Stort knivintresse - välj din favoritkniv

DET MÅSTE HA VARIT ETT HÄSTJOBB.

Jag är intressead av att se dem sammanstälda, men vill inte påverka dig för hårt att arbeta med detta då jag förstår omfattningen.

Vad gäller alumodellerna glömmer du Soldier,farmer Electrisian, etc hoppas jag. Eller är de borttagna?

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
DET MÅSTE HA VARIT ETT HÄSTJOBB.

Jag är intressead av att se dem sammanstälda, men vill inte påverka dig för hårt att arbeta med detta då jag förstår omfattningen.

Vad gäller alumodellerna glömmer du Soldier,farmer Electrisian, etc hoppas jag. Eller är de borttagna?

Bosse
Jag antar det eftersom jag inte hittade dem i den aktuella listan. De finns självfallet fortfarande att köpa dock.

Att presentera alla modeller här skulle inte fungera. Det är helt enkelt för omfattande. Funderar på att lägga in dem på min hemsida men jag misstänker att inte ens där finns plats.

~Paul~
 
OK, så här ligger det till. De modeller som du nämnde är inte renodlat aluminium utan en legering innehållande aluminium.

Victorinox skiljer därför på renodlade aluminiumknivar från denna kategori, som går under benämning "Alox".

~Paul~
 
Låter som hårt slit det där victorinoxjobbet. Hur gärna jag än skulle vilja se det så kan det räcka en bit att veta att det går att fråga dig. En sån sida för mig är lite som att predika för en redan djupt troende.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Låter som hårt slit det där victorinoxjobbet. Hur gärna jag än skulle vilja se det så kan det räcka en bit att veta att det går att fråga dig. En sån sida för mig är lite som att predika för en redan djupt troende.

Bosse
Hahah ok. Tack för det. Ja, fråga du om det skulle vara något du undrar över. Borde kunna svara ;)

~Paul~
 
Dgas att uppdatera (och därmed förvirra trådskaparen).

Det är svårt det där med favoritkniv, sedan mina tidigare inlägg skrevs skaffade jag en ny vardagsfavorit, en Gerber Gator.

Jag tycker den har bra vikt, ligger skönt i handen och har lagom storlek.
Greppet är superduper med det svarta gummit.

Men jag lämnade tillbaka den till butiken i dag, när man skär med den med lite kraft är det ett litet ”glapp” i bladet, det backar en del av en millimeter. Så var det på alla knivarna jag provade i affären och i butiken tyckte de jag hade all rätt att få en annan kniv.

Med sorg i hjärtat sade jag farväl till Gerbern som tjänat mig väl, den var alltid med i bältet.

I stället köpte jag en WM1 och en EKA Swede 88 med skaft i Bubinga.

Jag är lite tveksam till WM1:an, den känns lite som en stridskniv, men EKA:n kan bli en favorit (även om den är lite väl lätt). Ännu mer om jag hittar ett fodral till bältet.


Ny favorit i köket är Ica:s kockkniv som jag bara var tvungen att prova.
Men vi får se om den håller måttet mer än den månad jag använt kniven...

Intressant hur en kniv som är tjockare i godset än min Atlantic Chef ändå kan kännas lättare och tunnare (vilket kanske inte bara är en fördel).
Bladet i AC är stummare när man slår det med bredsidan mot skärbrädan, ICA:n darrar mer i bladet
 
mipert; sa:
Dgas att uppdatera (och därmed förvirra trådskaparen).

Det är svårt det där med favoritkniv, sedan mina tidigare inlägg skrevs skaffade jag en ny vardagsfavorit, en Gerber Gator.

Jag tycker den har bra vikt, ligger skönt i handen och har lagom storlek.
Greppet är superduper med det svarta gummit.

Men jag lämnade tillbaka den till butiken i dag, när man skär med den med lite kraft är det ett litet ”glapp” i bladet, det backar en del av en millimeter. Så var det på alla knivarna jag provade i affären och i butiken tyckte de jag hade all rätt att få en annan kniv.

Med sorg i hjärtat sade jag farväl till Gerbern som tjänat mig väl, den var alltid med i bältet.

I stället köpte jag en WM1 och en EKA Swede 88 med skaft i Bubinga.

Jag är lite tveksam till WM1:an, den känns lite som en stridskniv, men EKA:n kan bli en favorit (även om den är lite väl lätt). Ännu mer om jag hittar ett fodral till bältet.


Ny favorit i köket är Ica:s kockkniv som jag bara var tvungen att prova.
Men vi får se om den håller måttet mer än den månad jag använt kniven...

