Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja. Jag hade en Scout länge under uppväxten. Riktigt bra kniv. Bra med rejält parerskydd också, i den åldern. Synd den inte görs längre.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har aldrig sett en scout 440 förut. Den ser ju ut att vara en perfekt scoutkniv. Varför slutade dom tillverka den?
Håller med, en kanonkniv till ett vettigt pris (kunde köpas för ca 75 - 150 kronor på sin tid).

Hur som helst så sålde modellen inte speciellt bra. Dagens modell, nr 39 säljer bättre trots att jag personligen anser att 440-an är avsevärt bättre på många sätt, inte minst ur ergonomisk synpunkt.

~Paul~
 
Håller med, en kanonkniv till ett vettigt pris (kunde köpas för ca 75 - 150 kronor på sin tid).

Hur som helst så sålde modellen inte speciellt bra. Dagens modell, nr 39 säljer bättre trots att jag personligen anser att 440-an är avsevärt bättre på många sätt, inte minst ur ergonomisk synpunkt.

~Paul~

Ja dels ergonomisk regression. Men också materialmässigt. Varför ersätta plast med trä och läder?
Nr 39 bygger på någon slags traditionell look/koncept som säkert tilltalar många fler än utseendet på 440:an.
 
Ja dels ergonomisk regression. Men också materialmässigt. Varför ersätta plast med trä och läder?
Nr 39 bygger på någon slags traditionell look/koncept som säkert tilltalar många fler än utseendet på 440:an.
Exakt så tänker jag också! Det var därför jag skrev: "bättre på många sätt".

Allmogeromantik och tradition framför praktikallitet, hållbarhet och funktionalitet har helt uppenbart varit MoS-s tänk i det här fallet (och en del andra).

~Paul~
 
Däremot intressant att de tog tillbaka 510 i produktion nyligen. En smidig liten kniv, som jag gjorde en egen slida till. Har postat den tidigare, ursäkta om jag upprepar mig.
 

Bilagor

  • image (1).jpg
    image (1).jpg
    27.6 KB · Visningar: 563

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Däremot intressant att de tog tillbaka 510 i produktion nyligen. En smidig liten kniv, som jag gjorde en egen slida till. Har postat den tidigare, ursäkta om jag upprepar mig.
Ja, precis.

Trots det föredrar jag den gamla, röda modellen eftersom den hade en bredare slipfas och därmed en mindre eggvinkel än denna senaste modell. Det bör dock inte skilja så förfärligt mycket trots allt :).

~Paul~

PS Det gör inget att du upprepar dig! Bara trevligt att se fina bilder flera gånger.
 
Barn/scoutknivar bör väl ha ett bättre fingerskydd än på 510:an?

Jag lutar åt att Mora Bushcraft Survival black är bland det bästa som kommit från Mora. En underbar kniv.

En intressant nyhet från Mora i år är att Garberg kommer i svärtat kolstålsutförande. Jag har tvekat länge inför Garberg, men nu kanske jag faller till föga?

Fingerskyddet är jag dock fortfarande tveksam till, med det nya Mora-handtaget.

Se https://morakniv.se/produkt/garberg-black-carbon/
 
Barn/scoutknivar bör väl ha ett bättre fingerskydd än på 510:an?

Jag lutar åt att Mora Bushcraft Survival black är bland det bästa som kommit från Mora. En underbar kniv.

En intressant nyhet från Mora i år är att Garberg kommer i svärtat kolstålsutförande. Jag har tvekat länge inför Garberg, men nu kanske jag faller till föga?

Fingerskyddet är jag dock fortfarande tveksam till, med det nya Mora-handtaget.

Se https://morakniv.se/produkt/garberg-black-carbon/
Så olika preferenser man kan ha :). Personligen finner jag inget attraktivt hos Garberg-modellen med svart blad.

Jag har dessutom några andra förbehåll. Kniven har ett 3.2 mm tjockt blad med en kort slipfas, vilket betyder att eggvinkel är substantiell. Inte speciellt bra när man skall anlägga effektiva snitt, oavsett material.

Den lilla men dock förekommande ansatsen är enligt min mening helt onödig. De flesta moror saknar ju den, som tur är. Så varför inte denna modell?!? Lustigt nog så är greppets design det enda jag gillar på kniven - till skillnad från dig
Biglaugh.gif


När det gäller 510-modellen så tror jag inte att MAW refererade till den som en scoutkniv. Det var snarare ett konstaterande. På samma sätt avsåg inte heller undertecknad att kniven var ämnad för små scouthänder :).

~Paul~
 
Häääj!
(Jo, jag är full)

Kan någon i tråden tipsa om en duktig slidmakare?
Jag har en Himalayan Imports kukuri som är i behov av ett par nya byxor, då den här trä-skapelsen som den levereras med må vara traditionell, men långt ifrån funkis.

Tänker mig något enkelt enkelt i läder.

Tack!👍
 
Så olika preferenser man kan ha :). Personligen finner jag inget attraktivt hos Garberg-modellen med svart blad.

Jag har dessutom några andra förbehåll. Kniven har ett 3.2 mm tjockt blad med en kort slipfas, vilket betyder att eggvinkel är substantiell. Inte speciellt bra när man skall anlägga effektiva snitt, oavsett material.

Den lilla men dock förekommande ansatsen är enligt min mening helt onödig. De flesta moror saknar ju den, som tur är. Så varför inte denna modell?!? Lustigt nog så är greppets design det enda jag gillar på kniven - till skillnad från dig
Biglaugh.gif


När det gäller 510-modellen så tror jag inte att MAW refererade till den som en scoutkniv. Det var snarare ett konstaterande. På samma sätt avsåg inte heller undertecknad att kniven var ämnad för små scouthänder :).

~Paul~

Rätt angående 510-modellen.
Instämmer vad gäller Garberg. Tveksamma attribut och alldeles för dyr.
Däremot tycker jag att de lyckats med Kansbol, som jag har. Har även en Eldris liggande, men den gör just inget annat än att ligga.. Den är för liten och knubbig tycker jag, för kort egg för min smak.
 
1. Däremot tycker jag att de lyckats med Kansbol

2. Har även en Eldris liggande.....Den är för liten och knubbig tycker jag, för kort egg för min smak.
1. Absolut. En förbättrad version av Mora 2K.

2. Har personligen inte känt behov av att skaffa denna modell pga de detaljer du nämner. Misstänker att mina stora labbar inte får ett säkert grepp.

Personligen hade jag dessutom föredragit ett mindre brett blad. Det blir svårt med vridningar och delikata skär med ett blad av den här bredden.

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.