Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Appropå HSS, eller snabbstål som man säger på svenska; de flesta svenska härdverkstäder kan härda det utan svårigheter. Vanligt förekommande stål för verktyg för skärande bearbetning (svarvstål, frässtål och borrar t.ex.). Lättare att leja ut värmebehandlingen i det här fallet. Saltbad är ingen kul att hålla på med som privatperson kan jag tänka mig, jag har bara sett det användas i samband med bainithärdning tidigare, och det är väl inte bainitstruktur man eftersträvar i det här fallet, eller? Vakuumugnar är också lite over the top för hobbyister och enmansföretag.

Peace, love and understanding till alla knivfanatiker!
Nja, det kan ha en viss betydelse i samband med bildandet av sekundära karbider och därmed tillrättaläggande/distribution samt storlek på dessa i samband med den slutgiltiga produkten. Faktum är att det oftast är varenda litet steg som har betydelse för ändresultatet.

~Paul~
 
Haha, jo det finns några små skillnader. Logotypen på ricasson och slidan har olika initialer. USMC-versionen har på de coatade versionerna fler lager av beläggning och därmed en viss skillnad i finishen och färgnyansen på bladet. Dessutom är också parerskyddet och ändbutten coatade. Bladet är 1 mm längre. I övrigt är de lika. Kan erhållas i två huvudutföranden. Med läderlammelhandtag och med Kratonhandtag.

Bladet är CroVan 1095, en upphottad version av 1095 (addition av Krom och Vanadin), HRC 56-58.

~Paul~

Ja det såg inte ut att vara några större skillnader. Jag hittade dom på knifesupply.com jäkligt billiga. Så jag tänkte köpa några stycken och uppleva gamla minnen, jag hade nämligen en i min ungdom. Som jag massakrerade :( . Det är ju rätt bra stål. Är det inte Crussible som gör den där varianten.

Ja man skulle ju kunna skicka dom till en härdverkstad. Om man avspänningsglödgar först. Nackdelen är ju att det blir dyrt om man inte har många blad.

Seved
 
1. Är det inte Crussible som gör den där varianten.

2. Ja man skulle ju kunna skicka dom till en härdverkstad. Om man avspänningsglödgar först. Nackdelen är ju att det blir dyrt om man inte har många blad.
1. Heter också AISI 50-100B eller Sharon 170-6 eller 1095CV. Det var Sharon Steel Co (Pennsylvania) som tog fram det här stålet. Jag antar därför att det fortfarande är detta företag som tillverkar det men det kan också vara licenserat till en del andra företag.

2. OK, varför?

~Paul~
 
1. Heter också AISI 50-100B eller Sharon 170-6 eller 1095CV. Det var Sharon Steel Co (Pennsylvania) som tog fram det här stålet. Jag antar därför att det fortfarande är detta företag som tillverkar det men det kan också vara licenserat till en del andra företag.

2. OK, varför?

~Paul~

Jag har för mej att jag läste nån artikel om att crussible gjorde det oxå. Men det kan hända att jag minns fel. :)

Jo verkstäderna gör alldrig det, vad jag vet och det tar bort risken för att det kröker sej nästan helt.

Seved
 
Jag har för mej att jag läste nån artikel om att crussible gjorde det oxå. Men det kan hända att jag minns fel. :)

Jo verkstäderna gör alldrig det, vad jag vet och det tar bort risken för att det kröker sej nästan helt.

Seved
OK, förstår. Skulle inte förvåna mig om Crucible hade något med det att göra ;).

~Paul~
 
Steel Carbon (C) Manganese (Mn) Chromium (Cr) Nickel (Ni) Vanadium (V) Molybdenum (Mo) Tungsten (W) Cobalt (Co) Typical Hardness:

1095
0.90-1.03 0.30-0.50 — — — — — — 56-58

1095 Cro-Van
0.95-1.1 0.30-0.50 0.40-0.60 0.25 0.161 0.06 — — 56-58

~Paul~
 
Steel Carbon (C) Manganese (Mn) Chromium (Cr) Nickel (Ni) Vanadium (V) Molybdenum (Mo) Tungsten (W) Cobalt (Co) Typical Hardness:

1095
0.90-1.03 0.30-0.50 — — — — — — 56-58

1095 Cro-Van
0.95-1.1 0.30-0.50 0.40-0.60 0.25 0.161 0.06 — — 56-58

~Paul~

Ja 1095 Cro-Van verkar ju lite tuffare och tål nog lite mera. Så borde det inte vara så kinkigt som dom säger att det vanliga 1095 är:)

Seved
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.