Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det. Förmodligen beror det på att man drar åt skruven för hårt. Det finns en teknik i att dra pivotskruven helt exakt. Den går till på det här viset:
Om det sitter två skruvar på handtaget så justeras dessa på samma sätt men man justerar samtidigt också de bakre skruvarna. Alltså inte ena sidan och därefter den andra, utan samtidigt!!
- Dra skruven ganska hårt så att bladet är trögt när det fälls in.
- Lossa nu med små steg tills du får ett litet glapp i bladet.
- Tajta åt igen tills glappet är borta.
~Paul~
Jo, och sen när man använder den så spricker skiten.
OK, tråkigt. Har som sagt aldrig hänt mig. I vilka sammanhang har dina skollor gått sönder? Dvs, vad har du skurit i?Jo, och sen när man använder den så spricker skiten.
~Paul~
ok, skall se om jag ser denna substans i någon järnaffär när jag råkar gå förbi. Det är dock Ekans skruv som är lös, inte Endurans.
Enduran känns mycket gedigen, har urholkat stålskelett innuti skaftet. Mitt enda klagomål när det gäller knivar med backlock är att det finns ett litet vertikalt glapp när man tar i ordentligt (skär i trä och dylikt). Men jag tvivlar inte en sekund på Endurans styrka, jag vågar verkligen ta i om det behövs.
Enduran känns mycket gedigen, har urholkat stålskelett innuti skaftet. Mitt enda klagomål när det gäller knivar med backlock är att det finns ett litet vertikalt glapp när man tar i ordentligt (skär i trä och dylikt). Men jag tvivlar inte en sekund på Endurans styrka, jag vågar verkligen ta i om det behövs.
OK, tråkigt. Har som sagt aldrig hänt mig. I vilka sammanhang har dina skollor gått sönder? Dvs, vad har du skurit i?
~Paul~
Inte fan vet jag, sprickorna märks ju inte förrän det är dags att dra åt skruvarna igen. Men typ trä.
fin samling! hur upplever du kvaliteten på Byrdknivarna vs Spyderco?
Jag smörjer med http://www.clp.se/?page=183&display=379:543 som finns i min lokala järnaffär.
Jag smörjer med http://www.clp.se/?page=183&display=379:543 som finns i min lokala järnaffär.
Tror heller inte att du behöver vara rädd att ta i. Det där vertikala glappet finns på många knivar, utan att påverka funktionen.ok, skall se om jag ser denna substans i någon järnaffär när jag råkar gå förbi. Det är dock Ekans skruv som är lös, inte Endurans.
~Paul~
Med min EKA Compact har jag aldrig snickrat eller täljt men med min Swede 38 har jag gjort så många ggr, utan att skollorna har uppvisat några liknande tendenser. De lossar inte heller.Inte fan vet jag, sprickorna märks ju inte förrän det är dags att dra åt skruvarna igen. Men typ trä.
Har du kontaktat EKA-s kundservice? De brukar vara mycket tillmötesgående.
~Paul~
Ingen dålig samling efter så pass kort tid! Fortsätter du i den här takten så är du ikapp mig innan slutet av det här året, nästanMin lilla 2 månaders samling
En fråga: vad för olja bör jag använda för att smörja in mina blad?
Jag kör med Militec-1, en liknande product som Break Free men på en annan bas.
~Paul~
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg