Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Och som om det inte vore tillräckligt med lycka... Ringde till farsgubben för att berätta om nya inköpet och skryta lite. Helt plötsligt så blev han lite nostalgisk och pratade om mitt knivintresse genom åren. Det hela slutade med att han säger:
"Jag har ju en gammal fin kniv liggandes här som jag aldrig har använt. Vill du ha den?"
Det tackar man ju inte nej till. Och det blev inte heller sämre av att det tydligen är en Martiini :) Jag vet inte mer än att den har renar och fjäll på både blad och slida (som jag förstod det). Ska be honom att skicka några bilder imorgon.
 
Och nu har jag hämtat min nya skönhet. Kärlek vid första ögonkastet :)
Förhoppningsvis får jag lite möjlighet att testa den i helgen. Men första känslan är att den är väldigt gedigen, det är en bra tyngd i den och den ligger väldigt fint i handen.

Uppenbart håller du oss alla för tankeläsare eller oxså har du glömt sakinformationen.
Vänligen

J
 
Det blev en W11 :) Jag tänkte efter lite och kom fram till att jag nog, trots allt, inte använder kniven till så mycket matprepp som jag skulle vilja göra. Så nu följer ett par dagar av olidlig väntan innan jag har den i min hand...
Tack för all hjälp och alla tips! Både till dig, Paul, men även alla andra som hade synpunkter och förslag!

Lite tankeläsning :)

/M
 
Mina två presumtiva kelningar är på väg! Knifecenter skickade dem idag.
 

Bilagor

  • Spyderco G Bradley Air, CPM M4 REX.jpg
    Spyderco G Bradley Air, CPM M4 REX.jpg
    87.9 KB · Visningar: 467
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 505
Just nu pågår älgjakten här i norr och mina nyinköpta EKA Swingblade och Swede 8 håller måttet än så länge.
8:an funkar på pålägget till mackan och Swingen är ypperlig som alltiallo på älg.
Så det är mina favoriter just nu.
Till huvudkapningen på älgen så tar jag dock fram en gammal Fiskars slaktkniv som har hängt med i åtminstone 15 år, är lite skraj att sabba eggen på Swingen det första jag gör.

Btw, är det nån som har koll på ett märke som heter "Condor" - tror att stålet är japanskt.
Har en liten fällkniv i min ägo som jag köpte för typ 20 år sen.
Skaftet är i micarta och kvalite'n är inte helt fel vill jag minnas.
 
Just nu pågår älgjakten här i norr och mina nyinköpta EKA Swingblade och Swede 8 håller måttet än så länge.
8:an funkar på pålägget till mackan och Swingen är ypperlig som alltiallo på älg.
Så det är mina favoriter just nu.
Till huvudkapningen på älgen så tar jag dock fram en gammal Fiskars slaktkniv som har hängt med i åtminstone 15 år, är lite skraj att sabba eggen på Swingen det första jag gör.

Btw, är det nån som har koll på ett märke som heter "Condor" - tror att stålet är japanskt.
Har en liten fällkniv i min ägo som jag köpte för typ 20 år sen.
Skaftet är i micarta och kvalite'n är inte helt fel vill jag minnas.
Det finns två olika firmor som heter Condor. En gammal och en ny. Den nya är belägen till El Salvador och tillverkar knivar i AISI 1075 (kolstål). Den gamla som du tydligen har ett exempel på finns inte längre om jag inte missminner mig.

~Paul~
 
Fint Paul, fint. Mycket nöje önskar jag dig!
Tackar så mycket. Det blir inte helt billigt dock. Knifecenter tog i och för sig endast 2.330:- kronor för båda knivarna men vad jag känner till vid det här laget är att slutsumman hamnar pga tull, moms och diverse avgifter på 34% högre än inköpssumman.

I mitt fall således på 3 122:- kronor. Rätt saftigt
im-ok-smiley.gif


~Paul~

PS Ett litet tillägg. Den ena kniven kommer att husera i vitrinskåpet men den andra skall jag faktiskt använda. En bättre EDC bör vara svår att hitta.
 
Det Condor som finns i dag har anor från 1787. Startade i Tyskland. Precis som du skriver så har de produktion och huvudkontor i El Salvador.

http://www.condortk.com/
http://www.condortk.com/about.php


Det finns två olika firmor som heter Condor. En gammal och en ny. Den nya är belägen till El Salvador och tillverkar knivar i AISI 1075 (kolstål). Den gamla som du tydligen har ett exempel på finns inte längre om jag inte missminner mig.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.