Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja det är det. Kershaw är ett varumärke som ägs av KAI. KAI har två andra märken, Zero Tolerance och Shun.

Alla dessa märken är erkänt bra. Bl.a. har de vunnit flera priser på BLADE Show (anses vara DEN knivmässan).

I år sopade Kai banan med sina konkurrenter då deras knivar vann flera fina priser.

Kai har ett fint rykte och deras knivar är uppskattade. Finns massor med fina omdömen på YouTube, knivforum med mera som lovpriser Kai.

Det pris som du har betalat är helt okej.

Är Kershaw ett erkänt bra märke?
Priset ink frakt landa på 710kr. Var det ok?
 
Mycket allmänt snack om knivar här, och vem vet, det kanske blir en favorit.

Funderar på att snickra ihop en neckie, det jag undrar är om det finns några "tumregler" på blad och längd, och själva utformningen? Vilken bladtyp, slipning och så där. Nån av er borde ha erfarenhet av vad den används till och ha tankar kring den, tycker man.

Just nu funderar jag på att skaffa ett blad från en liten Mora Classic (75 mm) och göra ett dropp-/päronformat skaft. Kan det vara nåt?
 
Hej!
1. Någon som har några visdomsord om min nyinköpta Kersaw Skyline 1760?

2. Läste på om den på lite amerikanska forum. Där sades det att det var mycket bang for the buck.

3. Väldigt nöjd än så länge! Känns som den kommer fungera som en bra EDC kniv.

4. En liten incident som hände mig den andra dagen jag haft den i min ägo var att kniven öppnat sig i fickan. Det resulterade i ett rejält snitt i pekfingret, trasiga jeans samt nedblodade skor.

5. Nu vet jag att det inte är något fel på skärpan i alla fall!

6. Är Kershaw ett erkänt bra märke?

7. Vad finns att säga om stålet? (Sandvik 14C28N)
1. Finns inte så mycket att säga. Bra material men inget för mig. Just det faktum att flippern sticker ut så mycket gör den till ett icke-köp i min bok.

2. Fast det säger de om allt ;).

3. Är du nöjd så behöver du inte vårt godkännande :). Strunta i så fall i vad andra säger.

4. Detta är inget ovanligt i samband med Assisted Opening-knivar. Av denna anledning så undviker jag dem som pesten. Det går heller inte fortare att fälla ut ett sådant blad än om man har tekniken inne i samband med t ex Spyderco-hålet.

5. Ett tämligen uselt sätt att mäta skärpa på
evilgrin39.gif


6. Ja, ett mycket bra märke. En av mina all time favoriter är Kershaw 1430 Wild Wild Turkey i ATS-34 stål.

MinKershaw1430WildWildTurkey.jpg


7. Ja, vad finns det att säga. Ett mycket bra stål valt exklusivt av just Kershaw. Ett extra tillskott kväve under härdningsprocessen ger stålet flera fördelar, bl a fördelningen av storleken av kornet, samt bäddandet för en jämnare värmebehandling i sin helhet. Också rosttrögheten ökas på.

http://www.smt.sandvik.com/en/produ...fe-steel/sandvik-knife-steels/sandvik-14c28n/

~Paul~
 
Här kommer ett par bilder på Martiini-kniven som jag,nämnde tidigare. Om ni kan säga något om den utifrån dessa bilder så vore det väldigt intressant :)
En Marttiini enligt det gamla "snittet" med avsaknad av parerskydd i kombination med ett halt (lackat) handtag. Stålet är Bonpertuis rostfria med ca 0,55-0,7% kol i matrisen. Numera kör man nästan uteslutande med (liksom i fallet med Fiskars) ett kinesiskt 420J2. Bonpertuis var bättre.

Det som gör Marttiini så bra är själva bladprofilen. Den är riktigt bra och knivarna brukar leka sig igenom diverse material.

~Paul~
 
1. det jag undrar är om det finns några "tumregler" på blad och längd, och själva utformningen?

2. Vilken bladtyp, slipning och så där. Nån av er borde ha erfarenhet av vad den används till och ha tankar kring den, tycker man.

3. Just nu funderar jag på att skaffa ett blad från en liten Mora Classic (75 mm) och göra ett dropp-/päronformat skaft. Kan det vara nåt?
1. Nej, det finns inga regler, därav alla dessa varianter. Enligt min åsikt bör dock kniven inte vara allt för stor.

2. Precis som du skriver. Bladtypen och stålvalet hänger på det förmodade användningsområdet. Om man t ex vill framhäva den taktiska aspekten så bör kniven vara i någon typ av slagsegt stål, dvs kolstål eller laminatstål av bättre snitt. Är kniven däremot ämnad till allmänt friluftsliv så kan rostfritt vara ett bättre alternativ.

