Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin! Ser riktigt bra ut!
Vad är det för kniv?

Det är en kniv gjord av James Terrio utifrån mina ritningar, den är ~8" overall med ett 4" blad av 3V stål. Skalorna är figured walnut(vad det nu än blir på svenska...)

Jag har äntligen något som passar mig perfekt i material, storlek och stil! Och för lite drygt samma slant jag skulle ha gett för en F1:a :)
 
Det är en kniv gjord av James Terrio utifrån mina ritningar, den är ~8" overall med ett 4" blad av 3V stål. Skalorna är figured walnut(vad det nu än blir på svenska...)

Jag har äntligen något som passar mig perfekt i material, storlek och stil! Och för lite drygt samma slant jag skulle ha gett för en F1:a :)
Figure betyder mönster. Detta mönster framträder i trä antingen genom det sättet det är sågat/skuret, genom dess naturliga ådring, samt genom en kombination av dessa två detaljer som kan framhävas genom diverse kemisk behandling av träet.

~Paul~
 
Det är en kniv gjord av James Terrio utifrån mina ritningar, den är ~8" overall med ett 4" blad av 3V stål. Skalorna är figured walnut(vad det nu än blir på svenska...)

Jag har äntligen något som passar mig perfekt i material, storlek och stil! Och för lite drygt samma slant jag skulle ha gett för en F1:a :)

Grattis!
Klockren design och fint trä!

Mikael
 
Som många känner till så är jag inte överförtjust i Cold Steel som företag och dess produkter. Nu har det dock kommit en kniv som väckt mitt på sista tiden svala knivintresse. Pjäsen i fråga heter "Lone Star Hunter".

Självklart har kniven en del nackdelar, som t ex greppmaterialet tillverkat i Delrin, dvs ett slags nylon och som förgäves försöker kopiera äkta horn (utan att lyckas speciellt väl). Synd. Det går förstås att byta ut de fula skollorna mot ett par i micarta, G-10 eller trä. Borde inte vara speciellt svårt med tanke på att originalskollorna sitter fast med hjälp av torx-skruvar.

En annan nackdel är att kniven väger en hel del. Närmare bestämt hela 181 g. Det gäller ha rejäla fickor eller helt enkelt att använda ett fodral som sitter lämpligt på bältet, dvs horisontellt.

I övrigt äger dock kniven många attribut som jag gillar. Bland andra: Ett reversibelt klipps (höger-, vänsterhänta), spets upp bärsätt, ett fullt flatslipat blad i AUS-8A med en förhållandevis liten ricasso, samt Cold Steels patenterade Tri-Ad® Lock. Saken blir heller inte sämre av att bladet finns antingen med nagelskåra eller tumknopp. Det är bara att välja. Antingen gillar man det traditionella Buck 110-utseende eller den moderna varianten som tumknoppen medför.

http://www.coldsteel.com/Product/LONE.20_STAR.20_HUNTER/LONE_STAR_HUNTER.aspx

Jag kommer förmodligen att beställa kniven i veckan. Skall bli intressant att få testa den ordentligt. Den kommer att jobba med lite matprepp, fiske, jakt och camping.

~Paul~

Intressant val, och lite oväntat :) Ser så klart fram emot ett utlåtande!
Har själv fluktat efter denna i typ ett år. Blev till slut köp igår. Bladgeometri och avståndet egg-grepp ser perfekta ut. Greppet snyggt, men hade föredragit greppigt g10, och ett lite djupare clip kanske. Men man kan inte få allt..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    19.9 KB · Visningar: 738
Intressant val, och lite oväntat :) Ser så klart fram emot ett utlåtande!
Har själv fluktat efter denna i typ ett år. Blev till slut köp igår. Bladgeometri och avståndet egg-grepp ser perfekta ut. Greppet snyggt, men hade föredragit greppigt g10, och ett lite djupare clip kanske. Men man kan inte få allt..
Grattis! Den har jag suktat efter sedan den lanserades för ca två år sedan. Tyvärr hade modellen en del problem med skörheten. Eggen flisade gärna och en del blad råkade ut för oförklarliga brott. Jag förmodar dock och hoppas att dessa fel blivit åtgärdade ;).

Alltså, som bekant så är jag förtjust i Sandviks tolkning av Buck 110:an. Det vill säga Buckhunterkniven. Cold Steelkniven påminner mig ganska mycket om den i själva bladprofilen. Också Puma Prospector har en liknande bladform, dvs en modifierad Bowiespets och ett fullt flatslipat blad.





~Paul~
 
Intressant val, och lite oväntat :) Ser så klart fram emot ett utlåtande!
Har själv fluktat efter denna i typ ett år. Blev till slut köp igår. Bladgeometri och avståndet egg-grepp ser perfekta ut. Greppet snyggt, men hade föredragit greppigt g10, och ett lite djupare clip kanske. Men man kan inte få allt..

Den ser väldigt opti ut, perfekt blad!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.