Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Cannonball

Gäst
Hej,
Du kan få lite synpunkter från mig. Dagligdags använder jag H1 eller F1. När jag har jagat älg de två senaste åren har jag använt A1 och H1 (Alltså två knivar på livremmen) till styckning då det är ett av mina kunskapsområden. Ville testa hur det kändes att använda så pass stor och tung kniv. Under årets jakt så styckade (Grovt och fint) ca 20 älgar med en och samma kniv. Stålade upp kniven med ett blått ISLER poliCut skärpstål lite då och då.
När jag styckar så använder jag normalt några GIESSER MESSER knivar, men ville alltså prova vad A1:an gick för.
Mycket nöjd över resultatet. Höll skärpan väl. Lite tyngre så klart när jag finlirar med låren, men inget direkt problem. Knivskyddet funderar jag på att ta bort. Tycker att det är i vägen.

Kör med Zytelslidor för det mesta. Lite "moddade" för att passa mina användningsområden.
Har sänkt ner slidan (med en läderremsförlängare så kniver hänger utanför mina kläder) för att kunna nå kniven med en hand. Har vikt in "säkerhetsflärpen" med tryckknapp. (Använder den inte.) Har satt dit en "stoltass - slitskydd till stolen eller vad det heter" inuti för att göra slidan tyst och trögare. Har vidare "limmat" på ett tunnt skinn på slidan i syfte att göra den tystare samt behagligare att ta i vintertid.
När jag vässar mina knivar så använder jag en våtbandsslip. Funkar bra i de flesta fall. När jag skärpar upp knivarna tillfälligt så är det med skärpstålet eller diamantbryne med keramik på andra sidan.

Slutligen kan jag säga så här:
A1 är kniv jag anväder som ett komplement till F1/H1 oftast när jag jagar. I mitt yrke så är kniven populär hos kollegorna men jag tror att de har köpt dom, inte av erfarenhet av knivar, utan för att många anväder A1 som ett verktyg till allt möjligt och som tål mycket stryk samt är välgenomtänkt. Den bör hängas upp på ett kraftigt bälte för att det ska kännas behagligt. (Kolla på samerna hur dom använder och hänger knivarna i bälten utanpå kläderna.)

//

Tusen tack for bra input! Intressant att höra andras åsikter. Funderar själv på att isf köpa till en läderslida, jag gillar inte riktigt plastslidor. Slipar du konvext på bandet?
 
A1:an

1. Kör du anatomisk styckning eller traditionell?

2. Just storleken och tyngden gör att den diskvalificerar sig själv i min lilla röda bok ;). Det finns avsevärt smidigare knivar till dessa arbetsuppgifter. Att skärpan håller är inget mått på användarvänlighet.

3. Visst går det, precis som jag skrev i min förra punkt. Men det är inte helt optimalt. Den här kniven är som sagt en kompromiss med tyngdpunkt lagd på robusthet.

4. Menar du parerskyddet?

5. Är det en Mado Superschliff?

6. Som sagt, detta är en kompromisskniv och inte första valet :).

~Paul~

kommentar till dina frågor

1: Anatomisk. Dock inte hängstyckning. Grovstyckar i bogar, hals, rygg och lår. Därefter går jag på de olika delarna.
4Just det. Känns lite ivägen. Hållre kniven rätt långt fram när jag jobbar i kött.
5. MADO Superschliff. Stämmer. 180 eller 240 korns band.

//
 
kommentar till dina frågor

1: Anatomisk. Dock inte hängstyckning. Grovstyckar i bogar, hals, rygg och lår. Därefter går jag på de olika delarna.
4Just det. Känns lite ivägen. Hållre kniven rätt långt fram när jag jobbar i kött.
5. MADO Superschliff. Stämmer. 180 eller 240 korns band.

//
Utmärkt!

Får man fråga var du köper dina band och reservdelar till Madon?

~Paul~
 
Slipning av A1

Menar du A1 så är den konvext slipad. Den här typen(komplementkniv - har lite svårt att kalla den överlevnadskniv...) av kniv anser jag bör ha den här slipningen.

