Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Här Paul har du sett nåt liknande förut. Det står Erik Frost mora på bladet. Undrar om det är en mora eller hemmagjord.![]()
Seved
Liknar någon sorts sjömanskniv, BAHCO med flera hade väl några i sitt sortiment så varför inte Mora?
Liknar någon sorts sjömanskniv, BAHCO med flera hade väl några i sitt sortiment så varför inte Mora?
Jag har fått den av min farbror. Han har varit sjöman i större delen av sitt liv. Har alldrig sett nån förut. replindningen är ju typiskt för sjömanskniv. Men så är det ett blybolster och det är väl rätt avancerat, så är det stämplingen på bladet.
Seved
På tal om Böhler-Uddeholm M390 Microclean Isomatrix. Kershaw har kommit med modeller både i detta stål och dessutom i Elmax!!
~Paul~
Jasså det visste jag inte
Seved
Fiddleback Forge Recluse, A2 stål.
~Paul~
Jaha Fiddlebac, han gör fina knivar, bla gör han skaft av trä i flera lager. En laminat variant. Så gör han nessmuks oxå.
Seved
Jag har fått den av min farbror. Han har varit sjöman i större delen av sitt liv. Har alldrig sett nån förut. replindningen är ju typiskt för sjömanskniv. Men så är det ett blybolster och det är väl rätt avancerat, så är det stämplingen på bladet.
Seved
Finns en antikhandel i gamla stan i Stockholm som specialicerat sig på marina prylar, de har en fantastisk kvalitet, tyvärr också priser där efter, men de gånger jag varit inne och fastnat vid nogot har jag fått jättebra förklaringar och hjälp även om de förstod att jag inte var kund just på den prylen.
Men nu till saken där såg jag blyförtyngda knivar med just sådana skaft, dock annat blad. Man tror att sjömän vill ha knivar som flyter, men det finns en grupp som jobbar på sjön som inte gillar det, det är dykare, de blyförtyngda knivarna jag såg hörde just till tungdykare, de första moderna dykarna som vi hade. Kan vara en sådan kniv du har, dykaren har brutit av spetsen och din släkting tagit hand om kniven, den kan ju bli bra att ha om man slipade om spettsen...
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg