Stort knivintresse - välj din favoritkniv

I ett clip pointblad är man ute efter en mer delikat spets lämpad för vissa arbeten, t ex inom snideri/täljning men också på vissa blad med falsk egg (swedge). Ibland kan dock denna också vara skarpslipad för att ge kniven förmåga att skära i trånga utrymmen och i båda riktningarna. Många Bowieknivar är utrustade med swedge.

Personligen är jag ganska svag för clip point blad trots att de flesta förespråkar drop point ur hållbarhetssynpunkt.
Hm, ok. Ja, Bowies brukar ju ha clip pointstuk. Swedge är en spets som inte är slipad??
En variant på clip point är trailing point som är ännu mer utpräglad och vars högsta punkt är högre än bladryggen i övrigt.
En dylik http://www.roselli.fi/1/kuva-2/1AP-R160.jpg?
 
sliptips

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~
När du slipat kniven glöm inte autosol på en träskiva o putsa eggen mot den. Rakbladsvass!!
 
När du slipat kniven glöm inte autosol på en träskiva o putsa eggen mot den. Rakbladsvass!!
Välkommen till forumet. Kul att du gjorde ditt första inlägg i den här tråden :).

Ja, man kan köra med Autosol, eller någon annan pasta. Den rosa brukar funka för slutpolering. De grå- och gröna är något grövre.

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox Rambler i byxfickan som är betydligt mer användbar än SD:n, pga stjärnskruvmejseln och kapsylöppnaren, samt en Spyderco dragonfly i jackan.

2. Vilken kniv använder du där ute?
En ganska enkel Martiini med 10cm blad, den fungerar OK både till trä, matlagning och fiskrensning, samt en Victorinox Compact i fickan; enligt mig den bästa av de lite större modellerna som tyvärr inte säljs i Sverige (som Bantam fast med sax). Climbern är lite för bred för att vara bekväm i fickan.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox Rambler, den har jag alltid med. Den får plats i myntfacket på plånboken, men får såklart åka i resväskan under flygningen. Förstår inte hur folk klarar sig utan att alltid ha sax, pincett, flasköppnare, spårskruv- och stjärnskruvmejsel samt knivblad med sig.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En liten Victorinox skalkniv med 8cm blad som köptes på Claes Ohlson för 20:-.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Trodde när F1:an kom att den skulle bli det, men jag tycker den är obekväm i handen, samt gör fabriksslipningen att den är hopplös att använda till träarbeten. Dessutom är den inte så snygg, och lite för vanlig. En egengjord kniv i med skaft i masurträ och ett inte alltför dyrt blad, 10-12 cm, är nog en bra kompromiss. Det klart, jag hade gärna haft en Cold Steel Sisu, men den är lite väl dyr. Puma Prospector tycker jag är en av de trevligaste fällknivarna.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox Rambler i byxfickan som är betydligt mer användbar än SD:n, pga stjärnskruvmejseln och kapsylöppnaren, samt en Spyderco dragonfly i jackan.

2. Vilken kniv använder du där ute?
En ganska enkel Martiini med 10cm blad, den fungerar OK både till trä, matlagning och fiskrensning, samt en Victorinox Compact i fickan; enligt mig den bästa av de lite större modellerna som tyvärr inte säljs i Sverige (som Bantam fast med sax). Climbern är lite för bred för att vara bekväm i fickan.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox Rambler, den har jag alltid med. Den får plats i myntfacket på plånboken, men får såklart åka i resväskan under flygningen. Förstår inte hur folk klarar sig utan att alltid ha sax, pincett, flasköppnare, spårskruv- och stjärnskruvmejsel samt knivblad med sig.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En liten Victorinox skalkniv med 8cm blad som köptes på Claes Ohlson för 20:-.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Trodde när F1:an kom att den skulle bli det, men jag tycker den är obekväm i handen, samt gör fabriksslipningen att den är hopplös att använda till träarbeten. Dessutom är den inte så snygg, och lite för vanlig. En egengjord kniv i med skaft i masurträ och ett inte alltför dyrt blad, 10-12 cm, är nog en bra kompromiss. Det klart, jag hade gärna haft en Cold Steel Sisu, men den är lite väl dyr. Puma Prospector tycker jag är en av de trevligaste fällknivarna.
Väkommen också du till forumet och då framför allt den här tråden ;). Kul.

Många trevliga knivar och kommentarer. Prospectorn är en kultkniv. Tyvärr hann jag aldrig skaffa en sådan :(.

~Paul~
 
Pga intresset för de olika knivstandarder så har jag gjort en liten sammanställning:

Knivstandarder1.jpg

Knivstandarder2.jpg

Knivstandarder3.jpg


~Paul~

PS Långt ifrån komprehensiv men alltid något
 
Vi fick ett tipps om Autosol på träskiva. Autosol och optiskt polermedel kan appliceras på en tygbit som hälls plat av en gammal plan sidoruta till bil, billig på skroten. Bäst är dock att polera på läderskivan med tidigare nämda polermedel.
//J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.