Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Härligt att höra!
Jo, det har blivit bra, men en del av hornen har inte samma potential som de jag hittills har visat.
De hornen används till enklare bruksmodeller med Morablad.
Ändå, en Mora med ett taperat Sambar horn är rätt udda, men jag har en på gång!

På bilden nedan finns också en taper med mässingsbeslag, gjord på ett Bacho stämknivsblad.
Fint horn, men långt ifrån samma klass som på Fredriks.

Highland Horn lät mig inte välja helt fritt, utan gjorde ett ihopplock efter eget kynne.
När jag påpekade detta blev han sur på mig och nu har han sålt slut på Sambartapers.
I stället har jag fått anpassa valet av knivblad till hornen och det har ju också funkat, men ursprungligen hade jag nog tänkt mig mer raka skaft.

F2'ans horn hade jag nog inte valt om jag själv fått bestämma från bilderna han skickade, men det hornet blev ju perfekt till det bladet, så jag är supernöjd ändå!


Mikael
Vilken samling M! Bra jobbat‼

~Paul~
 
Jäkligt fina knivar.
Skapar en väldans massa vill ha begär.

Det är mest Fällkniven på bilden, men också Bark River.
Än så länge finns det ytterligare en Scagel Large Bowie kvar hos återförsäljaren i USA, med en Sambar taper.
Scagel bowie'n är #3 från toppen och alltså gjord med horn i original.
Dvs inte mitt arbete, men mkt fin!


Mikael
 
Härligt Fina grejer Mikael! Och gratulerar Fredrik, till en sådan fin kniv!
Givetvis har detta förnyat ett gammalt PHK-habegär som legat och vilat hos mig ett tag :)
En förutsättning hos den kniven är just en omskaftning i min mening. Inte för att jag tror att orginalet är dåligt, utan för att jag tycker det är rätt fult (!). Bladet däremot: oj oj oj!
Skulle vilja ha bolster och ändbutt i mässing och stabiliserad buckeyevril på "min".
 
Liten livebild från skogen. Är ute över helgen och ska testa den här. Ingen såg med den här gången, så att allt jobb säkert vigs åt yxan. Tog även med den hittills inte testade Peltonen M95.
Härligt väder och relativt snålt med mygg, vilket är bra iom att det är tarp som gäller inatt....
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    152.2 KB · Visningar: 618
Liten livebild från skogen. Är ute över helgen och ska testa den här. Ingen såg med den här gången, så att allt jobb säkert vigs åt yxan. Tog även med den hittills inte testade Peltonen M95.
Härligt väder och relativt snålt med mygg, vilket är bra iom att det är tarp som gäller inatt....

Oj, så härligt!

Fin yxa och perfekt väder!


Mikael
 
Då har han fått jobba lite. Hugger och täljer fint. Myggnätet fick åka upp...har redan fått sota för min optimism innan.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    62.4 KB · Visningar: 610
Mycket positiva intryck av M95 hittills. Genomtänkt skandinavisk design. Skönt grepp och bra bladgeometri. Fint bett och duger gott för sin storlek även till att hugga med. Ska se om vi får upp lite abborre nu så att potentialen som fiskekniv kan utforskas..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    93.1 KB · Visningar: 610
Jag har före gångaren till Peltonen M95.
Den väger med slida 340 gr.
Utan slida 270 gr.

Har du möjlighet att väga din M95:a.

Dan
 
Mycket positiva intryck av M95 hittills. Genomtänkt skandinavisk design. Skönt grepp och bra bladgeometri. Fint bett och duger gott för sin storlek även till att hugga med. Ska se om vi får upp lite abborre nu så att potentialen som fiskekniv kan utforskas..

Önskar funktion som på Facebook "Gillar".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.