3. Visst, varför inte. Låter bra!

~Paul~
 
7. Ja, vad finns det att säga. Ett mycket bra stål valt exklusivt av just Kershaw. Ett extra tillskott kväve under härdningsprocessen ger stålet flera fördelar, bl a fördelningen av storleken av kornet, samt bäddandet för en jämnare värmebehandling i sin helhet. Också rosttrögheten ökas på.


~Paul~

Det är lite roligt att många jänkare gillar detta stål, svenskt stål biter :)

Tror du att vi kommer att se det här Sandvikstålet i fler produktionsknivar inom en snar framtid?
 
Det är lite roligt att många jänkare gillar detta stål, svenskt stål biter :)

Tror du att vi kommer att se det här Sandvikstålet i fler produktionsknivar inom en snar framtid?
Absolut jättekul!

Hm, det här stålet har ju varit ute ett bra tag nu. Eftersom Kershaw sitter på det så kan det vara knepigt för andra att få in sin fot. Så det har snarare med det legala att göra än det rent praktiska.

~Paul~
 
Tack för informativa svar både Paul och knivhuset. Efter lång tids forumlurkande så postade jag tillslut:)
Alltid kul att lära sig något nytt och höra andras åsikter och tankar!
 
Tack för informativa svar både Paul och knivhuset. Efter lång tids forumlurkande så postade jag tillslut:)
Alltid kul att lära sig något nytt och höra andras åsikter och tankar!
Tackar för de vänliga orden!

Och så de obligatoriska bilderna. Det här är en Victorinox Picnicer. Jag saknar sax och stjärnskruvmejsel. Annars en helt OK modell.
 

Bilagor

  • Min Victorinox 0.88 53 Picnicer, bild 1.jpg
    Min Victorinox 0.88 53 Picnicer, bild 1.jpg
    31.6 KB · Visningar: 729
  • Min Victorinox 0.88 53 Picnicer, bild 2.jpg
    Min Victorinox 0.88 53 Picnicer, bild 2.jpg
    37.7 KB · Visningar: 734
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 656
Här kommer ett par bilder på Martiini-kniven som jag,nämnde tidigare. Om ni kan säga något om den utifrån dessa bilder så vore det väldigt intressant :)


Jag gillar verkligen Martiini huggarna. Men jag fattar inte varför dom måste ha så dålig masur i skaften och använda den där lacken eller vad det är, på skaften.


Seved
 
Originalfrågan!

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
~Paul~

1. EKA Swede 38 :) eller mellanstor Victorinox (byter modell ibland)
2. EKA Swede 38 :) eller Victorinox
3. EKA Swede 38 :) eller Victorinox
4. En Mora kockkinv med gult handtag. Lik http://www.knivhuset.com/kockknivar/244-kockkniv-21-cm-morakniv-lime.html Helt (opretentiöst) nöjd med den, utan att ha gjort någon research innan köp. Billigt på Clas Olsson några år sedan.
5. EKA Swede 38/Swede 45, träsidor, kolstålsblad :) Den ser elegant och snäll ut och är väldigt funktionell. Mycket prisvärd. (Ackumulerat affektionsvärde: Första ca '70/'71, diverse genom åren).

Efter att nu ha snurrat runt och intresserat mig för knivar på internet, provat knivar i butiker, läst detta och andra forum ett antal veckor så står sig favoritkniven väl. Jag köpte även en EKA Swede 8. Väldigt olik i karaktär men jag gillar den också. Fantastiskt stabil för att vara en liten fällkniv. Konstigt nog har jag aldrig vetat om Swede 60/82//92 mfl, lite större EKA fäll-knivar i samma serie. Jag ska skaffa någon av dem också.

De "moderna" high-end USA-knivarna är säkert utmärkta, men ofta designade för att se aggresiva/"intimidating" ut. Dessutom skulle jag aldrig vilja ha en kniv som heter något så dumt som SOG, KA-BAR eller Spyderco:) Fast det finns ju även USA-knivar som tilltalar på bild eller youtub-rec.

Hittade citat:
"Sandvik's not the "hottest" steel right now, but there might be a renaissance. Ka-Bar, one of the world's most renowned manufacturers of 'combat knives' has chosen Sandvik 12C27 in its 'Next Generation Fighting Knife'. As such they are unlikely to impress in Mora, where it manufactures two million knives per year and also knows that soldiers are not fighting with knives (since a couple of hundred years) and the 'combat knives' is actually a sort of rugged camping knives, in "battle" they will only possibly be used against civilians or already disarmed troops."

http://www.ka-bar.com/knives/law-enforcement "KA-BAR Law Enforcement Knives guaranteed to scare the hell out of any assailants"
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/975847-Show-us-your-Scary-Knives!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.