Stort knivintresse - välj din favoritkniv

CRK Mnandi är otroligt läcker och jag har varit mycket nära att trycka på köpknappen, men hittills har jag lyckats hålla mig.
Jag tycker som Paul, har du möjlighet kan du väl lägga upp några bilder så att vi blir riktigt avundsjuka.

Själv har jag en BM 943 Osborne på väg eftersom jag är lite nyfiken på att pröva en fällis med AXIS Lock.
/Anders
 
nyfiken på att pröva en fällis med AXIS Lock
En trevlig detalj. Jag har det här bladlåset på min Benchmade/HD Hardtail. Dock tar det lite tid att lära sig att svänga ut bladet utan att tappa kniven. Det har faktiskt hänt mig några ggr. Som tur är så har det skett i samband med att jag övat över en säng med mjukt täcke under.

~Paul~
 
I inlägg 3668 och 3669 tog vi upp EKA Swede 86 som med sina 45 g vikt är jämte EKA Compact (42 g) måste vara bland de lättaste modellerna som EKA någonsin har tillverkat.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 86 utan bladlås, 3.jpg
    Min EKA Swede 86 utan bladlås, 3.jpg
    37.4 KB · Visningar: 611
  • Min EKA Swede 86 utan bladlås, 2.jpg
    Min EKA Swede 86 utan bladlås, 2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 628
  • Min svartskollade EKA Combact.jpg
    Min svartskollade EKA Combact.jpg
    12.7 KB · Visningar: 557
  • Min svartskollade EKA Combact, bild 3.jpg
    Min svartskollade EKA Combact, bild 3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 558
I inlägg 3668 och 3669 tog vi upp EKA Swede 86 som med sina 45 g vikt är jämte EKA Compact (42 g) måste vara bland de lättaste modellerna som EKA någonsin har tillverkat.

~Paul~

86 måste vara en tämligen udda kniv?

På tal om eka - 88:an, hur stark skulle du säga låsmekanismen är i den? Törs man använda den till mer än enklare korvpinneuppgifter..?
 
86 måste vara en tämligen udda kniv?

På tal om eka - 88:an, hur stark skulle du säga låsmekanismen är i den? Törs man använda den till mer än enklare korvpinneuppgifter..?
Hm, jag skulle personligen inte vilja utsätta den för "heavy duty" täljning. När man plockar isär den så ser man att låset och kontaktytorna är tämligen delikata.

Jag har sett 86-an ganska ofta på diverse auktionssajter. Den brukar gå för ca hundralappen om den är i någorlunda bra kondition och upp emot två hundra kronor om den är i toppskick. Det har trots allt tillverkats en del 86-or. De flesta har använts i reklamsyfte för diverse företag.

~Paul~
 
Hm, jag skulle personligen inte vilja utsätta den för "heavy duty" täljning. När man plockar isär den så ser man att låset och kontaktytorna är tämligen delikata.

Jag har sett 86-an ganska ofta på diverse auktionssajter. Den brukar gå för ca hundralappen om den är i någorlunda bra kondition och upp emot två hundra kronor om den är i toppskick. Det har trots allt tillverkats en del 86-or. De flesta har använts i reklamsyfte för diverse företag.

~Paul~

Hm, nej det är väl inte så smart att jobba hårt med den - men jag tycker den ger ett ganska stabilt intryck. Man lurar sig kanske lite pga storleken. En trevlig kniv hursom och man kan lika gärna låta den hänga i bältet oavsett andra knivar man tar med sig ut då den är tämligen lätt.

Forumkniven - tittade på bilderna igen, den är ju verkligen liten - du har inte använt den utgår jag ifrån men du kanske har nåt mer att tillägga om den nu? Den är ju onekligen liten med tanke på tändsticksasken... :)


Seved, ta inte detta som tjat att skicka mitt ex idag - se det mer som en chans att snabbt få ett rejält fieldtest av kniven ;)
 
1. tycker den ger ett ganska stabilt intryck. Man lurar sig kanske lite pga storleken.

2. En trevlig kniv hursom och man kan lika gärna låta den hänga i bältet oavsett andra knivar man tar med sig ut då den är tämligen lätt.

3. Forumkniven - tittade på bilderna igen, den är ju verkligen liten

4. du har inte använt den utgår jag ifrån men du kanske har nåt mer att tillägga om den nu?
1. Jo, den inger förtroende men som sagt - mekaniken är lite tunn, liksom bladet.

2. Precis, man känner inte att den finns där.

3. Det är riktigt. Ändå känns den stabil och med sina 122 g (endast kniven) så är den förhållandevis tung.

4. Inte så mycket att tillägga mer än att den trots sin ringa storlek säkert kommer att passa de flesta. Jag har stora händer och trots det så känns det ganska OK att hålla i kniven. En cm till hade för min del resulterat i ett perfekt grepp.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1.jpg
    Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1.jpg
    20.9 KB · Visningar: 530
  • Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 2.jpg
    Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 2.jpg
    23.5 KB · Visningar: 552
  • Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 3.jpg
    Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 3.jpg
    15.5 KB · Visningar: 555
  • Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 4.jpg
    Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 4.jpg
    22.4 KB · Visningar: 538
  • Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 5.jpg
    Min Utsidan 2010 Forumkniv, nr 1, bild 5.jpg
    14.4 KB · Visningar: 597
1. Jo, den inger förtroende men som sagt - mekaniken är lite tunn, liksom bladet.

2. Precis, man känner inte att den finns där.

3. Det är riktigt. Ändå känns den stabil och med sina 122 g (endast kniven) så är den förhållandevis tung.

4. Inte så mycket att tillägga mer än att den trots sin ringa storlek säkert kommer att passa de flesta. Jag har stora händer och trots det så känns det ganska OK att hålla i kniven. En cm till hade för min del resulterat i ett perfekt grepp.

~Paul~

Tack för bilder!
Det ska bli kul att testa den med lite halvtunga uppgifter.
Mina händer är nog också lite större än normalt, men kan man hantera en Helle Nying så ska väl även detta funka :)
 
Sanslös...

Kostar runt 14.000 Kr (Övrigt: Levereras med certifikat "Guinness World Records" i en fin presentlåda)
 

Bilagor

  • Giant Knife 2007.jpg
    Giant Knife 2007.jpg
    48.2 KB · Visningar: 527

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.