Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Säljaren tolkade också det som JH. Initialerna skulle passa ypperligt eftersom det också är mina initialer. Det skulle dock vara intressant att veta vem som gjort kniven, eftersom man då haft lite bättre koll på knivens kvalitet.
Den finske knivbyggaren har helt klart kikat en hel del på Roselli-knivar. Den påminner en hel del om bl a Bear Claw.

Du skulle kunna slänga ut frågan på något finskt knivforum kanske?

~Paul~
 
Har och har haft ganska många knivar men de har mestadels varit bruksföremål utan att bli favoriter, förutom såna man fått som barn osv. Men denna 24 cm kockkniv från Yoshikane använder jag dagligen och börjar bli en favorit.
 

Bilagor

  • DSCF4392.jpg
    DSCF4392.jpg
    23 KB · Visningar: 567
Har och har haft ganska många knivar men de har mestadels varit bruksföremål utan att bli favoriter, förutom såna man fått som barn osv. Men denna 24 cm kockkniv från Yoshikane använder jag dagligen och börjar bli en favorit.
En mycket fin kniv berömd för sin skärförmåga. Grattis!

Personligen kör jag dock av diverse orsaker med rostfritt i köket ;).

~Paul~
 
Ja det blir nog helt ok. Men den naturella färgen blir sedermera antique brown stain. Sen är frågan om man ska göra en helt stängd dangler eller en man kan öppna och stänga med tryckknappar.. Vi får se!

Klart nu. Färgat. Bivax på kanter. Två omgångar Renaissance Wax på allt. Blev en vanlig stängd dangler som ni ser.
På tal om läderfärger så kan jag rekommendera en sådan här akrylfärg (Fieblings) som inte genomfärgar lädret och bildar en viss vattenbeständig yta, jämfört med narvsvärta. Dessutom framhäver den mönster (och småskador också så klart) i lädret mer.
 

Bilagor

  • DSC_0652.jpg
    DSC_0652.jpg
    36.5 KB · Visningar: 538
  • DSC_0653.jpg
    DSC_0653.jpg
    34.9 KB · Visningar: 542
Klart nu. Färgat. Bivax på kanter. Två omgångar Renaissance Wax på allt. Blev en vanlig stängd dangler som ni ser.
På tal om läderfärger så kan jag rekommendera en sådan här akrylfärg (Fieblings) som inte genomfärgar lädret och bildar en viss vattenbeständig yta, jämfört med narvsvärta. Dessutom framhäver den mönster (och småskador också så klart) i lädret mer.
Mycket fin! Grattis!

Nu blir man själv sugen på att börja med lite läderarbeten ;).

~Paul~
 
Tack. Ja det blev bra dyrt hela tycker jag. Möjligen skulle danglern varit lite bredare än 25 mm, iom att slidan är lite bredare än vanligt (tvunget på grund av bladformen.

Ja det är bara att sätta igång Paul ☺️
 
Klart nu. Färgat. Bivax på kanter. Två omgångar Renaissance Wax på allt. Blev en vanlig stängd dangler som ni ser.
På tal om läderfärger så kan jag rekommendera en sådan här akrylfärg (Fieblings) som inte genomfärgar lädret och bildar en viss vattenbeständig yta, jämfört med narvsvärta. Dessutom framhäver den mönster (och småskador också så klart) i lädret mer.

Jättefin, verkligen! Tycker färgen på lädret blev väldigt snygg och passande till kniven. Har bestämt mig för att ta upp läderslöjd (igen :), men det får vänta en liten aning då jag har två köksknivar att skafta om innan. Fulstartade dock med lite inköp av hålpipor och märkningshjul idag i samband med lite möbelrenovering.
 
Tack. Det låter bra det! Alla projekt ska ha sin tid, bara bilder på dem hamnar här i tråden :)

Får själv vänta 2-3 veckor till på mina Russel Sheep skinner blad. Så är projektlös för tillfället.
 
Klart nu. Färgat. Bivax på kanter. Två omgångar Renaissance Wax på allt. Blev en vanlig stängd dangler som ni ser.
På tal om läderfärger så kan jag rekommendera en sådan här akrylfärg (Fieblings) som inte genomfärgar lädret och bildar en viss vattenbeständig yta, jämfört med narvsvärta. Dessutom framhäver den mönster (och småskador också så klart) i lädret mer.

Snyggt!
Men med en lång dangler så skulle jag själv haft öljetter längst ner, så att dinglandet kan minskas med ett snöre, typ paracord. Men det påverkar givetvis utseendet.
 
Finns det någon knivintresserad här som tillverkat egna kydexfodral?
Jag funderar på att prova.

Jag har också gjort ett par stycken, inte jättesvårt. Det är noga med rätt temperatur av kydexen, inte för kallt/hårt men heller inte bränna förstås. Ska bli lite ”sladdrigt”. Kolla till den ofta, alltså. Det klurigaste tyckte jag var att få ett jämnt och lagom hårt tryck vid formningen. Jag offrade ett gammalt liggunderlag som medelst lagom stora trärektanglar och ett gäng tvingar funkade bra efter lite testning. Och just det, något lager maskeringstejp dikt an runt kniven innan formning, så sitter den inte för tight sen. Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.