Intressant hur en kniv som är tjockare i godset än min Atlantic Chef ändå kan kännas lättare och tunnare (vilket kanske inte bara är en fördel).
Bladet i AC är stummare när man slår det med bredsidan mot skärbrädan, ICA:n darrar mer i bladet
En EKA bär jag sedan länge i jackfickan. Om det är 88:an eller någon annan vet jag förstårss inte. En bra kniv som håller skärpan. Tyvärr har jag tappat en av skruvarna. Kanske finns det sådana att köpa.
 
mipert; sa:
1. Dgas att uppdatera (och därmed förvirra trådskaparen).

2. Gerber Gator.

3. Greppet är superduper

4. ”glapp” i bladet, det backar en del av en millimeter.

5. I stället köpte jag en WM1 och en EKA Swede 88 med skaft i Bubinga.

6. Jag är lite tveksam till WM1:an, den känns lite som en stridskniv, men EKA:n kan bli en favorit (även om den är lite väl lätt).

7. Ännu mer om jag hittar ett fodral till bältet.

8. Ny favorit i köket är Ica:s kockkniv som jag bara var tvungen att prova.

9. Intressant hur en kniv som är tjockare i godset än min Atlantic Chef ändå kan kännas lättare och tunnare

10. (vilket kanske inte bara är en fördel).
Bladet i AC är stummare när man slår det med bredsidan mot skärbrädan, ICA:n darrar mer i bladet
1. Ingen fara :)

2. Fina knivar, har en Gator Mate i ATS-34 och är mycket nöjd med den.

3. Ja, det är det, tack vare det gummerade greppet och bra ergo.

4. Det gör det på väldigt många knivar under hårdare press. Skulle gissa kanske 10-15%. Skall jag vara ärlig så tycker jag inte att det är orsak till återköp om det handlar om bråkdelar av mm.

5. VM1:an har jag inte själv, men jag har "lekt" med den lite. Trevlig liten rackare.

88:an är en av mina favoriter. Lätt, servicebar och bra ergo samt bladgeometri. Har under en tid burit den som EDC men man tröttnar ju även på det bästa...

6. Vet inte om jag tycker att det är så mycket combat över den. Det är det i så fall över alla knivar under ett givet tillfälle ;).

7. Jag har själv några piratfodral. Finns många att välja på. Mina favoriter är Black Hawk och Bianchi. Har inte testat de andra amerikanska stormärkena som t ex Eagle men de är säkert adekvata.

8. Både ICA och IKEA kan ibland sälja knivar av hygglig kvalité.

9. Har med balansen att göra i de flesta fallen.

10. Hittar inte många nackdelar med ett tunt blad. Eftersom köksknivar är till att skära med så anser jag att till en viss punkt är ett tunnare blad effektivare än ett tjockare dito. Det får självfallet inte gå till överdrift dock.

~Paul~
 
Nu har jag haft min WM-1 och Eka88 ett tag.

WM-1 växer som kniv, den ligger väldigt bra i handen och med olika grepp hamnar fingrarna alltid ”rätt”.

Gerberns gummiskaft saknar jag men WM-1:an är bra nog med sitt nästan gummigrepp.

Det går faktiskt att skära limpa med den...

Bladet är onödigt tjockt även om det känns bra att trycka med tummen mot bladet när jag täljer.

Liten anekdot om kydexslidor runt nacken:
Jag pussade mina två stora tjejer godnatt och när jag lämnade rummet deras märkte jag att det var lite för lätt runt nacken.
Knivajäveln hade ramlat ned i sängen...
Tur att de sover stilla.
 
Det finns ju en tråd om stora knivar och intressant är att de flesta som ser en Mora2000 för första gången tycker det är just en stor kniv.

Förresten, vilken kniv skall man välja på julafton?
 

avslutad210712

Gäst
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Se 4

2. Vilken kniv använder du där ute?
I fjällen använder jag en EKA fällkniv (tror den heter swede 82) som egentligen är för tung men som får hänga med ändå. Egentligen gillar jag inte fällknivar men fick den en gång i tiden och ser ingen anledning att byta ut den.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Köpte ett Doro knivset för 190:- för två år sedan och jag måste säga att de knivarna är tillräckligt bra för mig men se 5

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Som alla amatörkockar önskar jag mig så klart en, två eller flera Global knivar men så länge knivarna enligt 4 hänger med så ser jag ingen anledning att öppna börsen.

Inser rätt snabbt att jag inte är någon knivfanatiker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.