligt eller kvalité, estetik, rariteter eller nått annat som gäller?

Om jag letade genom mina gömmor skulle där säkert finnas ett tiotal eller fler och jag gillar verkligen knivar själv men jag känner nog att jag vill ha "kvalité" eller gedigna saker (som allt annat överdimensionerat jag har...) även om jag inte kan låta blir att köpa nått billigt skräp bara för att jag är sugen! Fast nu samlar jag iofs inte på nått speciellt än, vågar inte... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.