Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tror att det i princip handlar om PR. Man vill helt enkelt visa att man klarar av att sätta ihop så många olika verktyg till en enhet. Om det sedan är praktiskt eller ej är av underordnad betydelse.

~Paul~
Du har så rätt så, varför inte göra den 1 meter bredd!? haha
Finns det verkligen någon som lägger 14 papp på denna fällkniven!?
 
oki, nog knivsamlare...

Ja, knivsamlare.
Vi har sålt 4 eller 5 stycken, 1 till Norge och resten till Sverige. 1 i Sverige till en återförsäljare (som skyltning) och resten till samlare.
Historian bakom denna kniv (i kortversion):

Wenger gjorde två exemplar. En för att ha på mässor i Europa och en för att ha på mässor i USA. På första mässan den visades (USA) så fick Wenger ett helt gäng beställningar från både knivsamlare och återförsäljare, detta utan att ens ha satt ett pris (den skulle ju inte säljas).
Resultatet, två personer handbygger (givetvis) dessa på heltid i Wengers fabrik i Delémont Schweiz.

Som Paul mycket riktigt påpekar har vi på GEAR en sådan i vårt "showroom". Dessutom är den lagervara och tillhör "Standardsortimentet".

///Ola @ GEAR (generalagent för Wenger).
 
Ja, knivsamlare.
Vi har sålt 4 eller 5 stycken, 1 till Norge och resten till Sverige. 1 i Sverige till en återförsäljare (som skyltning) och resten till samlare.
Historian bakom denna kniv (i kortversion):

Wenger gjorde två exemplar. En för att ha på mässor i Europa och en för att ha på mässor i USA. På första mässan den visades (USA) så fick Wenger ett helt gäng beställningar från både knivsamlare och återförsäljare, detta utan att ens ha satt ett pris (den skulle ju inte säljas).
Resultatet, två personer handbygger (givetvis) dessa på heltid i Wengers fabrik i Delémont Schweiz.

Som Paul mycket riktigt påpekar har vi på GEAR en sådan i vårt "showroom". Dessutom är den lagervara och tillhör "Standardsortimentet".

///Ola @ GEAR (generalagent för Wenger).
Jaså är det så pass många som 4-5 stycken nu. Då måste ni har sålt någon sedan jag var på besök hos er senast? Om jag inte minns fel så väger den ca 1,2 kg?

~Paul~
 
Jaså är det så pass många som 4-5 stycken nu. Då måste ni har sålt någon sedan jag var på besök hos er senast? Om jag inte minns fel så väger den ca 1,2 kg?

~Paul~

Ja, vi har sålt en till sen du var till oss.

Tror den väger 1,2kg ja.

Den finns förmodligen att beskåda i vår monter på Vildmarksmässan i mars.
 
Visserligen begränsad variation av märken men det beror ju på naturliga orsaker ;). Fina knivar trots allt!

Vilken använder du allra mest?

~Paul~

Paul, vilken kniv i min begränsade samling gillar du mest (om någon)?
Jag är den första att erkänna att min kunskap om knivar är lite dålig (eller mycket), därav frågan.
 
Paul, vilken kniv i min begränsade samling gillar du mest (om någon)?
Jag är den första att erkänna att min kunskap om knivar är lite dålig (eller mycket), därav frågan.
Svårt men eftersom jag är en prylgalning av stora mått som gillar lite udda lösningar så måste jag svara: Paradigm Pro. Förutsättningen är dock att låset verkligen funkar som det skall! Jag har ju inte haft nöjet att provköra kniven så den detaljen står skriven i stjärnorna.

Jag gillar dessutom bladformen trots skålslipningen. En trevlig kniv, allt som allt.

~Paul~
 
Lite mer bling den här gången.

Hiro Itou Hunter i Kobeco R2 kärnstål och rfr damaskkappa. HRC 62+ (den riktiga siffran är hemlig, liksom den kemiska sammansättnigen). Handtaget är i diverse sten och ben, högglanspolerat parerskydd i rfr stål.

Bladet är antagligen det vassaste jag äger. Eggvinkeln ligger förmodligen under 15 g sammanlagt.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Itou jaktkniv i R2 stål.jpg
    Min Itou jaktkniv i R2 stål.jpg
    20.8 KB · Visningar: 488
  • Min Itou jaktkniv i R2 stål, 3.jpg
    Min Itou jaktkniv i R2 stål, 3.jpg
    26.7 KB · Visningar: 501
En stilla undran...

När blir det dax för forumkniv 2011...

btw, det var en riktigt snygg kniv i inlägget före, kanske ska det vara rostfri damask i årets kniv???
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.