Återigen det beror på till vad du ska använda kniven. SOm allround så är konvext slipning helt OK.
Starkare egg. Kanske inte "rakbladsvass" men nog kan jag slipa/polera konvext så att jag rakar av håret på högerarmen.
Ska jag skära av en "kappa" på tex en fransyska (vid styckning av kött) så vill jag ha en supervass egg. Då kan konkav slipning funka bättre.

//
 
Tillbehör MADO

Utmärkt!

Får man fråga var du köper dina band och reservdelar till Madon?

~Paul~
Min MADO är en 630.
Nu har jag rätt hyfsat med band. Reservdelar? Nja det enda jag funderar på så är det väl stora hjulet med gummidämpning som jag skulle ev tänka mig att byta ut, men det är fortfarande funkis till 100 %.
lite osäker men jag vill minnas att vi köpte service och band av M.A Knivteknik på 90-talet. Även styckknivarna från Giesser kom därifrån. Norrlänning vill jag minnas.
kolla på :
http://www.klsinova.com/shop/shop_info.php
Madon hittar du på
http://www.htw.se/slipmaskiner/slip03.asp
Jag har slipat en del knivar i mina dar, på roterande arkansassten till några olika våtbandsslipar.
Mado 630 är enl mig otroligt bra maskin för skärpning av eggverktyg.
Att slipa om en felaktigt slipad kniv kanske kräver ett jäkla grovt band för att sedan gå över på typ 180 eller nått...
//
 
Min MADO är en 630.
Nu har jag rätt hyfsat med band. Reservdelar? Nja det enda jag funderar på så är det väl stora hjulet med gummidämpning som jag skulle ev tänka mig att byta ut, men det är fortfarande funkis till 100 %.
lite osäker men jag vill minnas att vi köpte service och band av M.A Knivteknik på 90-talet. Även styckknivarna från Giesser kom därifrån. Norrlänning vill jag minnas.
kolla på :
http://www.klsinova.com/shop/shop_info.php
Madon hittar du på
http://www.htw.se/slipmaskiner/slip03.asp
Jag har slipat en del knivar i mina dar, på roterande arkansassten till några olika våtbandsslipar.
Mado 630 är enl mig otroligt bra maskin för skärpning av eggverktyg.
Att slipa om en felaktigt slipad kniv kanske kräver ett jäkla grovt band för att sedan gå över på typ 180 eller nått...
//
Jag har också en Mado 630. Dock har jag pga trefasen (bor i en vanlig lägenhet) inte fått igång den. Min maskin behöver en del nya delar, som t ex filttrissan och plexiskyddet. Baljan har dessutom gått av i själva sprintleden. Det kan man dock avhjälpa genom att elevera den med externa klampar eller liknande. I övrigt ser den hyffsad ut.

Jag saknar dock band till min maskin. Har hört att det finns allt från 120 upp till ca 1200. Fanns en firma i Sisjön som tydligen hade en del reservdelar men jag undrar om inte den har kursat.

~Paul~
 
Ny Benchmade butterfly, modell 53.

Specs:

•D2 tool steel flat grind utility blade (60-62 HRC)
•Contoured and textured green G10 handles
•Ball bearing pivot
•Machined aluminum back spacer, latch and catch
•Blade Length: 3.15"
•Blade Thickness: 0.120"
•Handle Thickness: 0.600"
•Blade Material: D2 Tool Steel
•Blade Hardness: 60-62HRC
•Blade Style: Flat Grind Utility
•Weight: 3.50 oz.
•Clip: Tip-Up, Silver
•Lock Mechanism: Bali-Song
•Overall Length: 7.82"
•Closed Length: 4.67"
•Class: Blue
•Made in USA
 

Bilagor

  • BM53.jpg
    BM53.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,059
Jäklar den var fin. :) Blad formen var fin och skaftet. Snygg G10 oxå.

Jag väntar hem en BM vex och 530 till nästa vecka.

Seved
 
Senast ändrad:
Fin.
Men ärligt talat, finns det någon användning för en butterfly om man inte är gatuhuligan?
Själva konstruktionen är av en sådan art att det hela blir en mycket stadig enhet när bladet är låst. Avsevärt fastare än en vanlig fällkniv. Det är dessutom lätt att komma åt att serva och plocka isär kniven för effektiv vapenvård. Konstruktionen är dessutom lätt.

Så visst finns det fördelar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.