Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lägger upp en bild i nuvarande stadie också. Nästa moment är att blötlägga och forma. Sen torka och finslipa någon liten kant kanske. Sen färga. Och nita ihop danglern såklart.

Snyggt!! Nu blev man ännu mer sugen på att testa. Jag har ett par knivar utan slida, så verkligt behov finns för en gångs skull
 
hur gör man bäst för att få rätt vinkel?
Vinkeln bestäms med utgångspunkt från knivens användningsområde, dvs till vilken typ av köksarbete den skall användas, samt från stålets disposition.

Själva vinkeln bibehålls på olika sätt. Antingen så är man så pass säker på frihand att man vågar sig på det eller så får man skaffa någon typ av mekanisk hjälp att hålla vinklarna. Den enklaste varianten är att tejpa fast ett diamantbryne på Spydercostaven. Då får du automatiskt samma vinkel som S-makern ger.

Ställer du bottenplattan på locket på 30-graders inställningen så får du exakt hälften, dvs 15 grader. Ställer du bottenplattan på ena staven så får du ~ 22 grader.

Detta är bara några förslag, det finns tusentals sådana. Tyvärr skulle det kräva i princip "hela bandbredden" för att kunna tömma ämnet helt och hållet ;).

~Paul~
 
Vinkeln bestäms med utgångspunkt från knivens användningsområde, dvs till vilken typ av köksarbete den skall användas, samt från stålets disposition.

Själva vinkeln bibehålls på olika sätt. Antingen så är man så pass säker på frihand att man vågar sig på det eller så får man skaffa någon typ av mekanisk hjälp att hålla vinklarna. Den enklaste varianten är att tejpa fast ett diamantbryne på Spydercostaven. Då får du automatiskt samma vinkel som S-makern ger.

Ställer du bottenplattan på locket på 30-graders inställningen så får du exakt hälften, dvs 15 grader. Ställer du bottenplattan på ena staven så får du ~ 22 grader.

Detta är bara några förslag, det finns tusentals sådana. Tyvärr skulle det kräva i princip "hela bandbredden" för att kunna tömma ämnet helt och hållet ;).

~Paul~

Jag förstår! Tack för alla smarta tips!
 
Apropå små nyckelkedjeknivar.

Den här japanska, traditionella Nagao Higonokami 01-kniven är verkligen liten!

Bladet i det japanska trippellaminerade kolstålet Hitachi SK (HRC 60-64) är endast 40 mm långt och tillsammans med mässingshandtaget (format som ett stort U) ur ett enda stycke metall, väger kniven endast 15 g! Bladtjockleken är däremot ganska tilltagen pga lamineringsprocessen. Det är 2.4 mm tjockt och försett med sabelslipfas.

Bladlåsningen är av en s k friktionstyp, dvs hålls på plats med hjälp av den friktion som uppstår mellan bladtången och handtaget i samspel med pivotnitens moment. Det fälls ut med hjälp av en flärp på själva bladtången, som på så många andra friktionsknivar.

Kniven (gåva) ankom ganska slö och saknade en riktig spets. Detta åtgärdades, dock inte utan vissa besvär, pga det förhållandevis hårda stålet i samspel med slipfasens utformning. Det blev hur som helst så pass bra att det inte märks några spår av själva arbetet.

Obs, tändstickan är av normalstorlek!!
 

Bilagor

  • Min Nagao Higonokami 01, 1.jpg
    Min Nagao Higonokami 01, 1.jpg
    37.2 KB · Visningar: 423
  • Min Nagao Higonokami 01, 2.jpg
    Min Nagao Higonokami 01, 2.jpg
    58.8 KB · Visningar: 418
  • Min Nagao Higonokami 01, storlek.jpg
    Min Nagao Higonokami 01, storlek.jpg
    75.3 KB · Visningar: 423
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 425
Nyfiken fråga. Lämpligt användningsområde? Öppna paket och brev samt vässa penna borde funka bra.

Thure
Bra fråga. För mig framstår en kniv av den här typen som reserv till en "riktig" kniv :).

Men det är klart, den funkar säkert till att (precis som du skriver) öppna brev, paket/förpackningar, vässa pennor, skära av linor i samband med fiske, skära av paracord/rep/snören, skära i tejp/plåster, samt eventuellt göra hål i konservburkar (kan garantera att den med rätt teknik tål det).

Jag tror faktiskt att den till och med skulle klara av lättare täljning.

Men som sagt. Det är framför allt en reservkniv, på samma sätt som den tidigare omskrivna Kershaw-kniven.

~Paul~
 
De standardstavar som S-makern är utrustad med skulle ta för evigt att arbeta med. Du behöver nämligen reprofilera själva eggen. Det betyder avlägsna all urflisning ända ned till grunden.

Det gör du enklast genom att helt enkelt slipa över skadorna med ett grovt bryne (gärna diamant-dito).

När du väl fått bort alla ojämnheter så börjar du att aptera en ny egg. Du fortsätter därför med att eventuellt ta ned slipfasen något, dvs lägga på en mindre vinkel för att sedan fortsätta från grova till allt finare brynen. När du fått tillbaka slipfasen så lägger du på en arbetsegg med något större eggvinkel jämfört med slipfasen.

Slipfasen kan ligga på runt 18-22 och arbetseggen på kanske 30 grader. Vet inte om det jag skrivit är begripligt?

När du väl fått hela eggen, tillsammans med slipfasen dit du vill så kan du avsluta med att strigla bladet med ett mättat läderbälte. Även här kan du ta till olika grovlekar om du är extra nördig eller så kör du på en enda grovlek, t ex genom att mätta bältet med Autosol/Flitz eller Tormek slippasta. Längre än så behöver du kanske inte gå på första försöket ;).

~Paul~
Jag har ett tillägg till mitt inlägg.

Om man är i behov av grövre stenar i alu-oxid, dvs liknande stenar som S-makerns originalstenar så har amerikanska Congress Tools Inc. kommit med billiga alternativ. Det är stenar som passar in i S-makerns bottenplatta som hand i handsken och kostar en tiondel av originalstenarnas pris.

SnYZnQ8.jpg


De heter Ruby och finns i olika strävheter med 320 som lägst. Det borde räcka även till seriösare reprofileringar.

https://www.congresstools.com/catalog/families/get-product-groups/?id=212&&categoryId=58

~Paul~

PS Såg nu att de kostar ungefär hälften och inte en tiondel. Man skall inte lita på inlägg i andra fora ;).
 
Hej!

Hittade denna kniv på en finsk auktionssida och jag tycker den ser rätt trevlig ut. Vet någon av er vem tillverkaren kunde tänkas vara?

369289855-orig.jpg
 
Jag tolkar bokstäverna/initialerna som JH. Vem det syftar på vet jag dock inte.

~Paul~

Säljaren tolkade också det som JH. Initialerna skulle passa ypperligt eftersom det också är mina initialer. Det skulle dock vara intressant att veta vem som gjort kniven, eftersom man då haft lite bättre koll på knivens kvalitet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.