Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Min kniv

Zeeke; sa:
skulle ha vinklat kniven och tagit hänsyn till skuggorna. Kortet, och några till, är från Hästevatten-Rasta och tagna med en analog systemkamera. Har provat en digital ett tag nu och det är ju en himmelsvid skillnad.
Ja, kanske. Men kortet är bra ändå. Ser mysigt ut ;) Fick du någon fisk?

~Paul~
 
SOG

Jag har för några år sedan
dragit på mig två SOG. Dels en SEAL Knife dels en SOG Bowie.

Var snäll och fråga inte varför jag köpte dem.

SEALén skulle gälla som bland annat dykarkniv och påstods vara populär bland sportdykare. På min tid, 70-talet, när jag tog mitt dykcert fick man lära sig att en dykkniv inte skall vara vass. Man använder sågen på ovansidan om man vill skära av något.

Gemensamt för båda knivarna är att bladen är tjocka.
Vilket i sin tur gör dem mycket dåliga att skära med. Däremot är spetsarna vassa. Yttersta spetsen är slipad på båda sidor och gör att kniven penetrerar bättre än någon kniv jag sett tidigare.

Jag kan egentligen inte se annat bruk av dess knivar än att tjäna pengar åt tillverkaren och säljledet och att sticka med. Har jag fel. Finns det skäl att använda med som skärverktyg?
 
Re: SOG

Zeeke; sa:
SEALén skulle gälla som bland annat dykarkniv och påstods vara populär bland sportdykare. På min tid, 70-talet, när jag tog mitt dykcert fick man lära sig att en dykkniv inte skall vara vass. Man använder sågen på ovansidan om man vill skära av något.

Gemensamt för båda knivarna är att bladen är tjocka.
Vilket i sin tur gör dem mycket dåliga att skära med. Däremot är spetsarna vassa. Yttersta spetsen är slipad på båda sidor och gör att kniven penetrerar bättre än någon kniv jag sett tidigare.

Jag kan egentligen inte se annat bruk av dess knivar än att tjäna pengar åt tillverkaren och säljledet och att sticka med. Har jag fel. Finns det skäl att använda med som skärverktyg?
Alltså dessa knivar är något som i USA saluförs under benämningen Combatknivar. Det viktigaste är att de ser tuffa ut. Många går på det också ;)

Det går att fixa till den här typen av knivar så att de blir utmärkta skärverktyg men det kräver en hel del jobb. Vi snackar återigen (hoppas att ni orkar med :)) omprofilering. Dvs i det här fallet en seriös uttunning av både primär- och sekundäreggen eller till och med uttunnande av själva kroppen. Stålet tål det.

Sedan tror jag att det är personliga preferenser som avgör om man anser att en dykarkniv skall vara vass eller inte. Jag vet hur jag skulle vilja ha min ;)

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Min kniv

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
skulle ha vinklat kniven och tagit hänsyn till skuggorna. Kortet, och några till, är från Hästevatten-Rasta och tagna med en analog systemkamera. Har provat en digital ett tag nu och det är ju en himmelsvid skillnad.
Ja, kanske. Men kortet är bra ändå. Ser mysigt ut ;) Fick du någon fisk?

~Paul~
Tok där, jag hade inget fiskekort ju.
 
dePaul; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En Leatherman PST II som "alltid" ligger i ryggsäcken.
2. Vilken kniv använder du där ute?
En Eka Swede 60 Wood med rostfritt, vågtandat blad. Bra med låsbart blad men tycker den är lite svår att få riktigt vass...?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Har vanligen inte kniv med mig när jag turistar utomlands, men om Balkan räknas så blir det väl tilldelad Mora 2000 och den tidigare nämnda, egeninköpta Leatherman-multitången.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En present, en WMF "Spitzenklasse" kockkniv med 20 cm bladlängd. Har aldrig reflekterat över stålet - utom att det går att få riktigt vasst - men på bladet står det "1.4116 X 45 Cr Mo V 15", vad nu det kan betyda?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
I likhet med någon tidigare skribent har jag en faibless för svärd, så någonting i stil med en Oakeshott typ XII smidd av mästersmeden Peter Johnsson skulle sitta fint.
 
Sarvi; sa:
1. svår att få riktigt vass...?

2. "1.4116 X 45 Cr Mo V 15", vad nu det kan betyda?
1. Det borde den inte vara. 12C27 är tämligen lättarbetat. Det enda man egentligen kan råka ut för är att eggen rullar från sida till sida.

I ditt fall så tvivlar jag dock på detta eftersom kniven är serraterad. På vilket sätt bryner/slipar du kniven?

3. Det är ett tyskt Kruppstål generellt använt i kock/köksknivar. Det innehåller, som namnet antyder, 0,45% kol (kan variera något mellan 0,42-0,50), 13,8-15% krom, 045-06% Molybden och 0,10-0,15% Vanadin.

Jag hade tidigare fått lite olika uppgifter angående Vanadininnehållet. Vissa källor påstod att det inte fanns i matrixen men efter att ha pratat med andra så är det nog så trots allt :).

Hårdheten ligger runt 56RC. Det där med andra ord ett medelbra stål vars främsta tillgång är rosttröghet.

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Min kniv

Zeeke; sa:
dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Här var det tänkt att lägga in en bild...
Sune, har du inget dumpningsställe på nätet?

~Paul~
Jo nu har jag. Tack för tipset.

Då får jag tillfälle presentera min gode vän 2000 från Mora :)

http://i116.photobucket.com/albums/o31/McZeeke/CNV00013.jpg


Fungerar länken tro?
[Ändrat av Zeeke 2006-12-02 kl 18:44]

Tog bort bilden då den blev alltför stor.

Blir det bättre så här. eller tynger man ner forumet med för många bilder?
 
dePaul; sa:
Ser ingen skillnad Sune :(

~Paul~
Det beror på att jag tog bort bilden. Den blev skrämmande stor. Men, som jag skrev till dig, lägger du in img-taggen från "fotohinken" i ett inlägg visas bilden i forumet.

Bottenstuganeldplats.jpg


Här en bild från Bottenstugan.

På hemsidan kan jag styra storleken genom width=xxx Går det att göra här också? Någon?
 
Zeeke; sa:
Men, som jag skrev till dig, lägger du in img-taggen från "fotohinken" i ett inlägg visas bilden i forumet.

På hemsidan kan jag styra storleken genom width=xxx Går det att göra här också? Någon?
Jo, jag vet. Har kört så i några år nu. Jag tror inte att du kan ändra direkt i källan här på forumet. Men prova ;)

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.