Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Vilken kniv använder du till vardags?
När jag är ute med hemvärnet en Mora 2000. Skulle inte gråta blod om jag blev av med den. Annars en Helle Fjellkniv eller min nya Brusselto scoutkniv, gedigen design, små och behändiga med bra stål utan att kosta skjortan.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Se ovan

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Brukar ha med mig en EKA fällkniv, och ett Gerber multiverktyg. Min erfarenhet är att slidknivar uppfattas som farligare än fällknivar utanför skandinavien. Be mig inte förklara varför...
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
WMF 20 cm kökskniv och en WMF 8 cm kockkniv (?). Mycket kniv och skärpa för pengarna.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En samekniv med parerstång och ofärgad läderslida som jag köper direkt från han/hon som gjort den. Varför; för känslan, kontakten och hantverkets skull. Risken är att den inte skulle bli använd då jag skulle vara rädd för att tappa den.

mvh
/joakim
 
stoppenbach; sa:
1. en Helle Fjellkniv eller min nya Brusselto scoutkniv, gedigen design, små och behändiga med bra stål utan att kosta skjortan.

2. slidknivar uppfattas som farligare än fällknivar

3. Risken är att den inte skulle bli använd då jag skulle vara rädd för att tappa den.

mvh
/joakim
1. Mycket fina knivar. Har själv en Helle Tollekniv.

2. Håller med, upplever det på samma sätt.

3. Välkommen i gänget :)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Mikael, det finns en Kuusamo fastbladare till utrop på Tradera. Tänkte att det kunde intressera dig :)

Ingen har bjudit på den och utropspriset är 100:- kronor.
Tack för tipset, jag hade gärna köpt den, om det inte varit för bladformen (kroken).
 
Jag känner att jag vill komplettera tidigare svar:

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Mora Clipper (förutom tidigare nämnda knivar)

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora Clipper (förutom...)

Här har vi en billig kniv som ligger väl i handen för de flesta arbeten. Gummit i skaftet är ett plus jämfört med ”old school” Morans röda träskaft.

För köksarbete (hemma och i fält) är M2000 bättre men för annat arbete som tälja, rensa fisk med mera är det en bra kniv.

Utseendet gillar jag, med risk för att svära i kyrkan Clippern snyggare än fällknivar med pärlemor och många sameknivar jag sett.

Jag har tre stycken (favoriten är den orange) och jag har två anekdoter.

Den blå låg hela vintern oanvänd i garaget, när jag i våras hämtade den -för att kasta kniv- upptäckte jag att mössen fått provat proteinhalten i skaftet.
Det var små gnagmärken i gummit...

När jag väl började kasta med mina Clipprar uppkom anekdot nummer två, titta på bilden så syns ett märke i skaftet.
Det är resultatet av att kasta den blå som nummer två och pricka rakt i skaftet...
cpic4557a6a13029f.jpg
 
Clippern är som sagt mer och mer poppis på bekostnad av M2K och de andra modellerna. Framför allt i USA går kniven mycket bra.

Jag rekommenderar inte att kasta den här kniven Mikael. Helt enkelt av den anledningen att det inte är en kastkniv. Fel balans, fel material och risk för skador både på kniven och människan.

Mössen fick sig tydligen ett skrovmål, undrar om de vet att de äter en av de mer populära knivarna ;) Råttorna äter också allt. I riktig nöd till och med varandra...

~Paul~
 
Fällkniven A1

dePaul; sa:
....
Modellen är starkt influerad av Cold Steel's "SRK". Därmed delar den också svagheterna med denna modell. Läser man recensioner gällande SRK:n så är det exakt samma svagheter som man finner om hos A1:an.
....
~Paul~

Och som är vaddå?
 
Re: Fällkniven A1

Lars_P; sa:
Den främsta kritiken handlar om knivens oförmåga att skära effektivt. Trots att kniven är så pass "liten", alltså ingen utpräglad huggare så är den byggd som en sådan - tjock bakom primäreggen, rejäl övergång mellan slipfas och kropp samt en främre del som är mer lämpad för combatsituationer än för praktiska skärarbeten (falsk egg).

Eggens utformning är lite olika på dessa två knivar. Fällknivens är mer konkav medan SRK:s är rak. Den här skillnaden blir dock utjämnad redan efter ett fåtal slipsessioner och renderar två väldigt lika slipfaser.

Bortsett från dessa fakta så anser jag att Fällkniven trots allt är snäppet bättre, mest beroende på stålvalet. Cold Steel's Carbon V är ett overhyped stål, som grund och botten inte är något annat än ett mediokert kolstål (50100-B).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.