Stort knivintresse - välj din favoritkniv

För att svara på ursprungsfrågan:

1. Vilken kniv använder du till vardags?
- En Letherman Wave.

2. Vilken kniv använder du där ute?
- Lite olika beroende på humör och syfte. Men en F1:a tillhör favoriterna. Fast ibland när jag vill känna mig lite mer naturnära så har jag några lappknivar som jag väljer mellan. Samt en torrköttskniv, också norrlandsgjord.

- Sen händer det att jag dyker och då har jag andra knivar för det.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
- Har hitills inte använt kniv utomlands. Men skulle det bli aktuellt så blir det väl samma som i sverige.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- En billig sak från ÖB som är grymt vass, skärpan håller okej och är lätt att få upp igen när det behövs. Jag har även ett set från ICA som kosta 20:- och som lätt är det mest prisvärda i knivväg jag köpt. Samma egenskaper som hos ÖB-kniven, ibland ska man ha tur. Inga globals men fullt tillräckliga.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
- Egengjorda knivar. Just nu spånar jag på att köpa blad från fällkniven, F1, och göra eget skaft till det. Känslan av att ha något unikt och som man dessutom gjort själv är rätt oöverträffad. Skulle kunna tänka mig att smida blad också så småningom men jag har aldrig gjort något liknande så det lär dröja.

/Fredrik
 
jaaa. ursprungsfrågan

Den har man ju missat att svara på

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Den kniv jag använder oftast, om man räknar bort köksknivar, är en Eka fällkniv. Svart med Materialmännen logga. Give-away som funkar topp när man inte är så nogräknad

2. Vilken kniv använder du där ute?
Framförallt använder jag mig av en Gul Redpoint från Buck. Extremt praktisk. enkel att hantera med en hand och trefingersvante. Går att använda med "tändstålet". Bra grepp i vackert gult gummi. bra tandning för vajer/tafs kapning. riktigt bra kvalitet.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Då jag behövt/ använt kniv utomlands så har det framförallt varit en gammal (numera trasig) fick-kniv från och inköpt i Solingen. (väldigt lik Buck Knight)

4.Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En sånadäringa japansk kniv. lätt att bryna upp till vass som fan. Tappar skärpan fort på plast-skärbrädorna. Brödkniven är från Solingen i klassiskt tandat snitt med trähandtag inget speciellt känt märke.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Jag gillar fällknivar. Skulle kunna tänka mig en Redpoint med längre blad (ja större rent allmänt) och med tång/avbitare inbygd. inte en massa lull-lull, ett praktiskt verkty för alla uteaktiviteter helt enkelt :)
ELLER
Utsidekniven förståss

BZ/
 
För att svara på ursprungsfrågan:

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- En billig sak från ÖB... Inga globals men fullt tillräckliga.
Tackar för svaren.

En kort kommentar angående Globaler. Dessa knivar är sanslöst over-hypade, ytterst mediokra ur materialsynpunkt, extremt obekväma och våldsamt överprissatta. Sammanlagt således ett mycket dåligt köp.

~Paul~
 
Tackar för svaren.

En kort kommentar angående Globaler. Dessa knivar är sanslöst over-hypade, ytterst mediokra ur materialsynpunkt, extremt obekväma och våldsamt överprissatta. Sammanlagt således ett mycket dåligt köp.

~Paul~

Jag har prövat en Global en gång och nog tyckte jag att de var schyssta. Att kunna skära oxfilén samtidigt som man håller mattallriken i andra handen imponerade på mig iaf... För det mesta brukar man ju behöva köra ner en stekgaffel för att hålla emot. Men priset motiverar det mest ifall man arbetar med det tycker jag.

Mvh
Fredrik
 
Jag har prövat en Global en gång och nog tyckte jag att de var schyssta. Att kunna skära oxfilén samtidigt som man håller mattallriken i andra handen imponerade på mig iaf... För det mesta brukar man ju behöva köra ner en stekgaffel för att hålla emot. Men priset motiverar det mest ifall man arbetar med det tycker jag.

Mvh
Fredrik
Globaler är tillverkade i ett stål som heter Cromova 18 och tillverkas av japanska Yoshikin. Detta är exakt samma stål som i de svenska Anders Petter-knivarna. Dock är AP-knivarna avsevärt mer prisvärda eftersom de kostar 1/4 av vad Globalerna gör. De har dessutom bättre ergonomi, balans och dessutom ett trähandtag/polymerhandtag (beroende på årsmodell). Det finns en modell med metallhandtag också, om man gillar sådana. Personligen undviker jag dem. Ett undantag finns, nämligen Fällknivens PP-serie. Min PP12 har ett mycket bra grepp trots metallhandtaget och avsaknaden av en distinkt struktur:

FllknivenPP12.jpg


HRC för Cromova 18 är ca 58. De gamla Globalerna ägde ett bättre stål än de senaste. Man bytte nämligen för några år sedan. Det gamla stålet hade en HRC på runt 59-60.

Globaler funkar väl i samband med korta arbetssesioner. Dock får man rejäla kockvalkar vid längre arbeten (professionell användning). En annan detalj som är ytterst irriterande är de många falska Globaler som figurerar i otaliga sammanhang. Folk köper ett set till "mycket fördelaktigt pris" varvid säljaren bedyrar att de är äkta. Ca 50% Globaler därute är falska!!

Hypen över Globalerna påminner lite om en liknande hype med Rolex-klockorna. För de pengar som en Rolex kostar så kan man få avsevärt bättre. Det är dock mycket OT ;).

~Paul~
 
Alldeles riktigt depaul. Vill man höra ett proffs utläggningar om köksknivar är detta en intressant artikel: http://speckspeckspeck.blogspot.com/2008/08/kksknivar.html
Vi skrev våra inlägg samtidigt.

Jag håller till stora delar med "proffskocken" men i grund och botten så är han trots allt inte lika proffsig på knivar ;). Det finns vissa uttalanden i artikeln som är totalt felaktiga. Jag citerar: "Som du ser är det inget fancy över dom knivar jag använder. Victorinox eller Frost. Frost har ganska mjukt stål i kniven, så den är lätt att slipa upp. Victorinox är lite hårdare i stålet, så den håller eggen längre. Jag har plasthandtag på Victorinoxknivarna, och som du ser är Frostknivarnas handtag ganska muggiga. Jag skulle inte använda en kniv med trähandtag i professionell verksamhet, och det är lyckligtvis olagligt också. Men hemma i mitt kök duger dom."

Han påstår att Frost (han äger de gamla) har mjukt stål jämfört med Victorinox. Detta är totalt fel. Frost körde med Sandvik 12C27 HRC 58-59. Victorinox gamla var tillverkade i det franska Bonpertuis Z40 och de nya i INOX/440A. Båda stålsorterna ligger på låga 54 HRC.

Han skriver vidare att trähandtag är olagligt i proffskök. Detta har jag aldrig hört tidigare trots att jag jobbat professionellt. Väldigt många yrkeskockar kör med gamla Sabatier med just trähandtag. Om det nu skulle förhålla sig på det viset så måste lagen ha blivit aktuell precis nyligen. Men som sagt, undertecknad har aldrig hört talas om det.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.