Stort knivintresse - välj din favoritkniv

420HC i Bucks regi är mycket bra eftersom det är Paul Bos som övervakar värmebehandlingen. Han är förmodligen den skickligaste teknikern på området idag.

I övrigt är det här stålet inget märkvärdigt. Ett låggradigt ganska billigt stål med ett mediokert potential. Den enda positiva attributen är stålets förmåga att motstå rost samt en någorlunda grad av slagseghet för att vara rostfritt. Du bör inte räkna med att bladet förblir vasst speciellt länge. Var beredd på att slipa/bryna ofta.

~Paul~
 
Mancheter är ingen rymdskeppsteknologi direkt. Vilken i rejält fjäderstål som helst blir du antagligen nöjd med men det är bekvämare att jobba länge med ett lagom stort grepp. Lätt smidig klinga uppskattar du frampå eftermiddagen.
Utan eggskydd kan du inte transportera en långbladig kniv. Du behöver en finhuggen fil och ett medelgrovt bryne till din manchete.
Prisutvecklingen är fenomenal! För säljarna.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Mancheter är ingen rymdskeppsteknologi direkt. Vilken i rejält fjäderstål som helst blir du antagligen nöjd med men det är bekvämare att jobba länge med ett lagom stort grepp. Lätt smidig klinga uppskattar du frampå eftermiddagen.
Utan eggskydd kan du inte transportera en långbladig kniv. Du behöver en finhuggen fil och ett medelgrovt bryne till din manchete.
Prisutvecklingen är fenomenal! För säljarna.
Korrekta iakttagelser. Dock heter det machete och inte manchete ;).

Värmebehandlingen är trots allt en viktig faktor i samband med den här typen av huggare.

~Paul~
 
420HC i Bucks regi är mycket bra eftersom det är Paul Bos som övervakar värmebehandlingen. Han är förmodligen den skickligaste teknikern på området idag.

~Paul~

Detta finner jag mycket märkligt. Jag vet att det är en utbredd uppfattning att Paul Bos på nåt sätt är magisk när det gäller värmebehandling men stålet har en given sammansättning, vid en viss temperatur kommer det att uppträda på ett visst sätt, oavsett gubbe bakom spakarna.
Har man rätt utrustning, ugn, pyrometer, släckningsmedia osv. borde man kunna få exakt samma resultat i källaren hemma.
Är det inte lite av ett säljargument att det är Paul Bos-härdat?

//Per
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Detta finner jag mycket märkligt. Jag vet att det är en utbredd uppfattning att Paul Bos på nåt sätt är magisk när det gäller värmebehandling men stålet har en given sammansättning, vid en viss temperatur kommer det att uppträda på ett visst sätt, oavsett gubbe bakom spakarna.
Har man rätt utrustning, ugn, pyrometer, släckningsmedia osv. borde man kunna få exakt samma resultat i källaren hemma.
Är det inte lite av ett säljargument att det är Paul Bos-härdat?

//Per

Då kan man ju undra hur det blivit ett säljargument?
Inte troligt att flera olika knivtillverkare hypat honom under alla år. Mer troligt att resultatet blir bra. Annars hade det ju knappast varit ett säljargument.

//Ola @ GEAR AB (generalagent för bland annat Buck)
 
Tack Ola! Glömde att besvara perdavids inlägg. Ditt svar gå i linje med mitt.

Visst är det enorm skillnad på de som är duktiga på värmebehandling jämfört med det mediokra eller dåliga.

Att enbart sitta med en tabell för ett specifikt stål ger inte hela bilden, precis som du antyder.

~Paul~
 
re

Hej.

Är riktigt intresserad av NL5 IDUN fällkniven o har tittat fram o tillbaks på kniven ett antal gånger nu. Tycker blad längden på 10 cm o designen på kniven skulle passa bra som min jakt kniv plus att kniven ser riktigt trevlig ut. Tror att jag den här veckan kommer lägga in en beställning på en sådan :)
Vad tror du Depaul? Ser det användar vänligt ut. Har du erfarenheter av den kniven ?

mvh Kimmo
 
Jodå, en trevlig kniv. Jag har en sådan i min samling. Har dock inte använt den. Personligen gillar jag inte läderlamellhandtag. Har dålig erfarenhet från en malör i samband med en Marbles-kniv. Dessa handtag kan vara rejält hala ibland.

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.