Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Angående härdning.
Min gamla farsa är en f.d. metallarbetare dock ej knivar berättade han angående nedkylningen vid härdning att det bästa var att sänka den upphettade metallbiten i rumstemperad olja för att metallen inte ska bli så hård att den blir skör.
Tankar om det?
Jag tvivlar inte på hans kunskap men funderar om det gäller vid industriell tillverkning eller kan det gälla även vid hemmatillverkning av knivar?

Ha! Det är exakt så jag gör, dock håller jag (raps)oljan vid ca 40 grader. Detta gäller dock kolstål, inte rostfritt. Åtminstone är det mer komplicerat/riskfyllt att oljehärda rostfritt. Vissa kolstål tål vattenkylning, men det är väldigt riskfyllt då metallen blir extremt stressad och riskerar att spricka/warpa
 
Härdolja bör väl hålla ca 60 grader, för att korta ner ångfasen vid släckning? Snabbare släckning, bättre och jämnare hårdhet. Jag är dock långt från expert..
 
Härdolja bör väl hålla ca 60 grader, för att korta ner ångfasen vid släckning? Snabbare släckning, bättre och jämnare hårdhet. Jag är dock långt från expert..

Olika teorier även där. Första gångerna härdade jag med 130 grader fahrenheit som mål. Sen har jag, på andra till synes kunniga personers inrådan, sänkt temperaturen lite. Kan dock inte säga att jag märkt någon egentlig skillnad :)
 
Alltså ämnen är avsevärt mer komplicerat än så ;). Olika knivtyper, ståltyper och det önskade slutmålet avgör hur man normaliserar, härdar, kyler och anlöper stålet.

Oljesläckning är bara en av teknikerna. Dessutom brukar de bättre "gubbarna" på området laborera med olika temperaturer på oljan, dess sammansättning (viskositet) och dess kemiska sammansättning ;).

Med andra ord. Att täcka ämnet med några få meningar är omöjligt ;).

~Paul~

Exakt sådär är det. Extremt komplicerat. Själv håller man ju bara på och experimenterar med en enda sorts stål, men det räcker bra som utmaning. Härdning är en materialsport, tyvärr, speciellt vg. rostfritt som sagt
 
Tack för alla svar. Det gav mig egentligen jag var ute efter vilket inte var heller att gå igenom alla nyanser i tekniken. Var mest nyfiken då den tiden jag läst här så har jag inte sett någon nämna just olja i härdningsprocessen.
Gott så.
 
Var mest nyfiken då den tiden jag läst här så har jag inte sett någon nämna just olja i härdningsprocessen.
Gott så.
Jag tror inte att vi har diskuterat ämnet "värmebehandling" speciellt ingående över huvud taget. Det är ett så pass snävt område att många potentiella läsare av denna tråd förmodligen skulle tröttna ;).

Detta är trots allt ett "uteforum" och inte ett dedicerat kniv-/metallurgiforum ;).

~Paul~
 
Måste ju bli läderslida till denna pjäs, med trähandtag. Kydex tycker jag mer gör ihop med g10 och micarta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.