Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Visst finns massvis med vackra och välgjorda knivar men vad som sällan avhandlas är vad avses kniven brukas till. För det är oftast den viktigaste delen för inriktning av svaren.

go tur
 

avslutad210712

Gäst
Min favoritkniv är fortfarande Fällkniven WM1.

Undrar om WM1 står för Woman 1??

Vem bryr sig

Men jag kommer att köpa en

https://morakniv.se/produkt/eldris/?v=4f74d343f26b

Jag bara älskat hyfsat små knivar som fyller mitt behov som inte inkluderar filea fisk, hugga sly eller mörda människor

Ni andra som har de behoven köper säkert en mycket större manligare kniv.
 
Jag bara älskat hyfsat små knivar som fyller mitt behov som inte inkluderar filea fisk, hugga sly eller mörda människor

Ni andra som har de behoven köper säkert en mycket större manligare kniv.

Hmm, du får akta dig lite för att dra alla över en kam där tror jag. Tycker inte detta forum, skönt nog, är speciellt macho. Vad syftar du på? Jag håller dock med om ”storheten i en liten kniv”, i det att en dito är enkel att ta med och ändå funkar till det allra, allra mesta. Förutom hugga sly då, vilket ändå från tid till annan är ett normalt göromål. V.g. vapenaspekten tror jag du blandar ihop detta forum med något annat.
 
Håller med henjon. Skönt att slippa den där speciella jargongen som förekommer på vissa knivfora, speciellt de med militär anknytning ;).

~Paul~
 
Låt oss koncentrera oss på knivar igen :).

Ropade häromdagen in en lustig NilsJohan allkniv/skalkniv på Trattis. Misstänkte nämligen att den trots det något slitna yttre kunde vara en praktisk kompanjon i samband med rensning/urtagning och fileande av mindre fisk som makrill, sill och abborre.

Kniven äger ett 115 mm långt och 1,5 mm tjockt blad i Sandvik 12C27, samt ett skelettoniserat grepp i ABS-plast. Den är mycket lätt med sina 34 g.

Tyvärr anlände den utan slida, varför jag genast letade fram ett skydd för själva bladet. Det är i perforerad plast och får duga så länge.

Kniven ankom otroligt slö. Har nog aldrig köpt en slöare kniv i hela mitt liv. Den var faktiskt vassare på bladryggen än själva eggen. Skulle tippa att eggen var ca en halv mm tjock på apexen.

Jag började naturligtvis att skapa en grundslipfas på 20 grader sammanlagt. Därefter skapade jag på min Sharpmaker en skäregg/mikroegg på 30 grader. Kniven skär nu mycket effektivt. Skall bli spännande att ta ut den och testa på campingen eller som jag nämnde tidigare i samband med sportfiske :).
 

Bilagor

  • Min NilsJohan skalkniv-allkniv.jpg
    Min NilsJohan skalkniv-allkniv.jpg
    34.1 KB · Visningar: 292
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 281
Låt oss koncentrera oss på knivar igen :).

Ropade häromdagen in en lustig NilsJohan allkniv/skalkniv på Trattis. Misstänkte nämligen att den trots det något slitna yttre kunde vara en praktisk kompanjon i samband med rensning/urtagning och fileande av mindre fisk som makrill, sill och abborre.

Kniven äger ett 115 mm långt och 1,5 mm tjockt blad i Sandvik 12C27, samt ett skelettoniserat grepp i ABS-plast. Den är mycket lätt med sina 34 g.

Tyvärr anlände den utan slida, varför jag genast letade fram ett skydd för själva bladet. Det är i perforerad plast och får duga så länge.

Kniven ankom otroligt slö. Har nog aldrig köpt en slöare kniv i hela mitt liv. Den var faktiskt vassare på bladryggen än själva eggen. Skulle tippa att eggen var ca en halv mm tjock på apexen.

Jag började naturligtvis att skapa en grundslipfas på 20 grader sammanlagt. Därefter skapade jag på min Sharpmaker en skäregg/mikroegg på 30 grader. Kniven skär nu mycket effektivt. Skall bli spännande att ta ut den och testa på campingen eller som jag nämnde tidigare i samband med sportfiske :).

Mycket sympatisk! Det blir dock till att lära sig läderslöjd även för dig :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.