Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina fodral!

Kul med SAK-ostkniven. På den finns allt en inbiten ostfrossare behöver. Varken mer eller mindre.

~Paul~

PS Tack Mikael!

Visst är det trevligt, att det faktiskt är en Vic utan något som är onödigt i sammanhanget (läs t ex flumkrok, eller korkskruven på en Hunter etc etc). En annan modell som är mycket nära det målet, men som misslyckas minimalt pga flumkroken som borde vara en stjärnmejsel, är Compact. Den ligger i min ficka varje dag.
 
Visst är det trevligt, att det faktiskt är en Vic utan något som är onödigt i sammanhanget (läs t ex flumkrok, eller korkskruven på en Hunter etc etc). En annan modell som är mycket nära det målet, men som misslyckas minimalt pga flumkroken som borde vara en stjärnmejsel, är Compact. Den ligger i min ficka varje dag.
Ja, exakt. Mina tre favoritVicar är Outrider, Explorer (80-talsmodellen), samt Compact.

~Paul~
 
re

Har en sån här pågång. Nu kommer stålet 2090 till sin rätta då det är bladlängd på ca 19 cm. 6mm tjockt. Ska bli lite åt bowie /staek knife hållet. hamon härdat men måste pappra o polera mycket mer o etsa för att få fram hamon kurvorna bättre.



Uploaded with ImageShack.us
 
Tjo!

En kompis hittade en bit fjäderstål som han kommit fram till heter CK53 / Astm 1050. Undrar lite om härdtemp/tid och hurvida det är ett bra stål för knivbygge?:)
 
re

Stora skinkor maffiga älgstekar heh heh... Ett brett blad skär som smör genom köttet. Funkar säkert till annat i köket också:) Eller som camper kanske:)
 
Ja och med en Pocketsheath från KSF i USA , blir det hela perfekt i var mans ficka ...:cool:


Mikael:)

Oj, va fin GP är! Dom där bilderna gjorde att GP åkte upp ett steg på "köp-när-du-får-råd-listan"! Men först "behöver" jag en U4! :)

Fick förresten min H1 och WM1 häromdagen. Blev precis så nöjd som du trodde med de knivarna. Zytelslidan till H1 funkade dock dåligt med mina trasiga händer (blir för fippligt att få ur kniven) så jag beställde en läderslida till den från Heinnie.

Skulle gärna vilja ha en original Fällkniven läderslida till min WM1 också. Någon som vet var man kan få tag i en sådan?
 
Har en sån här pågång. Nu kommer stålet 2090 till sin rätta då det är bladlängd på ca 19 cm. 6mm tjockt. Ska bli lite åt bowie /staek knife hållet. hamon härdat men måste pappra o polera mycket mer o etsa för att få fram hamon kurvorna bättre.



Uploaded with ImageShack.us

Jösses! Riktigt snygga linjer där! Jag ser verkligen fram emot att få se det färdiga resultatet!
 
Senast ändrad:
F*n vad du måste skjuta stora älgar Kimmo, om du får sådana biffar att sätta tänderna, och kniven, i! :)

Anders, här är min egna tappning på läderslida till H1 (är själv också rätt ny ägare till denna lilla bulldozer till jaktkniv). Kniven ligger på ett par arbetshandskar från Wells Lamont som kom i posten idag (har för mig att det är någon här i tråden som gillar American Workwear nämligen). WM1 har jag också, men att bära den i slida med upphängare känns inte riktigt rätt för min del. Den ligger oftast i fickan när den är med.
Berätta gärna lite om H1-slidan när du får hem den från Heinnie.
 

Bilagor

  • h1.jpg
    h1.jpg
    57.1 KB · Visningar: 579
  • h2.jpg
    h2.jpg
    60 KB · Visningar: 667

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.